تماس
021-66582923

ضعف عضلانی در سالمندی و راه های درمان و قوی کردن عضلات

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
ضعف عضلانی در سالمندی و راه های درمان

تعریفی از ضعف عضلانی: زمانی که فرد سالمند توانایی لازم برای حرکت عضلاتش را از دست بدهد دچار ضعف عضلانی در سالمندی شده است در این برهه فرد سالمند تلاش زیادی برای به حرکت در آوردن عضلات خود میکند اما نتیجه ای نمیبیند این ضعف عضلانی یک اختلال در عملکرد اعصاب میباشد که باید کاملا جدی گرفته شود مخصوصا افرادی که وظیفه مراقبت و نگهداری از سالمند را برعهده دارند . زیرا عواقب سنگینی را برای سالمند به بار می آورد.

ضعف عضلانی در سالمندی چگونه بروز میکند؟

فرد سالمند برای حرکت عضلات و ماهیچه های خود باید یک روند حرکتی در مغز او که شامل مراحل زیر است را طی کند. برای حرکت ماهیچه ها ابتدا یک فرایندی را از طریق سلول های عصبی به نخاع میفرستد و سپس از نخاع به عضلات واعصاب محیطی آن را ارسال میکند. حال اگر یکی از مسیر این قسمت ها در افراد سالمند دچار اختلال یا آسیب شود ضعف عضلانی در سالمندی شکل میگیرد که باعث عدم تحرک عضلات در تمامی قسمت بدن و یا فقط در بخشی از آن به وجود می آید این عارضه ممکن است برای فرد سالمند به تدریج ویا حتی به صورت ناگهانی بروز نماید.

ضعف عضلانی در سالمندی چه نشانه هایی دارد؟

ضعف عضلانی نشانه هایی دارد که سالمندان و افرادی که وظیفه ی نگهداری و پرستاری سالمند در منزل را برعهده دارند با مشاهده این علائم باید بدانند که سالمندشان دچار ضعف عضلانی شده است و باید به فکر درمان آن باشند . این علائم شامل:

  • مشکل تنگی نفس یکی از مشکلات ضعف عضلانی در سالمندی است که در صورت بروز این عارضه نشان میدهد عضلات سینه فرد سالمند دچار ضعف شده است.
  • دو بینی در ناحیه چشم ها نشان از بروز ضعف در عضلات کنترل کننده چشم در سالمندی میباشد.
  • ضعف عضلانی بسته به این که در کدام قسمت از اعضای بدن فرد سالمند باشد نشانه های متفاوتی دارد گاه ممکن است ضعف بر کل بدن به وجود بیاید که باعث فلجی سالمند میشود احساس ضعف در این افراد با علائمی مانند بی حس شدن اندام ها ،.سوزن سوزن شدن عضلات وخواب رفتگی همراه است.

دلایل بروز ضعف عمومی عضلانی در سالمندی :

  • کم شدن توده های عضلانی، متراکم بودن استخوان ها بر اثر بروز بیماری
  • آتروفی شدن عضلات در سالمندان به دلیل بی تحرکی و ثابت خوابیدن در یک جا
  • آسیب وارده بر اعصاب مانند بروز سوختگی های بسیار شدید
  • اختلالات عضلانی بر اثر مصرف مشروبات الکلی
  • استفاده از موادی که برای عدم تحرک سالمندان در عمل جراحی استفاده میشود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه های درمان کمر درد سالمندان در منزل را حتما مطالعه نمایید ))

دلایل بروز ضعف های خاص عضلانی در سالمندی:

  • فشار وارده بر اعصاب تونل کارپال
  • بروز بیماری ام اس
  • سکته مغزی که معمولا یک سمت فرد را درگیر میکند.
  • کاهش قند خون
  • بیرون زدگی دیسک در سالمندان
  • تشنج به وجود آمده در افراد که ضعف در یک سمت بدن را به وجود می آورد.

راه های درمانی ضعف عضلانی در سالمندان:

زمانی که علت بروز ضعف عضلانی در سالمندی شناسایی گردد میتوان برای درمان آن اقداماتی را انجام دهید:

اگر اختلال در ضعف عضلانی سینه بر افراد سالمند عارض شود و او را دچار تنگی نفس کند باید سریعا از تنفس مصنوعی و یا قرار دادن اکسیژن برای آنها استفاده شود. اگر ضعف عضلانی در قسمت دست یا پای فرد سالمند به وجود بیاید میتوانند از طریق انجام فیزیوتراپی و کار درمانی های لازم برای تقویت عضلات و بهبود عملکرد حرکات خود استفاده نمایند.

روش های پیشگیری از ضعف عضلانی سالمندان:

1)انجام ورزشهای استقامتی:

بسیاری از افراد سالمند به دلیل عدم تحرک دچار ضعف عضلانی میشوند حال اگر بتوانند ورزش های استقامتی را انجان دهند میتوانند کمک زیادی به برقراری رابطه بین اعصاب و عضله داشته باشند برای ساخت عضله فرد سالمند میباید از یک وزنه برای حرکت های مقاومتی استفاده نماید و اگر در حین ورزش احساس خستگی کرد یک مکث کوتاه 5 دقیقه ای به خود بدهد و دوباره به تمرین بپردازد.

2)استفاده از رژیم غذایی دارای پروتئین:

مصرف پروتئن لازم در وعده های غذایی افراد سالمند بسیار ضروری است ومیتواند از تحلیل رفتن عضلات آنها جلوگیری نماید زیرا عضله برای رشد به مقدار قابل توجهی پروتیئین نیاز مند است فرد سالمند میتواند از پروتئین های حیوانی مانند مرغ وماهی و لبنیات استفاده کند ویا از پروتئین های گیاهی مانند بادام زمینی وسویا در برنامه غذایی خود بگنجاند بهتر است این مواد پروتئینی را قبل از شروع تمرینات مصرف نماید.

3)مصرف ویتامین دی :

مصرف ویتامین دی در سالمندان میتواند از آتروفی شدن عضلات آنها تا حدی جلوگیری نماید.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی ویتامین های مورد نیاز سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

برطرف شدن ضعف عضلانی با طب سنتی:

1)حمام کردن با نمک اپسوم:

این نمک به دلیل سرشار بودن از منیزیم میتواند به درمان ضعف عضلانی کمک شایانی بکند در هفته یک مرتبه وان را پر از آب کنید و2فنجان نمک اپسوم را در آن اضافه نمایید وبه مدت 20 دقیقه در آن قرار بگیرید.

2)ماساژ دادن با روغن:

این روش میتواند جریان گردش خون در سالمندان را بالا ببرد در نتیجه مواد مغذی به ماهیچه ها میرسد و باعث تقویت آنها میشود اشتفاده از روغن نارگیل یا روغن زیتون روی ماهیچه ها و ماساژ آن به مدت 15 دقیقه میتواند ضعف عضلانی در سالمندی را کاهش دهد.

3)مصرف آب:

در دوران سالمندی یکی از علت های تحلیل رفتن عضلات کم آبی بدن آنها می باشد اگر سالمندان روزانه 8 لیوان آب مصرف کنند آب لازم را به بدن خود می رسانند وبه ضعف عضلانی بدن خود کمک میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت + شش =

فهرست