تماس
021-66582923

علت درد طرف راست سر در افراد چیست ؟؟

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت درد طرف راست سر در افراد چیست

بیش از نیمی از مردم حداقل یکبار سردرد را تجربه کرده‌اند . سردرد علل متعددی دارد که ناشی از سردردهای عصبی و یا میگرن و یا وراثتی هستند . ما در این بحث می خواهیم با کمک کارشنان آتیه پرستاران راجعب علت درد طرف راست سر را برای شما عزیزان شرح دهیم .با ما همراه باشید.

علت درد در طرف راست سر به چند دسته تشکیل دهنده تقسیم میشود:

  • ایجاد تنش و یا عصبی شدن فرد .
  • عارضه هایی داروئی .
  • تومورهای مغزی .
  • حساسیت و عفونت ها .
  • صدمه های وارد شده به سر.

علت های دیگر درد در سمت راست سر :

فردی که از درد گردن رنج می برد یا به اصطلاح آرتروز گردن دارد درد در سمت راست سر آنها بیشتر است . این درد باعث التهاب رگهای اصلی سر و گردن می شود که کاهش دید را در فرد به وجود می آورد .

افرادی که مشکلات عصبی دارند مدام با گرفتگی عضلات دست و پنجه نرم می کنند.

یکی دیگر از علتهای اصلی درد در سمت راست سر، گرفتن شریان و یا رگهای اصلی گردن است که با فشار عصبی خیلی زیاد این رگ ها ملتهب می‌شود و فشار بیشتری به سر می آورند که تاری دید را در این افراد افزایش می‌دهد . در این مورد ممکن است مردمک فرد عصبی مقداری گشاد شود که این مورد جای نگرانی نیست .

استفاده از داروها به صورت خود سرانه برای درد در سمت راست سر :

افراد بدون تجویز پزشک مورد نظر خود از داروها به صورت خودسرانه استفاده می‌کنند داروهایی مثل استامینوفن. تعدادی از افراد حتی بدون در نظر گرفتن عوارض داروی و بدون مطالعه بروشور داخل جعبه دارو از قرص و یا شربت به صورت مرتب استفاده می کند . این عمل نه تنها سردرد را تسکین نمی‌دهد بلکه باعث عوارض بیشتری در سردرد میشود .

این نوع سردردها زودگذر هستند طبق سازمان جهانی بهداشت این نوع سردردها به نام سردرد ثانویه نامگذاری شده است . این افراد به دلیل استفاده بیش از حد از داروی به ظاهر ساده مثل استامینوفن به این عارضه دچار می شوند . این درد گاهی شدت پیدا می کند و خواب راحت شبانه را از او میگیرد .

خستگی از علل شایع دیگری است که باعث درد در سمت راست سر می شود

خستگی زیاد ناشی از کار کردن است چون در این صورت رگهای اصلی سر به شدت پرکار و ضعیف شده‌اند و عمل خون رسانی را ضعیف می کنند. عفونت‌ها و تروما هم تاثیر زیادی در درد سمت راست سر دارند . چرا که فرد با سینوس های عفونی و صدمه های وارد شده به سر و حتی وجود تومورها عملکرد ضعیفی در خونرسانی ایجاد می‌کند و این عملکرد نادرست فشار زیادی به بافت و عضلات در رگهای شریانی گردن و پشت سر به وجود می‌آورد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله انواع سردرد ها همراه با علت و درمان آن را مطالعه نمایید ))

شایعترین نوع سردرد در طرف راست سر چیست؟

۱) میگرن یا سردرد های وراثتی
۲) سردردهای خوشه‌ای
میگرن،این نوع سردرد ها شدید و غیر قابل تحمل هستند که با حالت تهوع و استفراغ همراه است . در این گونه موارد فرد به صدا و مخصوصا نور اتاق بسیار حساس می‌شود . و نیازمند یک محیط کاملا آرام و تاریک هستند .

در تعداد کمی از این افراد ممکن است درد به مدت سه روز کامل طول بکشد . اگر روند درمان در این افراد زمان ببرد مشکل ساز خواهد بود. با افزایش دردسمت راست سر فرد دیدش کاهش پیدا میکند .

