تماس
021-66582923

علت درد طاق سر و راه های درمان آن در چیست ؟؟

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستار کودک
بدون دیدگاه
لت درد طاق سر و راه های درمان آن در چیست

موضوعی که در این مبحث( جمع آوری شده توسط کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت) می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم مربوط می شود به انواع سردرد هایی که برای افراد به وجود می آید این که درد در هر قسمتی از سر چه علتی می تواند داشته باشد درد در هر ناحیه از سر می تواند یک منبع مهم برای شناسایی نوع درد باشد پس با ما همراه باشید تا انواع علت درد طاق سر را مورد بررسی قرار بدهیم.

علت درد طاق سر در چیست ؟؟

اگر پوست سر در قسمت طاق سر افراد دچار درد شده باشد می تواند علت های متفاوتی را داشته باشد از جمله شوره زدن پوست سر . بروز آلودگی . سوزش در ناحیه ی کف سر و …می تواند باعث سردرد باشد اما شرایط متفاوت دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث علت درد طاق سر باشد از جمله این علت ها شامل :

1- بروز سر درد های تنشی :

بروز این نوع سردرد هرز گاهی در بین افراد به وجود می آید این نوع درد به گونه ای است که افراد احساس می کنند در قسمت طاق سر آن ها فشار ایجاد می شود و احساس سنگینی در این ناحیه می کنند این نوع سردرد به صورت یکنواخت می باشد و باعث آزار فرد می گردد اما درد حاد و مزمن نمی باشد.

2- بروز سردرد هایی که به سینوس مربوط می شود :

از دیگر علت های درد طاق سر می تواند به عفونت و التهاب سینوس در افراد اشاره کرد که با مصرف دارو های ضد التهابی که توسط پزشک تجویز می شود کم می شود.

3- بروز سردرد های مزمن :

سردرد های مزمن به گونه ای است که به صورت متعدد افراد را در گیر می کند و درد آن در ناحیه طاق سر می باشد و زمانی که افراد دچار فشار روانی شوند و خواب خوبی را نداشته باشند گریبان گیر آن ها خواهد شد.

4- عارض شدن درد های میگرنی :

درد های حاصل از بروز میگرن که در ناحیه طاق سر به وجود می آید بسیار شدید می باشد و عارض شدن آن به گونه ای است که انگار یک حالت برق گرفتگی از یک سمت سر شروع می شود و به قسمت تحتانی گردن می رسد و حالت ضربه ای دارد و می تواند علائمی از جمله حالت تهوع به همراه داشته باشد این افراد که دچار سردرد میگرنی می شوند نسبت به نور حساس می شوند.

5- احساس سرما در ناحیه مغز سر :

یکی دیگر از علت های درد طاق سر سرد شدن مغز می باشد که با خوردن بستنی های خیلی یخ و یا نوشیدن مایعات خیلی سرد می تواند به وجود می آید این نوع درد شدید می باشد و زمانی که حس سرما در مغز کم شود پایان می گیرد.

6- به وجود آمدن سردرد های خوشه ای :

بروز سردرد های خوشه ای که از علت های درد طاق سر می باشد به صورت خوشه ای در یک قسمت اتفاق می افتد یا در پشت چشم ها و یا یک قسمت از سر حاصل می شود که باعث می شود فرد دچار آبریزش بینی و سرازیر شدن اشک از چشم هایش شود بروز این درد مانع استراحت کردن فرد مبتلا خواهد شد.

7- بروز سردرد های ناشی از اعصاب :

این نوع سردرد زمانی اتفاق می افتد که اعصاب نخاعی در قسمت بالایی سر دچار اختلال شود و در ناحیه طاق سر به وجود می آید و درد آن به گونه ای است که فرد مبتلا احساس می کند دور سر او محکم با چیزی بسته شده است.

8- سردرد حاصل از بدخوابی :

اگر افراد زمان خوابیدن پوزیشن مناسبی نداشته باشند و به طرز صحیح نخوابیده باشد مجرای نخاع فرد برجسته می شود و باعث ایجاد درد می شود.

9- سردرد های ناشی از استعمال دارو :

اگر افراد بدون تجویز پزشک دارو مصرف کنند و درمصرف آن بی رویه باشند احتمال بروز سردرد در آن ها وجود دارد.

10- سردرد های حاصل ازانجام فعالیت :

انجام یک سری از فعالیت ها در طول شبانه روز مانند دویدن یا فعالیت های جنسی میتواند باعث سردرد طاق سر افراد گردد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله انواع سردردها و دلایل آنها را حتما مطالعه نمایید ))

راه های درمانی درد طاق سر :

  • مصرف دارو های بدون نسخه : داروهایی که در داروخانه بدون تجویز پزشک تهیه می شود مانند دارو های ایبو پروفن . آسپرین . ناپروکسن یا استامینوفن می تواند به تسکین درد های طاق سر کمک کنند.
  • استفاده از یک رژیم غذایی مناسب : اگر اشخاص یک رژیم غذایی مناسب داشته باشند میتوانند از درد های خود کم کنند از جمله این تبعیت رژیم غذایی می توان به مصرف کردن نوشیدنی های کافئین دار و آب فراوان اشاره کرد.
  • انجام ماساژ سر : اگر افراد دچار سردرد های طاق سر باشد می توانند با انجام ماساژ درمانی به کاهش آن کمک زیادی بکنند ماساژ قسمت هایی از گردن . ناحیه پشت سر و فک می تواند به آزادشدن درد کمک کند.
  • ترک عادت های نا مناسب : داشتن استرس و فشار روانی و نداشتن فعالیت می تواند سردرد ها را بیشتر کند پس با کم کدن استرس و انجام فعالیت های ورزشی یو گا به کاهش درد خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ده + سیزده =

فهرست