تماس
021-66582923

علائم حساسیت کودکان به شیر گاو

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علائم حساسیت کودکان به شیر گاو در چیست ؟؟؟؟

حساسیتی که کودک در هنگام خوردن شیر گاو با آن مواجه میشود یکی از مسائلی است که والدین یا پرستار کودک با آن مواجه هستند وباید برای رفع آن به پزشک مراجعه کنند. ما می خواهیم در این مقاله آموزشی شما را با علائم حساسیت کودکان به شیر گاو را بررسی نماییم .

آلرژی وحساسیت کودک به لبنیات گاوی:

یکی از رایج ترین حساسیت های غذایی که در دوران کودکی وجود دارد آلرژی به شیر گاو است که به آن آلرژی پروتئین هم گفته میشود.

واکنشی که بدن کودک در موقع خوردن شیر گاو نشان میدهد به دو صورت است:

این علائم یا بلافاصله بعد از مصرف شیر در کودک بروز میکند یا پس از چندین ساعت یا چندین روز بروز میکند.

انواع آلرژی به شیر گاو:

  • بروز نشانه هایی مانند خارش یا تورم لب و صورت در کودک
  • مشکلات در گوارش: مانند استفراغ، معده درد یا یبوست. استفراغ یک علامت رایجی است که در کودکان مبتلا به آلرژی بروز میکند اگر استفراغ کودک بیش از حد طبیعی باشد از علائم آلرژی است.
  • تب کردن کودک و نشانه هایی مانند آبریزش بینی: این مورد در کودکانی که سن بیشتری دارند عارض میشود.
  • خودداری کودک از غذاخوردن: وقتی کودک شما بی میل و بی اشتها میشود وغذا نمیخورد این عامل باعث مشکلاتی در رشد کودک میشود این بی میلی میتواند ناشی از علائم آلرژی باشد.
  • یبوست: اگر کودک در دفع خود دچار مشکل شود و دوهفته بیشتر زمان ببرد میتواند از علائم آلرژی به شیر گاو باشد.

درمان هایی که برای کودک مبتلا به آلرژی وجود دارد به شرح زیر است:

در زمانی که آلرژی کودک شما به شیر گاو توسط متخصص تشخیص داده شد نحوه پیشگیری وکنترل آن را هم به شما مشاوره میدهد.

  • اولین درمان: حذف تمامی محصولات لبنی شیر گاو برای مدتی از برنامه غذایی کودک. اگر کودک شما شیر خشک مصرف میکند باید یک نوع شیر خشک مخصوص را جایگزین آن کنید. مانند شیر سویا که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و میتواند خیلی از حساسیت های کودک را با این شیر از بین ببرد.
  • دومین درمان: پزشک برای نوزادانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند از فرمول های ضد آلرژی استفاده میکند. این فرمول ها شامل پروتئین هایی هستند که به راحتی قابل هضم برای کودک هستند وآلرژی برای او ایجاد نمیکند.( هرگز بدون توصیه پزشک برای جلوگیری از آلرژی کودک به شیر گاو هیچ نوع شیری به کودک ندهید)
  • درمان سوم: مادری که به کودک خود شیر میدهد نباید از محصولات لبنی گاو استفاده کند. آلرژی کودک به شیر گاو براحتی قابل کنترل است و با تنظیم یک رژیم غذایی توسط پزشک میتوانیم آنرا درمان کنیم.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی آیا جایگزین شیر خشک با شیر گاو برای کودک جایز است یا نه ؟ را حتما مطالعه نمایید ))

علائم حساسیت کودکان به شیر گاو در چیست ؟؟

قبل از اینکه علائم حساسیت کودکان به شیر گاو را مورد بررسی قرار دهیم به این موضوع میپردازیم که کسانی که هر مواد غذایی که میخورند دچار آلرژی میشوند این آلرژی موجود در اثر سیستم ایمنی بدن فرد ایجاد میشود. به طور مثال کسی که به شیر حساسیت دارد سیستم ایمنی بدن او پروتئین های موجود در شیر را برای بدن مضر میکند و باعث ایجاد آنتی بادی میشود در صورتی که در دفعه بعد بدن دوباره با این پروتئین مضر روبرو شود این آنتی بادی موجود در بدن آنها را شناسایی میکند و به آنها واکنش نشان میدهد.

پس نتیجه میگیریم حساسیت به انواع غذا و داروها رابطه مستقیمی با واکنش های بدن دارد. اگر کودک شما سیستم ایمنی حساسی داشته باشد و کلا سیستم ایمنی او دچار مشکل خاصی باشد به آلرژی مبتلا میشود. به طور مثال در نوزادان نارس این عامل بسیار شایع است.

چه تفاوت هایی بین آلرژی به پروتئین گاوی وعدم تحمل لاکتوز وجود دارد؟

حساسیت به پروتئین گاوی در کودکان زیر یک سال اتفاق میافتد در حالیکه عدم تحمل لاکتوز به ندرت در کودکان زیر 5سال را درگیر خود میکند ومربوط به کودکان با سنین بالاتر میشود. آلرژی در پروتئین گاوی به سیستم ایمنی بدن مربوط میشود در حالی که در عدم تحمل لاکتوز سیستم ایمنی در گیر نمیشود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه های جلوگیری از خشک شدن شیر مادر را حتما مطالعه نمایید ))

کدام نوع پروتئین اصلی در شیر گاو حساسیت زا است؟

  • کازئین که در قسمت شیر جامد وجود دارد.
  • آب پنیر که در قسمت شیر مایع وجود دارد.

کودک شما ممکن است به هر دوی این پروتئین یا فقط به یک نوع آن حساسیت نشان دهد که باید از مصرف آنها چه در شیر چه در مواد غذایی دیگر خودداری نماید.

آزمایشات تشخیص آلرژی کودک به شیر گاو:

پزشک متخصص بعد از انجام دادن یک سری معاینات لازم میتواند آزمایشاتی را برای کودک تجویز کند این آزمایشات شامل مواردی است که در ذیل توضیح داده میشود:

  • آزمایش خون: پزشک از طریق آزمایش خون که از نوزاد میگیرد مقدار آنتی بادی موجود بر علیه پروتئین گاوی را مورد بررسی قرار میدهد.
  • آزمایش خراشیدگی پوست: پزشک متخصص از طریق ایجاد خراش های بسیار ظریف در سطح پوست میتواند آلرژن های موجود را مورد بررسی قرار دهد. به این صورت که اگر فرد به آن ماده حساسیت داشته باشد روی محل زخم های ایجاد شده ملتهب میشود.
  • پچ های پوستی: پزشک متخصص در این روش با قرار دادن آلرژن روی پوست کودک واکنش و حساسیت کودک رامیتواند تشخیص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفت − 5 =

فهرست