عواملی که باعث وجود تشدید سردرد در سمت راست میشود :

  • بودن در فضای کاملاً روشن و استفاده از لامپ های زیاد و متعدد .
  • شرجی بودن آب و هوا .
  • استرس و تنش های عصبی .
  • سروصداهای زیاد .
  • رژیم غذایی نادرست و بدون برنامه ریزی پزشک .
  • خواب های نامنظم .
  • خوردن غذاها و نوشیدنی های مضر .
  • ناتوانی و سستی در اندام جسمانی .

افراد اگراخیلی زود درمان را شروع کنند و از عوارض جانبی دیگر جلوگیری کنند درد خیلی زود کاهش پیدا می‌کند. درمان این سردردهایی که به سمت راست سر کشیده می‌شوند اکثراً مسکن هستند و باید زیر نظر پزشک مسکن را مصرف کنند وهمچنین باید محیطی کاملاً آرام را برای خود مهیا کنند .

سردردهای میگرن درست است که در کل سر پخش می شوند اما از یک نقطه آغازگر بوده و فقط در یک نقطه و آن هم اغلب اوقات در سمت راست سر متمرکز می شود . اکثر افراد از این مورد شاکی هستند که دردهای آنها فقط به یک سمت هدایت می‌شود اما گاهی ممکن است درد در سمت چپ و راست سر به صورت نبضی به وجود آید میگرن برعکس سردرد خوشه‌ای بیشتر در زنان اتفاق می افتد. زنان به دلیل تغییرات هورمونی و قاعدگی یا سیکل ماهانه بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله تفاوت سینوزیت با میگرن را حتما مطالعه نمایید ))

سردردهای خوشه‌ای :

سردردهای خوشه‌ای معمولاً در سمت راست سر اتفاق می‌افتد و بیشتر گریبان گیر مردان می‌شود تا زنان چون مردان بیشتر از زنان در معرض مصرف دخانیات، سیگار، الکل و وراثت قرار می گیرند . سردرد خوشه‌ای بسیار دردناک است .حتی دردناک تر از سر درد میگرنی است .

این دو اصلا با هم قابل قیاس نیستند اما می توان گفت سردرد خوشه‌ای زمان و مدت بیشتری طول می کشد تا بهبود ی حاصل شود. چون در اینگونه سردردها درد از گوشه چشم شروع می‌شود و به حالت نبضی میزند و بسیار عذاب آور است و کم کم به فک و صورت و دهان و حتی کتف و شانه سمت راست هم هدایت می شود .

این نوع سردردها اصلا قابل تحمل نیستند و حتماً افرادی که به‌ آن‌ دچار هستند باید درمان را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهند . طول درمان در این نوع سردردها یکم زمان بر است حتی با نظر پزشک هم مدتی طول می‌کشد که این عارضه کم‌کم و رفته رفته باعث بهبودی شود این عارضه بعد از درمان ممکن است هفته ها و یا ماه‌ها به طول بیانجامد . تا کاملا درد بهبود نسبی پیدا کند .

نشانه های سردرد خوشه ای در افراد را چگونه است:

۱) عرق کردن پوست صورت
۲) عدم وجود آرامش
۳)حساس شدن چشم ها
۴) ورم کردن سر و صورت
۵) آبریزش یا گرفتگی بینی

همانطور که گفته شد افرادی که سردردهای خوشه‌ای دارند درد بسیار زیادی را در سمت راست سر خود متحمل می شوند این دردها خیلی پیچیده هستند . طبق نظریه سازمان بهداشت جهانی با وجود درد غده هیپوتالاموس در مغز بسیار پرکار و فعال میشود . با این فعالیت زیاد غده هیپوتالاموس مواد شیمیایی زیادی را از خود ترشح می کند که باعث تحریک نورون های عصبی در مغز می شود به همین دلیل است که دردها در سردردهای خوشه‌ای مخصوصاً در سمت راست سر بسیار بسیار دردناک و وحشتناک است .

متاسفانه هیچ دارویی به جز مسکن ها برای درمان این سردرد خوشه ای وجود ندارد . فردی که به این عارضه دچار شده خود به تنهایی بیش از بقیه می تواند کمک کند تا این عارضه کمتر شود و بتواند محیطی کاملاً آرام و پر از آرامش را برای خود آماده کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

7 − پنج =

فهرست