تماس
021-66582923

علت ورم پا در بیماران دیابتی و راه کارهای درمان ورم پا

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
علت ورم پا در بیماران دیابتی و راه کارهای درمان

همه ی ما انسان ها تجربه ی حداقل یک بار ورم در یک نقطه از بدنمان را داریم که این ورم ها انواع مختلفی دارند . بعضی از ورم ها خود به خود رفع می شود . اما گاهی اوقات ورم ها سمج تر از آن هستند که با چند روز از بین روند . ورم های این چنینی کمی خطرناک هستند ،که نشانه ی بیماری کلیوی ،کبدی ، قلبی و… باشد . در صورتی که اگر ورم این چنینی درمان و مورد توجه قرار نگیرد بیماری پنهان در پشت آنان پیشرفت میکند . یکی از این بیماری ها دیابت است . ما در این مقاله که توسط کارشناسان درمانی موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده می خواهیم راجعب علت ورم پا در بیماران دیابتی را برای شما شرح دهیم .

ورم پا در دیابت:

در بیماری دیابت ورم پا از اهمیت بیشتری برخوردار است. ورم های موضعی معمولا ناشی از بیماری های سیستمیک نیستند و بیشتر به صورت التهاب در ناحیه رخ می دهد . مثال : در بیماران دیابتی گاهی اوقات قسمتی از پایشان به همراه عفونت یا زخم دچار ورم می شود که این نوع ورم باید جدی گرفته شود که اگر درمان نشود ممکن است به شدت عفونی شود و قطع عضو را به دنبال داشته باشد و این بسیار ناراحت کننده و دردناک است .

گاهی اوقات ممکن است فرد از بی حسی پا رنج ببرد در نتیجه ممکن است پای فرد آسیب زیادی ندیده باشد و فقط در حد کشش عضلانی درد داشته باشد که در دراز مدت موجب تورم هم بشود که این تورم پا نگران کننده است . بیماران دیابتی ایمنی کمتری نسبت به عفونت دارند . تورم می تواند نشانه ای از عفونت در پا باشد که ممکن است به تب خفیفی همراه شود .

علت ورم پا در بیماران دیابتی چیست ؟؟؟؟

اکثر افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند از ورم پا بسیار شکایت می کنند . که علت اصلی این مشکل ،گردش خون نامنظم در رگ و همینطور مویرگ های خون آسیب دیده است که ناشی از فشار خون بالاست .

دیابت باعث آسیب های عصبی می شود که این مورد می تواند شکل و فرم پای بیمار را تغییر دهد. رشته های عصبی پای فرد بیمار چون آسیب دیده نمی تواند از طریق مغز پیام را به عضلات پای شما بفرستد ، این امر منجر به ضعف عضلانی و عدم تعادل می شود ،که بافت نرم و مفاصل را از بین می برد و باعث ایجاد مایعی می شود که این مایع در مفاصل و استخوان ها عامل لغزش در محل اتصال مفصل می شود .

با وجود عصب های آسیب دیده پای فرد بیمار مبتلا به دیابت ، فرد بیمار درد کمی را احساس میکند و همچنان بدون توجه به درد ناشی از آن ، از پای آسیب دیده استفاده می کند و زیاد فعالیت می کند که این امر باعث تشدید مشکلاتی خواهد شد و آسیب بیشتری به مفاصل وارد می کند .

برخی از این علائم شامل :

درد ، تورم ، پوست قرمز ، گرما و التهاب است که به آن پای شارکوت گفته می شود که اصلا و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود و هر چه سریع تر باید با پزشک خود مشورت کنید و مدتی هم از عصا برای راه رفتن استفاده کنید .

