تماس
021-66582923

علت ریزش مو در سالمندان و راه های پیشگیری

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
ریزش مو در سالمندان و راه های پیشگیری

عارضه ریز ش مو یکی از مشکلاتی است که بیشتر مردم جامعه با آن مواجه هستند. علت ریزش مو در میان افراد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد . عوامل محیطی، ارثی بودن، موارد هورمونی،اختلالات مربوط به تیروئید، کم خونی و حتی نوع تغذیه می تواند از علت ریزش مو در سالمندان باشد. ما در این مبحث می خواهیم علت این عارضه را برای شما سالمندان و مراقبین سالمند شرح دهیم . با ما همراه باشید.

کمبود اسید فولیک خون و ارتباط آن با ریزش مو در سالمندان :

یکی از علت های ریزش مو در سالمندان کاهش فولیک اسید خون می باشد که ارتباط مستقیمی با ریزش مو پیدا می کند. زمانی که سن افراد بالا می رود مواد مغذی بدن مانند ویتامین ها کاهش پیدا می کند و این خود دلیل اصلی برای ریزش مو می باشد. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از ریزش مو مواد مغذی از جمله اسید فولیک را مورد مصرف قرار بدهید و از میوه ها و سبزیجات تازه در برنامه غذایی خود بگنجانید.

با افزایش سن به مراتب یک سری از هورمون های بدن تغییر خواهند کرد که عوارضی را برای افراد سالمند ایجاد می کند زنان بعد از دوران یائسگی هورمون های زنانه در آن ها کم تر ترشح می کند و در عوض هورمون های مردانه در آن ها بالاتر می رود و این تغییر هورمون می تواند در زنان باعث ریزش موی شدید شود.

لازم است برای پیدا کردن علت ریزش مو در سالمندان قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنید و درمان های شیمیایی را آغاز کنید روی تغذیه خود تمرکز کنید. افراد سالمندی که موهای چربی دارند باید مواد غذایی مانند کره . گوشت قرمز . شیرینی جات را کمتر مصرف کنند زیرا این مواد چربی موها را نیز بیشتر منی کند و ریزش آن ها را بالا می برد.

اسید آمینه میتونین و رابطه آن با ریزش مو در سالمندان :

کمبود اسید آمینه در بدن باعث ریزش موی سالمندان می شود مصرف این مواد مغذی که در شیر و تخم مرغ وجود دارد می تواند از ریزش موها در سالمندان به خصوص زنان یائسه جلوگیری نماید.

(( در ادامه این مقاله پیشنهاد می شود اگر نیاز به پرستار سالمند در منزل دارید حتما مبحث خدمات نگهداری از سالمندان در منزل را مطالعه نمایید ))

اختلال در کار کرد تیروئید :

یکی دیگر از علت های ریزش مو در سالمندان اختلالاتی است که در تیروئید به وجود می آید زمانی که هورمون تیروئید در بدن کمتر می شود افراد را به کم کاری تیروئید مبتلا می کند این مسئله می تواند روی رشد موها، پوست و ناخن اشخاص تاثیر گذار باشد افراد سالمند با مراجعه به پزشک و مصرف دارو می توانند هورمون های تیروئید را به حالت نرمال برگردانند و از این طریق به ریزش موهای خود خاتمه دهند.

بروز بیماری لوپوس در سالمندان و ریزش مو در آن ها :

بیماری لوپوس یک بیماری خود ایمن می باشد که طی آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن آسیب وارد می کند و باعث خستگی مفرط، سردرد های زیاد، درد مفاصل و ریزش مو در سالمندان می گردد که می تواند خفیف یا خیلی شدید به صورت دسته ای باشد. توصیه می شود اگر ریزش مو را به همراه علائم ذکر شده دارید نزد روماتولوژیست بروید و با تجویز دارو از سوی پزشک ضمن درمان بیماری لوپوس از ریزش موهای خود جلوگیری نمایید.

اختلالاتی که در پوست سر سالمندان وجود دارد :

اگر پوست سر افراد مسن سالم نباشد و دارای التهاباتی باشد باعث می شود رشد موها با مشکل مواجه شود و ریزش مو را برایشان به همراه داشته باشد این مشکلات می تواند پسوزیاریس یا عفونت های قارچی در پوست سر باشد که با مصرف شامپو های درمانی می توانید آن را درمان کنید و از ریزش موهای سالمندان پیشگیری نمایید.

استفاده بیش از حد از مواد آرایشی :

اگر افراد بیش از اندازه از شامپو استفاده کنند و یا بیش از حد موهای خود را رنگ میکنند این مواد آرایشی شیمیایی می تواند به ریشه موها آسیب وارد کند و باعث ریزش مو شود. آزمایشی که پزشک در این زمینه انجام می دهد این است که یک تکه از موهای شما را می گیرد و به آرامی می شکند اگر موهایی که از دسته جدا شوند دارای پیاز مو باشند که آسیب به ریشه مو بر اثر محصولات آرایشی و شیمیایی بوده است و توصیه می کند خیلی از سشوار داغ برای موهایتان استفاده نکنید.

همچنین رنگ موی طبیعی شما با رنگی که روی سر خود میگذارید خیلی بیشتر از دو درجه اختلاف نداشته باشد زیرا مواد شیمیایی حاصل از رنگ باعث شکستگی و ریزش مو خواهد شد.

مصرف دارو های ضد افسردگی :

بسیاری از افراد سالمند به خاطر بیماری هایی که دارند مجبورا یک سری از دارو ها را مصرف کنند از جمله دارو های ضد افسردگی و دارو های ضد التهابی که می تواند عوارض خاصی داشته باشد علت ریزش مو در سالمندان به صورت ناگهانی می تواند از عوارض مصرف این دارو ها باشد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی راه های درمان افسردگی در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

راه های پیشگیری از ریزش مو :

  • از شستشوی موها با شامپو خودداری کنید.
  • مصرف مواد شیمیایی روی موهای خود را به حداقل برسانید.
  • مواد غذایی که سرشار از پروتئین. ویتامین هستند را مصرف کنید.
  • هرزگاهی کمی موهای خود را کوتاه کنید.
  • روزانه موهای خود را شانه کنید.
  • از موادی که جلوی ریزش مو را می گیرد استفاده کنید.
  • با روغن های طبیعی سر خود را ماساژ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دوازده − یازده =

فهرست