تماس
021-66582923

ما با کمک کارشناسان بخش سلامت موسسه آتیه پرستاران می خواهیم به این سوال شما که علت کم کاری تیروئید در چیست ؟ توضیحاتی را برای شما مخاطبین عزیز شرح دهیم . همانطور که می دانید غده تیروئید یکی از غده های مهم داخل بدن محسوب می‌ شود که با ترشح یک سری از هورمون‌ ها می‌تواند سوخت و ساز بدن را مدیریت و کنترل نماید که اگر با اختلالاتی همراه شود می‌ تواند یکی سری از مشکلات در بدن به همراه داشته باشد که یکی از مشکلاتی که برای این غده به وجود می‌ آید کم کاری آن می‌ باشد.

کم کاری تیروئید به چه معناست ؟

کم کار بودن غده تیروئید در بدن به این معنا می باشد که این غده نمی‌ تواند به اندازه لازم هورمون های بدن را تأمین نماید پرکاری آن برعکس این موضوع است یعنی این غده بیشتر از حد هورمون ترشح می کند .

هنگام بروز عارضه کم کاری تیروئید چه مشکلاتی ایجاد می‌ شود ؟

اگر فردی به عارضه کم کاری تیروئید مبتلا باشد عملکرد های بدن او کند و آهسته صورت می‌ گیرد و فرد دائما احساس خستگی و ناتوانی می‌ کند و میزان تعادل نداشتن واکنش های شیمیایی در بدن او با مشکلاتی همراه می‌ شود این غده ی پروانه ای شکل در جلوی گردن روی سلامتی افراد بسیار تأثیر گذار است و می‌ تواند روی همه جای بدن اثر گذار باشد حتی این غده می تواند باعث بروز بیماری های قلبی نیز باشد از این رو سلامت و عدم مشکل روی آن بسیار مهم است.

علت کم کاری تیروئید در چیست:

اینکه غده تیروئید با اختلال کم‌ کاری مواجه می‌ شود علت های زیادی دارد که در قسمت های پایین به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد :

۱) ایجاد بیماری خود ایمنی در بدن :

یکی از رایج ترین دلایل و علت کم کاری تیروئید در بدن خود ایمنی می باشد یعنی سیستم ایمنی بدن به بافت‌ های بدن خود به مقابله می پردازد و تا حدودی این مسئله ارتباط پیدا می‌ کند به این موضوع که محرک های بیرونی با عوامل ژنتیکی تلفیق می شود و باعث ایجاد آنتی‌ بادی‌ هایی در بدن می شود که باعث کم کاری تیروئید می گردد.

۲) واکنش به مداوای پرکاری تیروئید :

یک سری از افراد غده تیروئید آن ها پرکار است و بیش از حد هورمون ترشح می‌ کند و تحت تاثیر دارو های رادیو اکتیو درمان می شوند تا این غده به کارکرد نرمال خود برسد اما در یک سری از افراد درمان افزایش هورمون تیروئید باعث می‌ شود فرد به کم کاری تیروئید مبتلا شود.

۳) انجام عمل جراحی :

یکی دیگر از علت های تیروئید کم کار انجام عمل جراحی روی این غده می باشد که اگر آن را به طور کامل یا قسمتی از آن را بر دارند میزان تولید هورمون های تیروئید این افراد کمتر می شود یا در مواقعی به طور کامل از بین می‌ رود از این رو فرد برای ادامه زندگی خود باید از طریق مصرف دارو این هورمون ها را در بدن خود ایجاد کند.

 علت کم کاری تیروئید را بدانید

۴ ) انجام عمل پرتو درمانی :

افرادی که دچار عارضه سرطان می‌ شوند برای درمان خود از پرتو درمانی استفاده می‌ کنند اگر این روش روی سر و گردن آن ها باشد می تواند روی غده تیروئید تاثیر گذار باشد و آن را با کم‌ کاری مواجه کند.

۵ ) استعمال دارو :

یکی از علت کم کاری تیروئید (Hypothyroidism) مصرف یک سری از دارو‌ها می باشد به همین دلیل قبل از مصرف هر دارویی در مورد عوارض آن با پزشک خود صحبت کنید .

۶) تیروئید کم کار به دلیل بیماری های مادرزادی :

یکی از موارد علت کم کاری تیروئید می تواند مادرزادی باشد. در بعضی از کودکان غده تیروئید آن ها به اندازه کافی رشد و نمو پیدا نمی‌ کند و باعث کم کاری تیروئید در آن ها می‌ شود که این عامل به صورت مادر زادی شکل گرفته است که هنوز دلیل آن شناسایی نشده است.

۷) تیروئید کم کار با عارضه اختلالاتی ایجاد شده در غده هیپوفیز :

همان طور که می دانید تمامی اعضای بدن دستورات عملکردی خود را از مغز می گیرند غده تیروئید نیز از این امر مستثنی نیست و برای عملکرد خود از هیپوفیز مغز دستور می گیرد حال اگر این غده با مشکلاتی مواجه شود می‌ تواند غده تیروئید را تحریک کند در نتیجه منجر به کم کاری تیروئید خواهد شد.

۸) حاملگی و بارداری در خانم‌ ها :

یکی دیگر از علت کم کاری تیروئید در خانم ها بارداری می باشد . بسیاری از خانم‌ ها زمانی که باردار می‌ شوند دچار تیروئید کم کار می‌‌ شوند که علت آن تولید پادتن غده تیروئید می باشد که باید حتماً درمان شود در صورت عدم درمان می تواند خطراتی از جمله سقط جنین ، زایمان زود رس را برای فرد باردار ایجاد نماید و همچنین فشار خون آن ها را بالا می برد که خطرناک است.

۹) کاهش ید در بدن :

همان طور که می دانید ید از مواد غذایی مورد نیاز بدن می باشد که در غذا های دریایی و نمک ید دار وجود دارد اگر بدن شما با کمبود آن مواجه شود یکی از تاثیرات منفی آن تیروئید کم کار می باشد که باید با افزایش نمک ید دار در مواد غذایی آن را به بدن خود برسانید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شش + 19 =

فهرست