تماس
021-66582923

راهکارهای غذا دادن به کودک بد غذا

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
راهکارهای غذا دادن به کودک بد غذا

غذا دادن به کودک بد غذا یکی از دغدغه های مهم برای والدین می باشد. کودکی دوره سرسختی و پر جنب و جوش است. کودکان به غذا خوردن اهمیت کمی می‌دهند و متاسفانه از غذاهای غنی و قوی استفاده نمی‌کنند و دوست دارند از هله هوله بیشتر استفاده کنند. برای درمان این نوع رفتار بد غذایی کودکان بهتر است والدین از خریداری مواد و خوراکی های مضر پرهیز کنند و همین طور از ریزه‌ خواری کودک در طول روز جلوگیری کنند. ما به کمک کارشناسان آتیه پرستاران سلامت می خواهیم در مورد راهکارهای غذا دادن به کودک بد غذا برای شما توضیحاتی شرح دهیم با ما همراه باشید.

راه کار های شناخت تغذیه کودک:

والدین برای مطلع شدن از راهکارهای غذا دادن به کودک بد غذا ابتدا باید روی تغذیه کودک شناخت کامل داشته باشند. والدین باید درمان این مشکل را ریشه یابی کنند و بفهمند مشکل از کجاست . کودک تان چه چیزهایی از مواد غذایی را بیشتر دوست دارند و چه چیزی از مواد غذایی را دوست ندارد. والدین باید بدانند کودکانشان به چه چیزهایی حساسیت دارد و شاید دلیل عدم غذا خوردن کودک علاوه بر بی اشتهایی دوست داشتن آن غذا هم هست .

کودک باید از وجود غذا لذت ببرد شاید ذائقه کودک با یک سری از غذا سازگاری ندارد سپس قبل از اینکه به دنبال راهکار غذا دادن به فرزند خود باشیم می توانیم اول کودک و سلیقه خودش را در مورد نوع غذا بشناسیم تا بتوانیم به کودک مان بهتر کمک کنیم. اما گاهی اتفاق می‌افتد که کودک به هیچ مواد غذایی واکنش نشان نمی‌دهد یعنی گوشت و سبزیجات – انواع کوکو ها حتی هله و هوله ها، بیسکوییت ها هیچ چیزی را نمی خورد در این مورد که خطر به صدا درمی‌آید و والدین باید دنبال راهکار و درمان باشند که شما را به انواع آن ها آشنا می کنیم .

راه کارهایی وجود دارد که شما می توانید با انجام آنها کودک خود را ترغیب به غذا خوردن بکنید :

1- صحبت کردن با کودک در مورد مواد تشکیل دهنده غذا :

اطلاع داشتن کودک از مواد تشکیل دهنده غذا یکی از راهکارهای غذا دادن به کودک بد غذا می باشد. والدین و حتی پرستار کودک در منزل در مورد مواد تشکیل دهنده غذا با فرزندتان صحبت کنید به این منظور که مثلا شما سوپ تهیه کردید می‌توانید بگویید سبزی موجود در سوپ برای بلند شدن قد شما مفید است و یا بگویید هویج موجود در غذا برای اینکه چشم‌های شما آسیب نبیند واز ضعیف شدن جلوگیری کند مفید است و در همین حد اکتفا کنید نه بیشتر توضیح بدهید و نه کمتر .

2- ایجاد خلاقیت در طبخ غذا :

خوردن سیب زمینی برای کودکان به صورت آب پز دلپذیر نیست و کودکان از خوردن این غذای سرشار از مواد مغذی خودداری میکنند شما می توانید در طبخ غذا خلاق باشید به طور مثال می توانید از سیب زمینی به روش های مختلفی برای پخت استفاده کنید .
بطور مثال اگر سیب زمینی را تبدیل به کوکو کردید حتماً مقداری پنیر پیتزا هنگام پخت به آن اضافه کنید خواهید دید که چه طعم دلچسبی خواهد گرفت و مزه متفاوتی خواهد داشت با این ترفند کودک کل غذایی را که شما درست کردید را با لذت میخورد .

