تماس
021-66582923

علائم بیماری زوال عقل مبحثی است که می خواهیم امروز راجع آن نکات مهم و ارزشمندی را برای شما کاربران شرح دهیم. عقل نقش مهمی در زندگی انسانها دارد و نمی‌توانیم آن را با هیچ چیزی مقایسه کنیم. در واقع ملاک تشخیص رفتار صحیح و غلط، راه درست و نادرست و همچنین مبنای بسیاری از تصمیم گیریهای مهم زندگی هر فرد است. تصمیم برای ازدواج ،تصمیم برای انتخاب شغل درست و مناسب، تصمیم برای انتخاب روش صحیح زندگی و غیره… شما زمانی که عقل و منطق را وارد تصمیم گیریها و زندگیتان کنید میتوانید بهترین نتیجه را بگیرید در واقع عقل فرمانروای بدن است و برای هر کار و عمل فرد حکم صادر میکند.

در نتیجه صحت و سلامت آن نقش مهمی در پیشرفت و رشد انسانها دارد، اما متأسفانه بر اثر عواملی و یا حتی به مرور زمان و با بالا رفتن سن، عقل انسانها ممکن است دچار زوال شود، در واقع زوال عقل به این معناست که قدرت و توان ذهن شما پایین می آید در حدی که زندگی روزمره شما را دچار اختلال می‌کند و در نتیجه این امر ،قدرت یادگیری و تمرکز و تفکر شما پایین می آید و در واقع فرد برای تشخیص وجود این بیماری در خود باید به پزشک مراجعه کند . اما یکسری علائمی برای تشخیص وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

بارزترین علائم زوال عقل:

۱_از بین رفتن حافظه کوتاه مدت:

یکی از بارزترین نشانه های بیماری زوال عقل این است که فرد در به خاطر سپردن وقایع و اتفاقات روزمره و دم دستی و یا حتی اسم اشخاص و مکان های که قبلاً برایش شناخته شده است دچار مشکل می شود و نمی‌تواند آنها را به حافظه کوتاه مدت خود بسپارد و فراموش می‌کند.

۲_از یاد بردن و مشکل در فراموش کردن جای وسایل:

شاید بار ها برایتان اتفاق افتاده باشد وقتی وسیله یا چیزی را در جایی قرار می دهید و بعد که به آن نیاز دارید و می‌خواهید آن را بردارید به خاطر نمی آورید که آن را کجا گذاشته اید و همین امر باعث خشم و نگرانی شما و کلافگی تان می شود.

۳_تغییرات خلق و خو و واکنش تند و سریع:

یکی دیگر از علائم بیماری زوال عقل این است که رفتار و خلق و خوی فرد دچار تغییر و نوسانات شدید می شود. فرد گاهی غمگین است و گاهی استرس و اضطراب دارد و گاهی احساس ترس ،در واقع اطرافیان فرد این تغییرات او را به وضوح می‌بینند و گاهی هم علائمی از افسردگی در بین این افراد وجود دارد؛ این افراد همچنین به تغییرات و رفتار های دیگران و مشکلات و مسائل روزمره واکنش تند نشان می دهند.

۴_عدم تشخیص درست هدف دیگران از حرف زدن با او:

گاه قدرت تشخیص این را که طرف او از حرف زدن با او چه منظوری را می رساند ندارد به گونه ای که گاه تفاوت بین سخن جدی و شوخی و یا حتی طعنه و کنایه را نمی‌فهمد و ممکن است که اگر کسی با او شوخی کند او جنبه جدی قضیه را متوجه شود و ناراحت شود.

( در ادامه توصیه می شود مقاله اصول مراقبت از سالمندان در منزل را مطالعه کنید )

علائم بیماری زوال عقل چیست؟

۵_عدم توانایی در تصمیم گیری:

افراد دچار مشکل زوال عقل معمولاً قدرت تصمیم گیری درست و به جا را ندارند چون همانطور که میدانیم اساس هر تصمیم و‌کاری بر پایه عقل و منطق درست است و متأسفانه در این بیماران عقل دچار مشکل است و یادگیری و تمرکز آن نیز دچار اختلال شده است.

۶_نداشتن تمرکز کافی:

یکی از مشکلات اساسی این بیماران این است که قدرت تمرکز بر روی یک کار خاص را ندارند و نمی‌توانند فکر خود را جمع کنند. مدام حالت گیج و سردر گم هستند و این گیجی و سردرگمی و عدم تمرکز تقریباً مربوط به اوایل این بیماری است و به مرور زمان و با پیشرفت این بیماری این سردرگمی ممکن است تبدیل به هذیان شود‌.

۷_ نداشتن تعادل کافی:

از دیگر علائم بیماری زوال عقل نداشتن تعادل است . افراد در این بیماری معمولاً تعادل کافی برای ایستادن و را ه رفتن را ندارند. ممکن است در حین راه رفتن چندین بار به زمین بیفتند.

۸_نداشتن قدرت ابتکار:

بیمار دچار زوال عقل معمولاً هیچ خلاقیت و ابتکاری از خود به خرج نمی‌دهد و علاقه ای هم به آن ندارد و در واقع بی علاقه بودن به خیلی از امور و‌کار ها در رفتار او موج می زند و ممکن است کاری را که تا دیروز با علاقه انجام می داده امروزه علاقه ای به انجام آن نداشته باشد.

۹_عدم رعایت بهداشت فردی:

به دلیل اینکه زوال عقل بیماری است که مغز و ذهن را درگیر می‌کند در نتیجه به دلیل اختلال در آن فرد بیشتر مواقع فراموش میکند که نظافت شخصی خود را رعایت کند و به موقع حمام کند، لباسش را تعویض کند، مسواک بزند و غیره…..

( در ادامه توصیه می شود راه های جلوگیری از پیشرفت آلزایمر را حتما مطالعه نمایید )

علل بوجود آمدن زوال عقل:

در واقع بیماری زوال عقل به علت آسیب دیدگی بخشی از سلول‌ های عصبی و یا از بین رفتن آنها است و‌عوامل زیادی در این پروسه می‌توانند نقش داشته باشند از جمله بالا رفتن سن ، روش زندگی کردن افراد، فشار خون زیاد، کنترل نکردن وزن و اضافه وزن، همچنین افسردگی در بیشتر مواقع میتواند یکی از علل بوجود آوردنده این بیماری باشد. از دیگر عوامل بوجود آورنده میتوان به بیماری دیابت و یا حتی ورزش نکردن و فعال نبودن فرد و عدم تحرک و مصرف دخانیات و نداشتن روابط اجتماعی مطلوب و همچنین تحصیلات پایین نام برد مطالعه و‌درس خواندن و در نتیجه آن افزایش تحصیلات باعث فعال ماندن مغز و ذهن و‌درگیر بودن آن می شود و از تنبلی و فرسایش و زوال آن جلوگیری میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × سه =

فهرست