تماس
021-66582923
فواید خون دادن

9 تا از فواید خون دادن برای سلامتی

با نام گذاری یکی از روزهای تقویم به نام روز بیست و یکم ماه رمضان روز اهدای خون معلوم شده است که این موضوع بسیار پر اهمیت هم برای کسی که خون میدهد و هم کسانی که به دلیل بیماری بر روی تخت بیمارستان بستری هستند و منتظر خون سالم هستند زمانی که شخصی برای خون دادن مراجعه می‌کند هم به سلامتی خود و هم به سلامتی دیگران کمک فراوانی می کند زیرا با خون دادن سلامت شخص چک میشود و از بروز بیماری های متفاوت در امان می ماند .علاوه بر فواید دنیوی خون دادن فواید اخروی نیز دارد.

فواید خون دادن چیست ؟

۱-هنگامی که شخصی خون میدهد ساخت گلبول های قرمز خون در بدنش افزایش می یابد و خون پر انرژی و تازه به تمام نقاط بدن پمپاژ می شود در نتیجه کرد تمام اعضای بدن بهتر می‌شود و فرد خون دهنده نشاط و شادابی پیدا می کند.

۲- فواید خون دادن عدم ابتلا به بیماری های خطرناکی مانند سرطان کبد سرطان روده سرطان خون سرطان ریه و گلو را می توان نام برد با خون دادن آهن موجود در خون کنترل می شود و از بروز این بیماری ها جلوگیری و عمل می آید.

۳- با خون دادن میتوان اضافه وزن را هم کنترل کرد از بروز چاقی جلوگیری کرد زیرا هنگام خون دادن مقداری انرژی وجربی از بدن خارج می شود.

۴- از فواید خون دادن جلوگیری از ابتلا به هموکروماتوز است که با بالا رفتن آهن بدن به وجود می آید.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی علت و راه های درمان کم خونی در کودکان را حتما مطالعه نمایید ))

 ۵ -با بالا رفتن آهن خون، کار کبد که تصفیه خون در بدن است دچار مشکل می کندو کار قلب هم که پمپاژ خون به تمام نقاط بدن است به مشکل بر می‌خورد. لذابا خون دادن آهن موجود در خون کمتر می‌شود و از بروز بیماری کبدی و قلب پیشگیری می شود.

۶ -از فواید خون دادن می‌توان به گشاد شدن عروق در بدن اشاره کرد زیرا با افزایش آهن در بدن کلسترول خون بالا می رود و باعث گرفتگی عروق و بیماری هایی ناشی از آن می‌شود.

 ۷ -خون دادن باعث تنظیم قند خون میشود و از بروز دیابت جلوگیری می کند.

 ۸- قبل از خون دادن خون فرد خون دهنده مورد معاینه و آزمایش قرار میگیرد تا از سلامت خون اطمينان حاصل شود و بعد از این مرحله شروع به خون گیری می کنند.

۹- حسن رضایتمندی هنگام خون دادن. زیرا با توجه به اینکه با دادن خون سالم جان چندین نفر نجات پیدا میکند، حس خوبی به فرد خون دهنده میدهد.

 مصداق این شعر حافظ است که عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.

لازم به ذکر است اشخاصی که برای خون دادن داوطلب می شوند باید قبل از خون دادن از صحت و سلامتی خود اطمینان حاصل کنند و با دریافت کارت اهداء خون در فواصل منظم خون دهند تا از فواید خون دادن بهره  کافی را ببرند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی برای افزایش پلاکت های خون چی بخوریم ؟ را حتما مطالعه نمایید ))

چه افرادی نباید خون بدهند

قابل توجه سالمندان و کودکان و افرادی که وظیفه ی نگهداری از سالمند و کودک را برعهده دارند، بهترین سن برای خون دادن از سن ۱۸ سالگی شروع می‌شود.لازم به ذکر است که افراد سالمند و کودکان نمی توانند خون بدهند زیرا برایشان مضر است. علاوه بر کودکان و سالمندان کسانی که عمل جراحی انجام داده‌اند، خانم هایی که باردار هستند و یا تازه زایمان کرده اند و یا در ایام عادت ماهیانه خود به سر می‌برند، از دادن خون باید اجتناب کنند  زیرا خودشان‌ دچار کمبود خون می‌شوند.

افراد بیمار نیز نباید برای خون دادن شرکت کنند خصوصاً اشخاصی که دچار بیماری‌های قلبی هستند. اشخاصی که دچار کم خونی هستند نیز نمی توانند خون اهدا کنند هم چنین بیمارانی که مداوم دارو مصرف می کنند جزو این گروه به حساب می آیند. زیرا داروها عوارض خاصی دارند که به خون انتقال داده میشود و اهدای این خون برای بیماران مثمرثمر نخواهد بود و هیچ فایده ای برای بدن آنها ندارد.

فواید خون دادن از دیدگاه روایات

گاهی اتفاق می افتد که افراد به هر دلیلی گرفتار کم‌خونی می‌شوند و در شرایط حاد و سختی قرار می‌گیرند این افراد با توجه به گروه خونی شان احتیاج به خون پیدا می کنند که بعضی از افراد با این کار خداپسندانه ای که می کنند و خون پاک و تمیز خود را اهدا می‌کنند می‌توانند جان چندین انسان را نجات دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 + 1 =

فهرست