بیماری دیابت چه عملکردی بر روی بدن دارد ؟

در قسمت ها قبل راجب علت ورم پا در بیماران دیابتی را برای شما شرح دادیم حال می خواهیم ببینیم دیابت چه عملکردی بر روی بدن انسان دارد . دیابت باعث می شود شریان های موجود در پا تنگ شود و گردش خون را تضعیف کند و اجازه ندهد خون در قسمت پا و پایین پا خوب گردش کند و آن را محدود میکند و در این مورد هرگونه آسیب به پاها به دلیل کاهش مقدار اکسیژن و تغذیه عرضه شده به پوست و بافت و همینطور زخم به سرعت بهبود پیدا نکند با وجود این گردش خون بسیار ضعیف در پا خشکی و درد و تورم را درآن ناحیه افزایش می دهد و سبب مختل شدن عملکرد درست در درمان می شود .

مویرگ های آسیب دیده باعث نشت مایعات به بافت وعضلات اطراف شده است که این امر موجب ورم پای دیابت می شود .
گردش خون نامنظم باعث می شود که زخم ها به سرعت بهبود پیدا نکند به همین دلیل است که می گویند ورم پا ناشی از بیماری دیابت است .
اگر به این بیماری رسیدگی نشود باعث می شود زخم ها خیلی بزرگ تر شوند و عفونت شدت بیشتری پیدا کند واوضاع پای بیمار وخیم شود که گاه مجبور به قطع عضو می گردد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله رژیم غذایی هفتگی برای بیماران دیابتی را حتما مطالعه نمایید ))

دیابت را می توان به 2دسته تقسیم کرد :

دیابت نوع 1
دیابت نوع 2

راه حل برای کاهش ورم در پای بیماران دیابتی :

با هرگونه تغییرات درشکل ظاهری پا باید خیلی سریع نزد پزشک بروید و علت را جویا شوید . اما در اغلب موارد، ورم پای ناشی از بیماری دیابت را میتوان از همان ابتدای بیماری با کمی تغییرات ساده در شیوه زندگی و رعایت اصول تغذیه ، آن را به سرعت کاهش دهید و جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرید .

  • ورزش منظم
  • بالا نگه داشتن پا
  • از جوراب های تنگ مناسب دیابت استفاده کنید .
  • کفش راحت بپوشید ( مخصوصا خانم ها از کفش های پاشنه دار در دوران بیماری بهیچ عنوان استفاده نکنید . )
  • نمک را کاهش دهید .

برطرف کردن ورم پا در افراد دیابتی با ورزش کردن:

تورم پا در در فرد مبتلا به دیابت یک مشکل رایج است ، اما شما می توانید با فعالیت ورزشی منظم گردش خون بدن خود را منظم کنید هنگامی که بدن شما نتواند انسولین کافی تولید بکند یا توانایی استفاده از انسولین را به طور معمول از دست بدهد دیابت شما پیشرفت می کند . پانکراس عضوی از بدن است که برای کمک به عملکرد غذایی که می خورید انسولین لازم و مورد نیاز را تولید می کند و این باعث می شود تا انرژی لازم برای کل اعضای مختلف بدن تولید شود .

عوارض بیماری دیابت :

با توجه به پیشرفت بیماری دیابت در بدن ، مشکلات دیگری در بدن به وجود می آید یعنی این بیماری می تواند سیستم عروقی را مختل کند و همینطور کلیه و چشم و از همه مهم تر انگشتان پا و ساق پا را تحت تاثیر قرار دهد .

چند توصیه مهم برای بیماران دیابتی:

  • بهتر است به جای استفاده از قند وشکلات از عسل و خرما به اندازه استفاده بکنیم .
  • بهتر است به جای استفاده از برنج سفید از برنج قهوه ای استفاده بکنیم .
  • بهتر است به جای استفاده از روغن های ناسالم از روغن زیتون و یا کنجد به اندازه استفاده بکنیم .
  • مقدار زیادی آب بنوشیم .
  • از سبزیجات خام بیشتری استفاده بکنیم چرا که استفاده از سبزیجات پخته باعث افزایش سریع قند خون می گردد .
  • از غذا های دریایی بیشتر استفاده کنیم .
  • از لبنیات بدون چربی استفاده کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − ده =

فهرست