تماس
021-66582923
غذا های مفید برای زنان باردار

غذا های مفید برای زنان باردار

 غذا های مفید برای زنان باردار از اهمیت زیادی برخوردار است که باید توجه خاصی به تغذیه در این دوران شود ، زیرا رشد جنین با تغذیه مادر ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. زمانی که تغذیه مادر سالم و خوب باشد جنین نیز رشد خوبی خواهد داشت .در غیر این صورت سلامتی مادر و جنین به خطر می‌افتد، که این مستلزم یک برنامه رژیم غذایی مفید و مناسب برای زنان باردار است. با رشد جنین به مرور زمان نیاز مادر به مواد غذایی و انواع ویتامین ها، پروتئین، و کربوهیدرات ها نیز افزایش می‌یابد ،تا جنین رشد نرمالی را داشته باشد، و به تبع مادر نیز زایمان راحت و سریع و سالمی داشته باشد .

زنان باردار در سه ماه اول و دوم دوره بارداری خود روزانه نیاز به ۳۰۰ کالری اضافه دارد ،که با استفاده ازموادی چون: کلسیم ،فولاد، آهن مرتفع می‌شود. درهر وعده غذایی، خانم باردار باید از ۳ گروه مواد غذایی استفاده کند. این ۳ گروه عبارتند از :غلات ،پروتئین ،کلسیم، میوه و سبزیجات.

مادران و پرستارانی که در منزل از مادران باردار مراقبت می کنند باید خیلی به تغذیه دوران بارداری توجه کنند. وقتی مادر باردار احساس گرسنگی می کند، مراقبین باید سریعا به رفع گرسنگی آن اقدام کنند، زیرا اگر به موقع به جنین خود مواد غذایی نرسد ، جنین از استخوان و دندانهای مادر شروع به تغذیه میکند . در نتیجه مادر گرامی دچار پوسیدگی دندان و استخوان میشود.

در ادامه این مقاله که توسط تیم کارشناسی مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده می خواهیم راجعب انواع غذاهای مفید و مضر برای مادران باردار نکات مهمی را شرح دهیم با ما همراه باشید.

انواع غذاهای مفید و مضر برای زنان باردار چیست ؟

زنان باردار از غذاهای فرآوری شده و کنسروی نباید استفاده کنند. جهت مرتفع کردن ویتامین ها و پروتئین ها و کربوهیدراتها  باید از غذاهای طبیعی با درصد چربی پایین استفاده کنند .مثلاً: جایی خوردن غذاهای کنسرو شده، مانند: خوراک لوبیا، تن‌ماهی، نوشابه و غیره…. از گوشت کم چرب و حبوبات و میوه و سبزی تازه استفاده کنند. علاوه برموارد ذکر شده از خوردن محصولاتی که با آلوئورا درست شده جدا پرهیز کنند، زیراباعث افتادن مادر باردار به خونریزی  ویا لکه بینی می‌شود.

نیاز روزانه زنان باردار به پروتئین ها مانند: گوشت کم چرب گاو ،بوقلمون،گوشت بلدرچین(که سرشار از آهن است) لوبیا ،ماهی سالمون، پنیر خامه‌ای، بادام زمینی و مرغ ضروری است و در هر وعده غذایی خود از مواد مغذی ذکر شده باید استفاده کنند. البته به مقدار مشخص زیرا زیاده روی در مصرف پروتئین ها نیز می‌تواند خطرناک باشد.البته علاوه بر پروتئین هر ماده غذایی که در خوردن آن زیاده روی شود برای مادر باردار خطر ناک است.

استفاده از کلسیم:

  نقش کلسیم در رشد استخوانها و دندانها بسیار ضروری است، لذا گنجاندن مواد غذایی حاوی کلسیم در رژیم غذایی مادران باردار از اهمیت خاصی برخوردار  می باشد.منابع سرشار از کلسیم مانند: شیر، ماست، بادام درختی، کنجد، انجیر خشک، پنیر، کلم، تخم مرغ، ماهی، کشک. که با استفاده کردن از این مواد هم به سلامت و رشد جنین کمک می کنیم. در اصل هم  به سلامت مادروهم به سلامت جنین، زیرا کمبود کلسیم موجب بروز پوکی استخوان در مادر می شود. لازم به ذکر است که استفاده از ویتامین دی برای جذب بهتر کلسیم در بدن ضروری است.