3- اهمیت دادن به ظاهر غذا در هنگام طبخ :

کودکان به ظاهر غذا اهمیت زیادی می‌دهند شما می توانید برای این که کودکتان مصرف سبزیجات داشته باشد به طور مثال توی همان کوکوی سیب زمینی از هویج رنده شده و سبزیجات خرد شده تازه هم استفاده کنید این روش هم طعم دلپذیری به غذا می‌دهد و هم غذای شما یک ترکیب رنگی فوق‌العاده‌ای دارد رنگ نارنجی موجود در هویج در کنار سبزیجات و رنگ زرد کوکو برای کودک کاملاً وسوسه برانگیز است .

( در ادامه توصیه می شود مقاله دلایل و علائم سوء هاضمه در کودکان را حتما مطالعه نمایید )

4- تزئین کردن ظرف غذای کودک :

حتماً غذای کودک خود را به طوری تزیین کنید مثلاً ظرف غذای کودک را با سس قرمز با گوجه گیلاسی تزیین کنید تزیین غذای کودک باعث ترغیب شدن او به خوردن غذا می‌شود.

5- تغییر دادن پخت غذا :

نحوه پخت غذا را تغییر دهید مثال سیب‌زمینی را میتوانید به صورت کبابی به صورت سرخ شده به صورت کوکو تهیه کنید و از طرفی میتوانید سیب زمینی آب‌پز را با گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و به صورت گوشت قلقلی دربیاورید و به خورد کودکان تان بدهید در این روش مطمئناً نظرشان راجع به سیب زمینی تغییر خواهد کرد .

6- مشارکت دادن کودکان در پخت غذا :

مادران سعی کنید با کودکان غذا را بپزید. مشارکت در پخت غذا به کودک القا می کند که چون خودش غذا را پخته است پس حتماً هم می‌خورد.

7- میل کردن غذا در کنار خانواده :

والدین عزیز سعی کنید همه خانواده در کنار هم و به صورت مشترک غذا بخورید و از فردی خوردن جلوگیری کنید .

8- الگوی بد برای کودکان خود در میل کردن غذا نباشیم:

اگر یکی از والدین از غذایی متنفر باشند و یا دوست نداشته باشد آن را بخورند مثلا قرمه سبزی ، به صورت خودکار به کودک شما هم القا می شود که چون پدر مادرم دوست ندارند پس من هم دوست ندارم و با هر بار درست کردن قرمه سبزی کودک از خوردن آن امتناع می‌کند. کودکان در این زمینه ونخوردن قرمه سبزی مصمم خواهند بود چون مادر یا پدر خود را به عنوان الگوی غذایی خود قرار می دهند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزش مدیریت پول به کودکان خود را حتما مطالعه نمایید )

استفاده از مواد غذایی با توجه به قوای بدنی کودکان :

توجه داشته باشید تعدادی از کودکان پرتحرک و پر جنب و جوش هستند پس مطمئنا به غذایی بیشتر و کالری بیشتری نیاز دارند. اما تعدادی از کودکان کم تحرک هستند که صددرصد به غذای کمتری نیاز دارند. کودکان را به هیچ عنوان با همدیگر مقایسه نکنید و هرگز کودک خود را به خوردن غذا مجبور نکنید چون نه تنها تأثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه ضرر هم دارد.

چند توصیه مهم به جهت راهکار غذا دادن به کودک :

در پایان مبحث راهکارهای غذا دادن به کودک بد غذا شما را دعوت به چند توصیه مهم می کنیم . والدین عزیز یا پرستار کودک در منزل به کودک باج ندهید مثال اگر این غذا را بخوری بهت شکلات می دهم ویا گریه نکنی برات چیپس می‌‌خرم. کودک خود را با این روش غلط تربیت نکنید کودک خود را به هیچ عنوان شرطی نکنید.

والدین توجه داشته باشید در درجه اول این شما هستید که باعث به وجود آمدن ذائقه در کودکان می‌شوید کودک از همان ابتدای زندگی خو تغذیه با سبزیجات و خوردن غذای سالم و صحیح و طبیعی آشنا شود مطمئناً اگر تا آخر عمر همین روش را برمی‌گزیند و در طول زندگی خود با هیچ مشکلی روبرو نخواهد شد و هرگز با بزرگ شدن کودک این بهانه گیری ها ناشی از نخوردن و دوست نداشتن را تجربه نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده − 17 =

فهرست