تماس
021-66582923

غذاهایی که بعد از زایمان نباید خورد

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
کلیه خوراکی هایی  که بعد از زایمان نباید خورد

بعد از زایمان بدن مادر برای طی کردن هر چه سریع‌تر دوره نقاهت به استراحت منظم و یک رژیم غذایی برنامه ریزی شده زیر نظر پزشک معالج خود نیاز دارد .تا بتواند به حال روحی و جسمی خود کمک کند و آن را بازیابی کند مادر تازه زایمان کرده به دلیل خون زیادی که از دست داده نیاز به مواد غذایی سالم دارد تا بتواند روبه راه شود و به بهبود وضعیت فعلی خود کمک زیادی بکند . در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه شده است می خواهیم راجعب موضوع غذاهایی که بعد از زایمان نباید خورد توضیحاتی به شما عزیزان بدهیم .با ما همراه باشید.

تاثیر مواد غذایی بر زایمان:

با مواد غذایی مفید و رژیم غذایی مناسبی که برای زنان تازه زایمان کرده در نظر گرفته می‌شود. مادر سرحال می‌شود و می‌توانیم بهبودی حاصل را خیلی زود ببینیم این مواد غذایی مفید نه تنها حال و انرژی مادر زایمان کرده را بهبود می بخشد بلکه می‌تواند به ازدیاد شیر در سینه مادر هم کمک بسزایی بکند و همچنین می تواند به بهبودی بخیه ها در رحم مادر کمک زیادی بکند .

نکات مهم پرستاری همچنین غذاهایی که بعد از زایمان نباید خورد :

با زایمان فعالیت و عملکرد روزانه محدود می شود و از طرفی مواد غذایی که میخوریم به سرعت روی بدن فرد تازه زایمان کرده تاثیر می گذارد . پس باید از مواد غذایی استفاده کنیم که از انرژی کافی بهره مند باشد .
نه اینکه با مصرف مواد غذایی بد و نامناسب در دوره نقاهت حال مادر را بدتر کند وانرژی او را کاملا سلب کند و روند بهبودی را دچار اختلال کند و از همه مهمتر جلوی تولید شیر را بگیرد .

قبل از اینکه بپردازیم به غذاهایی که بعد زایمان نباید مصرف شود پیشنهاد می شود اگر نیاز به پرستار برای مراقبت از کودک یا نوزاد خود در منزل دارید حتما بر روی عنوان پرستاری از کودک در منزل کلیک کنید و از خدمات پرستاری در منزل شرکت آتیه پرستاران استفاده نمایید.

حال در اینجا شما را با انواع کلی خوراکی ها و غذاهایی که بعد از زایمان نباید خورد ، آشنا می کنیم :

  • استفاده از ادویه ها .
  • استفاده از نوشیدنی های مضر و گازدار .
  • استفاده از برنج و مواد غذایی با طبع سرد .
  • استفاده از مواد غذایی سنگین و دیر حضم .
  • استفاده از ترشیجات و سرکه ها .
  • استفاده از مواد غذایی نفاخ

استفاده از ادویه کاری و تند

مصرف ادویه زیاد و تند در غذای زنانی که تازه زایمان کرده اند عملکرد گوارش شان را با مشکل مواجه می‌کند و باعث یبوست شدید در آنان می‌شود و همچنین بو و مزه شیر را عوض میکند که برای نوزادان دلچسب نیست .

استفاده از نوشابه های گاز دار ، الکل ، قهوه، و چای پررنگ

استفاده از این مواد گفته شده، برای زنانی که تازه زایمان کرده اند ایجاد نفخ میکند ، گاز معده در آنها را افزایش می دهد و خواب کافی و استراحت لازم را از مادر می گیرد با مصرف این مواد غذایی مضر ،شیر مادر هم مورد تاثیر قرار میگیرید ومتاسفانه نوزادان هم دچار اختلال خواب می شود .