مصرف اسید فولیک:

با استفاده از مواد غذایی که در آنها فولاد وجود داشته باشد، به رشد و نمو مغز و ستون فقرات جنین کمک کنیم. غذاهای حاوی اسید فولیک عبارت است از :

انواع آجیل‌ها(مخصوصا بادام زمینی) ،سبزیجات برگدار(مانند کلم، کاهو،اسفناج) ، کره بادام زمینی، جگر و عدس می باشد.تذکر به مادران که از خوردن بیش از حد عدس خوداری کنند زیرا باعث غلظت خون می‌شود.

مواد غذایی حاوی ید:

 طبق بررسی کارشناسان بخش تغذیه آتیه پرستاران سلامت در دوران بارداری و همزمان با بزرگ‌شدن جنین نیاز بدن به ید نیز بیشتر می‌شود. که با مصرف غذاهای ید دار، ید مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنیم. با خوردن انواع ماهی ها و سبزیجات و نمک یددار این مشکل برطرف می‌شود . پس اگر وظیفه ی پرستاری از مادران باردار را دارید حتما غذاهایی که حاوی ید می باشند را در برنامه ی غذایی او جای دهید.

مصرف روی:

کمبود روی در زنان باردار باعث ایجاد اختلالات مغزی در رشد جنین می شود.همچنین بر پوست و مو هم تاثیر می گذارد. لذا جهت رفع این مشکل باید از غذاهایی که دارای روی کافی هستند استفاده کنیم. مانند: غلات، حبوبات، مغزها، تا از بروز مشکلات ناشی از کمبود روی ، جنین را در امان نگه داریم.

مصرف  فیبر:

استفاده از غذاهای حاوی فیبر بر میوه ها سبزیجات غلات حبوبات در زنان باردار از بروز یبوست در آنها جلوگیری می کند. چرا که زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند و عوارض ناشی از یبوست به وجود آمدن بواسیر است. کمبود فیبر در بدن مشکلات دیگری نیز به وجود می آورد

غذا های سر شار از آهن:

 زنان باردار از هفته بیستم به بعد به آهن بیشتری نیاز دارند که باید از طریق غذا و یا مکمل های غذایی آن را تأمین کنند زیرا کمبود آهن در بدن سبب به وجود آمدن اختلال در گلبولهای قرمز، و اختلالات کبدی می‌شود.

 با استفاده از مرکبات، سبزیجات، تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ ،بوقلمون ، گوشت بلدرچین وتخم آن که شرشان از آهن است، می‌توان آهن بدن را تامین کرد و در صورت نیاز از قرص آهن و یا مکمل ها استفاده کنند. خانم های باردار باید به رژیم غذایی خود اهمیت دهند و از ارزش غذایی موادی که استفاده می‌کنند مطلع باشند و از مصرف بی رویه چربی ها قند و غیره …..خودداری کنند تا هم به سلامت و رشد کودک خودکمک کنند و هم به سلامت خودشان.

لازم به ذکر است که خانم‌های باردار از خوردن بعضی از غذاها باید اجتناب کنند. زیرا هم برای جنین و هم برای خودشان مضر است. مانند: مشروبات الکلی، شیرهای غیراستریل،  استعمال دخانیات، مصرف کافئین بیش از حد مانند( قهوه، نسکافه) و گوشت‌های فرآوری شده که اکثرا خام و نپخته هستند. مانند( سوسیس، کالباس، ژامبون) افراط در خوردن نوشابه گازدار، تا با رعایت مواردی که گفته شد دوره بارداری بی خطر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سیزده − 9 =

فهرست