تماس
021-66582923
علت آرتروز در سالمندان

علت آرتروز در سالمندان و راه های کاهش درد آرتروز

علت آرتروز در سالمندان می تواند شامل موارد زیادی می باشد که در این مبحث به آن بیشتر می پردازیم اما در ابتدا تعریفی کوتاه از آرتروز را برای شما عزیزان شرح می دهیم . آرتروز اختلالی است که در آن مفصل‌ ها دچار تورم می‌ شود و مفصل هایی که فشار بیشتری روی آن‌ ها می‌ باشند، احتمال این‌ که دچار آرتروز شوند بسیار بالا تر از بقیه ی مفصل‌ های بدن می‌ باشد. مفصل‌ هایی مثل دور اطراف زانو ها، مهره‌ های کمر و مهره‌ های گردن فشار بیشتری را متحمل می‌ شوند.

آرتروز بیشتر افرادی را درگیر می‌ کند که سن آن‌ ها از حدود ۶۰ سال عبور می‌ کند ، به‌ طوری‌ که حدود ۵۰ درصد از این افراد بالای ۶۰ سال درگیر این اختلال می‌ شوند .

از علت‌ های مهم و اساسی ایجاد شدن اختلال آرتروز در افراد سالمند:

۱. بی‌ تحرکی و ساکن ماندن بیش‌ از حد افراد مسن:

در برخی از شرایط برخی از افراد سالمند به دلیل‌ های مختلف بی‌ تحرک می‌ مانند و علاقه دارند همیشه در حالت سکون باشند که در این وضعیت اگر بخواهند کاری را مثل فعالیت‌ های روزمره ی خود انجام دهند بسیار برای آن‌ ها سخت و دشوار می‌ باشد و نیز برای حرکت دادن بدن برای انجام کار ها درد را در ناحیه ی مفصل ها حس خواهند کرد ، اما با کمی تحرک می‌ توان از درد مفصل‌ ها کم کرد و نیز به‌ تدریج درد مفصل ها را به حداقل رساند.

۲. خشک شدن مفصل‌ های بدن سالمند:

یکی از دلایل و علت آرتروز در سالمندان را می توان به خشک شدن مفصل ها ربط داد . در این وضعیت مفصل‌ های افراد مسن دچار خشکی می‌ شوند ، حتی کوچک‌ ترین حرکت دادن مفصل‌ ها برای این افراد بسیار سخت و دشوار خواهد بود و با دردی نسبتاً زیاد همراه خواهد بود .

۳. ایجاد درد در ناحیه ی مفصل‌ ها:

اگر درد در قسمت مفصل‌ ها حدود چهارده روز پایدار و ادامه‌ دار بود حتما باید این درد را جدی گرفته و به مراکز درمانی مراجعه کرد تا اقدامات تخصصی‌ تر در ارتباط با این زمینه و درمان آن انجام شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آرتروز گردن و راه های تشخیص و درمان آن را مطالعه نمایید )

علت آرتروز در سالمندان و راه های کاهش

علت‌ هایی که ابتلا به اختلال آرتروز در افراد سالمند را بیشتر کرده و زمینه را برای گرفتاری به این اختلال آماده می‌ کند :

۱. بالا رفتن سن :

با افزایش سن ، قدرت و توانایی بدنی و جسمی کم می‌ شود و اندام‌ های بدن تحلیل رفته و ضعیف می‌ شوند و با رد شدن سن افراد از حدود چهل و یک سالگی ممکن است درگیر این اختلال شوند ، اما احتمال آن کم است ولی با عبور از سن شصت‌ سالگی احتمال مبتلا شدن به اختلال آرتروز بسیار بالا می‌ رود .

۲. زن بودن یا مرد بودن:

جنسیت یکی از دلایل و علت آرتروز در سالمندان می باشد. بر اساس آزمایش‌ ها و بررسی‌ هایی که در این زمینه بر روی زن‌ ها و مرد ها انجام‌ شده است ، مرد ها بسیار کمتر از خانم‌ ها در معرض مبتلا شدن به اختلال آرتروز ( Arthritis )می‌ باشند ولی تا الان علت خاص و مشخصی در این زمینه کشف نشده‌ است .

3- نقص بافت ها:

متولد شدن با نقص‌ های بافت استخوان و مفصل‌ ها .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی نقرس و انواع آن را مطالعه نمایید )

۴. وارد شدن آسیب به مفصل‌ های بدن ؛

به‌ علت های مختلف مثل انجام دادن حرکت‌ های ورزشی نا درست ، وارد آمدن ضربه و فشار زیاد به مفصل‌ ها مانند خوردن زمین .

5- داشتن وزن اضافه :

بالا بودن وزن افراد سالمند احتمال بروز اختلال در این افراد را زیاد می‌ کند ، زمانی که فرد سالمند دارای اضافه‌ وزن باشد به مفصل‌ های مهم بدن او مثل مفصل‌ های زانو ، گردن و کمر نیروی زیادی وارد می‌ شود و سبب ساییده شدن و از بین رفتن تدریجی این مفصل‌ ها می‌ شود و بدین‌ صورت فرد سالمندی که دارای اضافه‌ وزن می‌ باشد بیشتر از سایر افراد مسن دیگر ممکن است درگیر این اختلال شود ، باید به نکته‌ ای در مورد این اختلال توجه ویژه‌ ای داشت که که اختلال آرتروز به‌ تدریج و رفته‌ رفته پیشرفت شده و حادتر می‌ شود و بهتر است بدون معطلی اقداماتی که برای برطرف کردن آن وجود دارد را انجام داد.

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی زانو درد در افراد مسن را مطالعه نمایید )

شیوه‌ های کم کردن درد در افراد سالمند :

در بالا مواردی را برای شما شرح دادیم که تا حدودی علت آرتروز در سالمندان را نشان می داد. حال در زیر می خواهیم مواردی در مورد چگونه می توان درد آلزایمر را کم کرد، را برای شما عزیزان شرح دهیم.

۱. کمتر کار کشیدن از مفصلی که دچار اختلال آرتروز شده‌ است:

باید از مفصلی که درگیر این اختلال شده کمتر استفاده کرد و در صورت نیاز به استفاده از آن مفصل باید در هر شصت دقیقه یک ربع آن مفصل را در حالت بی‌ تحرک و ساکن نگه‌ داشت تا از درد مفصل کم شود

۲. انجام دادن حرکت‌ های فیزیکی متناسب:

انجام دادن این حرکت ها باید زیر نظر دکتر متخصص صورت گیرد ، چون ممکن است که فرد سالمند به‌ طور غیر صحیح حرکت‌ ها را انجام دهد که این کار به رفع کردن درد مفصل‌ ها منجر نمی‌ شود ، بلکه سبب حادتر کردن درد و وارد شدن فشار مضاعف به مفصل‌ ها می‌ شود .

۳. از بین بردن چربی های اضافی در سالمند و لاغر کردن:

بهتر است برای بهبود وضعیت مفصل‌ ها و کم کردن درد های آن فشاری که بر روی مفصل‌ ها می‌ باشد را کمتر کرد و این کار با کم کردن وزن انجام‌ پذیر است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − ده =

فهرست