تماس
021-66582923

مراقبت های بعد از عمل لوزه در کودکان

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مراقبت های بعد از عمل لوزه در کودکان

در دو سمت گلوی هر شخصی دو غده وجود دارد که وظیفه آن این است که از وارد شدن میکروب و آلودگی به داخل بدن پیشگیری و محافظت کند و از این طریق سیستم ایمنی بدن را قوی می سازد یعنی در واقع جزو سیستم‌ های دفاعی بدن محسوب می‌ شود و این غدد در کودکان می‌ تواند بیش از حد بزرگ باشد که در گاهی موارد با گذشت زمان کوچک می‌ شود و گاهی نیاز به عمل جراحی پیدا می کند . ما می خواهیم در این مبحث روشهای مراقبت و پرستاری در منزل بعد از عمل لوزه در کودکان را برای شما عزیزان شرح دهیم . با ما همراه باشید.

چگونگی التهاب پیدا کردن لوزه ها :

زمانی که لوزه ها می خواهند با ویروس و یا میکروبی که قصد وارد شدن به بدن را دارند مقابله کند احتمال دارد عفونت کند و حالت چرکی پیدا کند در این زمان لوزه ها دچار التهاب می‌ شود و برای کودک درد زیادی را به وجود می‌ آورد

در اکثر مواقع زمانی که لوزه ها عفونت کند این عفونت روی گوش و سینوس کودکان نیز تاثیر می‌ گذارد و آن ها را هم درگیر می‌ کند .

چگونه می توان ملتهب شدن و عفونت لوزه ها را مداوا کرد ؟

در اکثر مواقع زمانی که لوزه ها عفونت پیدا می کند با مصرف داروهای آنتی بیوتیک می‌ توان آن را مداوا کرد در همچین مواقعی لازم است کودک هنگام بلع غذا آب زیادی بنوشید اما اگر این عفونت ها به دفعات زیادی تکرار شوند لازم است که عمل تونسیلکتونی صورت بگیرد و این دو غده را از گلوی کودک خارج نمایید.

اتفاقات بعد از عمل جراحی لوزه در کودکان :

  • همان طور که می دانید جراحی غده های لوزه کمی دردناک می باشد و پس از عمل تقریباً کودک بین ۱۰ روز تا دو هفته احساس درد می کند و معمولاً اوج آن در روز های پنجم می باشد زیرا در این روز روی عمل انجام شده یک غشای سفید کشیده می‌ شود که رو به بهتر شدن سوق پیدا می‌ کند .
  • معمولاً زمانی که جراحی لوزه در کودکان انجام می شود احتمال این که گوش کودک شما نیز دچار درد شود وجود دارد
  • بعد از جراحی شما اگر دهان خود را باز کنید و در قسمت انتهایی گلو تکه های سفید را مشاهده می کنید لازم است بدانید هیچ گونه عفونت روی آن نیست و این تکه های سفید طبیعی هستند و بعد از چند هفته از بین خواهند رفت
  • از دیگر اتفاقاتی که بعد از عمل جراحی لوزه در کودکان بروز می‌کند این است که کودک دچار تغییر تن صدا خواهد شد که بعد از چند روز به حالت نرمال خود برمی گردد .
  • بعد از عمل جراحی یک لکه های خون روی بزاق و بینی به وجود می‌ آید و یا احتمال دارد کودک خون دماغ شود که تمامی این ها طبیعی هستند و برطرف می گردند اما اگر خونریزی شدید باشد باید به پزشک خود اطلاع دهید .
  • از دیگر تغییرات بعد از عمل که به صورت موقتی روی کودک به وجود می آید تغییر در حس چشایی او می باشد که معمولا بعد از چند هفته به حالت قبل بر می‌گردد .

مراقبت های بعد از عمل لوزه در کودکان به شرح زیر می باشد:

در زیر به تعدادی از مراقبت های بعد از عمل لوزه در کودکان اشاراتی شده است که توصیه می شود پرستار کودک در منزل یا والدین که وظیفه ی مراقبت از کودک را دارند به نحو احسن رعایت نمایند تا روند بهبودی عمل کودک شما سریع صورت بگیرد.

1- استفاده از داروهای تسکین دهنده :

یکی از مراقبت هایی که بعد از عمل لوزه در کودکان باید انجام شود این است که برای کم شدن درد حاصل از جراحی از دارو های تسکین دهنده سر ساعت مشخص به کودک خود طبق تجویز پزشک بدهید .

2- از آسپرین دوری کنید:

از خوراندن داروهای آسپرین به کودک خودداری نمایید زیرا بعد از عمل جراحی احتمال خطر خونریزی را بالا می‌برد و خطر سندروم ری را دارد اگر قصد دارید از درمانهای خانگی برای کودک خود استفاده کنید قبل از آن با پزشک خود هماهنگ باشید .

3- استفاده از غذاهای نرم و سبک :

تا چند روز بعد از عمل جراحی سعی کنید غذا های نرم و سبک به کودک بدهید و از غذاهایی که دارای ادویه هستند به کودک اجتناب نمایید.

4- خودداری کردن از نوشیدنی های داغ :

از این مراقبت های بعد از عمل لوزه در کودکان این است که نوشیدنی های داغ به او ندهید و سعی کنید یخ و بستنی زیاد به کودک بدهید شما می‌ توانید تکه‌ های یخ را به کودک بدهید و از او بخواهید آن را مک بزند.

5- در هنگام استفراغ کودک انجام دهید:

اگر بعد از عمل کودک شما استفراغ کرد سعی کنید تا چند ساعت بعد غذا یا نوشیدنی به او ندهید و بعد از اینکه حالش بهتر شد می‌ توانید غذای او را بدهید.

6- استراحت مطلق کنید :

از دیگر مراقبت های بعد از عمل لوزه در کودکان این است که از ورزش و شنا کردن تا دو هفته بعد از عمل دوری کند و در منزل استراحت لازم را داشته باشد .

7- استفاده از مایعات فراوان :

تا می توانید مایعات فراوان به کودک خود بدهید زیرا به دهیدراته شدن بدن کودک کمک می کند و از ایجاد لخته های خون روی موضع عمل پیشگیری می نماید.

8- دادن داروهای تجویز شده :

داروهای تجویزی از سمت پزشک کودک را نیم ساعت قبل از خوردن غذا به او بدهید و این دارو ها را با آب فراوان به کودک بخورانید .

9- استفاده از آب میوه :

برای مراقبت بعد از عمل لوزه در کودکان سعی کنید از نوشیدنی هایی مانند آب پرتقال یا آب گریپ فروت به کودک نخورید زیرا این میوه ها باعث تحریک گلوی کودک می‌ شوند .

10- استفاده از دستگاه بخور:

سعی کنید داخل اتاقی که کودک استراحت می‌ کند از دستگاه بخور سرد استفاده کنید تا رطوبت حاصل از آن باعث آرام شدن گلوی کودک شود .

11- دوری از افرادی که دچار سرماخوردگی شدند:

سعی کنید بعد از جراحی لوزه کودک شما با افرادی که دچار سرما خوردگی شدند در ارتباط نباشند زیرا در این برهه بدن آن ها بسیار حساس و آسیب پذیر شده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × یک =

فهرست