استفاده از برنج و مواد غذایی با طبع سرد

برنج، ترشیجات و سرکه همه این موارد را تا یک ماه بعد از زایمان یه هیچ عنوان مادر نباید استفاده کند زیرا برنج سنگین است وبا عدم وجود فعالیت در مادران باعث یبوست شدید در آنان می‌شود و مادری که تازه زایمان کرده و بخیه دارد به هنگام دفع فشار زیادی را به خود وارد می‌کند و همچنین ترشیجات و سرکه نباید مورد استفاده قرار بگیرد. چون مشکلات گوارشی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

استفاده کردن از مواد غذایی نفاخ

سبزیجاتی که نفاخ هستند مثل گل کلم، کلم بروکلی،کلم پیچ وهمینطور مثل پیاز و حبوباتی که نفاخ هستند مثل نخود، لوبیا ،عدس، مواردی هستند که نباید استفاده کرد چون باعث دل پیچه در مادر میشود . و عصاره موجود ازین مواد غذایی باعث نفوذ در شیر مادر شده و نوزادان از این موضوع رنج می برند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های بهبودی بخیه زایمان طبیعی را حتما مطالعه نمایید )

مواد غذایی دیگر که جزو ممنوعیت های خوراکی پس از زایمان می باشد:

موارد دیگری که در اینجا برایتان باز خواهم کرد از ممنوعیت های خوراکی پس از زایمان است که حتما مادران و مراقبین مادر در منزل باید به رعایت نمایند.

  • استفاده از جگر
    توصیه می‌کنیم مادرانی که زایمان میکنند به هیچ عنوان از جگر تا مدت های طولانی استفاده نکنند جگر محل اصلی تجمع چربی ها، آلودگی و میکروب ها است جگر فوق العاده سنگین است و طبع سردی دارد ، طعم شیر را برای نوزادان کاملاً تغییر می‌دهد و البته بوی خیلی بدی به شیر می‌دهد خوردن مواد غذایی با طبع سرد برای مادران و نوزادان توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است اگر به خوبی پخته نشده باشد میکروب های ناشی از پخت آن به خوبی از بین نرفته باشد و همچنین خوردن جگر چون دیر هضم است می‌تواند به گوارش مادر صدمه بزند و باعث شود مادر به یبوست شدید دچار شود .
  • استفاده از هندوانه
    این مورد هم همانند جگر است نباید مادران پس از زایمان از هندوانه استفاده کنند هندوانه به دلیل طبع سرد و تری که دارد نمی تواند مورد استفاده مادران قرار گیرد چون باعث درد دل و دل پیچه مادران قرار می‌گیرد وهمینطور باعث کولیک در نوزادان می شود مادر توجه داشته باشند که این دو مواد خوراکی را تا مدت ها استفاده نکنند چون عوارض جبران ناپذیری هم برای خود ،هم برای نوزادانشان دارند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های از بین بردن افسردگی بعد از زایمان را حتما مطالعه نمایید )

دوره نقاهت و نکات مهم مراقبت در منزل از مادران که زایمان کرده اند:

دوره نقاهت بعد از زایمان دوره بسیار سختی است ،پس باید با پزشک معالج خود در مورد رژیم غذایی صحبت کنید. چون با رژیم غذایی درست به روند بهبودی لازم به مادر کمک می‌کند و باعث بهبودی هرچه زودتر مادر از زایمان میشود. رژیم غذایی سالم به سلامت مادر وهم به سلامت کودک و نوزاد کمک فراوانی می‌کند.

مادر باید مواد غذایی را بخورد که انرژی او را مضاعف کند چون با خونریزی و زایمان انرژی مادر کاملا تحلیل رفته است ، از این رو با انرژی محدود باید به نوزاد خود هم شیر بده.د شیر به وجود آمده در بدن مادر نیازمند مواد غذایی مفید و سالم است. هر چه غذای بهتر و مقوی بخورد شیر مادر مقوی تر و غلیظ تر می شود و عملکرد خوبی را در گوارش نوزادش دارد.

وقتی مادر برای تولید شیر از مواد غذایی خوب و سالم استفاده نکند مادر مجبور است از ذخایر بدنی خودش تولید شیر کند به اصطلاح شیره جان مادر را نوزاد میمکد و این امر موجب تحلیل رفتن و از بین رفتن مادر شده و مادر هر روزناتوان تر از دیروز می شود . پس برای خودتان و نوزادتان به صورت روزانه از تمام مواد غذایی لازم استفاده کنید تا دچار هیچ گونه مشکل و عوارض جانبی قرار نگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 + 9 =

فهرست