تماس
021-66582923
قطره بینی برای نوزاد

آیا قطره بینی برای نوزاد ضرر دارد ؟

معروف ترین قطره بینی برای نوزاد ، قطره ی سدیم کلراید نام دارد. این قطره از محلول آب و نمک تشکیل شده‌ است و به وسیله ی مرطوب کردن بینی از خشک شدن بینی جلوگیری می‌ کند ، در گاهی اوقات نوزاد به بیماری‌ های فصلی مانند سرما خوردگی مبتلا می‌ شود و یا دچار حساسیت می‌ شود که ممکن است در این شرایط به‌ احتمال بسیار فراوان بینی نوزاد دچار گرفتگی و خشکی شود که در این وضعیت پدر یا مادر برای مرطوب کردن و برطرف کردن خشکی بینی که موجب آزار و اذیت نوزاد شده از قطره بینی که سدیم کلراید نام دارد استفاده می‌ کنند .

به چه دلیل پدر و مادر باید از قطره ی بینی برای نوزاد استفاده کنند ؟

به این دلیل که کودکی که تازه‌ متولد شده توانایی نفس‌ کشیدن از راه دهان را ندارد و تنها به وسیله ی بینی خود عمل تنفس را انجام می‌ دهد و با گرفتگی و خشکی بینی، نوزاد به‌ سختی و دشواری تنفس می‌ کند. باید توجه داشت که پدر و مادر به‌ هیچ‌ عنوان نباید از گوش‌ پاک‌کن یا مثل آن برای رفع کردن گرفتگی و خشکی بینی نوزاد استفاده کنند چون بینی نوزاد بسیار ضعیف و حساس می‌ باشد و این کار ممکن است به‌ احتمال بسیار فراوان باعث وارد شدن صدمه به بینی نوزاد شود. متداول‌ ترین و رایج‌ ترین قطره ی بینی که برای کودکان تازه‌ متولد شده استفاده می‌ شود قطره ی سدیم کلراید ۶۵ درصد می‌ باشد .

فواید و مزایای قطره بینی یا قطره ی سدیم کلراید برای نوزادان :

فایده و مزایای اساسی قطره بینی برای نوزاد این است که باعث می شود که کانال‌ هایی که در بینی نوزاد دچار گرفتگی شده‌ است باز شوند. استفاده از قطره ی بینی می‌ تواند مخاطی را که در قسمت‌ های عقبی بینی وجود دارد را نرم کرده و نرم شدن مخاط باعث می‌ شود که خود به‌ خود به سمت جلو بینی حرکت کرده و این وضعیت به روند بهبود یافتن گرفتگی و خشکی بینی کمک زیادی می‌ کند.

قطره ی بینی به نوزاد کمک می‌ کند که رطوبت بینی نوزاد در حد نرمال نگه‌ داشته شود و کمتر از قبل دچار گرفتگی و خشکی شود. علاوه‌ بر این فایده‌ ها و مزایا ، قطره ی سدیم کلراید باعث می‌ شود که التهاب در بینی که به وسیله خشکی و عدم رطوبت به‌ وجود آمده است برطرف شود .

( در ادامه توصیه می شود مقاله 15 نکته مراقبت از نوزاد تازه متولد شده را مطالعه نمایید )

آیا قطره بینی برای نوزاد ضرر دارد ؟

طریقه ی استفاده کردن از قطره ی بینی :

زمانی‌ که نوزاد به برخی از بیماری‌ های فصلی مثل آنفولانزا ، سرما خوردگی و یا به انواع حساسیت‌ ها و آلرژی‌ ها مبتلا می‌ شود که از عوارض و نشانه‌ های ابتدایی ابتلا به این بیماری‌ ها گرفتگی بینی و خشک شدن آن در نوزاد می‌ باشد و در صورت رخ دادن این وضعیت بهتر است والدین و یا پرستار نوزاد برای برطرف کردن گرفتگی و خشکی بینی نوزاد از قطره‌ ی بینی استفاده کند و برای استفاده کردن از این قطره باید طریقه ی استفاده از آن را بدانند که شامل :

  • قبل از استفاده قطره بینی برای نوزاد باید دست‌ ها را ضدعفونی کرد تا اگر میکروب و یا ویروسی در دست ها وجود دارد از بین رود و به بدن نوزاد منتقل نشود .
  • در هنگام تهیه کردن قطره ی بینی سدیم کلراید حتما باید به تاریخ انقضای آن دقت کرد .
  • بهتر است در زمان استفاده از قطره ی بینی سدیم کلراید نوزاد به گونه‌ ای خوابانده شود که بتوان آن را تکان داد. انجام دادن این کار استفاده از قطره ی سدیم کلراید را برای نوزاد آسان‌ تر می‌ کند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان زردی نوزاد با مراقبت های خانگی را مطالعه نمایید )

  • قبل از استفاده کردن از قطره ی بینی باید توجه داشت که اگر بینی نوزاد به‌ طور کامل دچار انسداد شده باشد ابتدا باید مخاطی را که سبب مسدود شدن بینی نوزاد شده را تخلیه کرد و سپس اقدام به استفاده از قطره ی بینی برای نوزاد کرد .
  • برای برطرف کردن خشکی و رفع کردن انسداد بینی نوزاد و نیز به تعادل رساندن و تنظیم کردن رطوبت بینی نوزاد تقریباً بین ۱ الی ۲ قطره کافی می‌ باشد .
  • زمانی‌ که فرد می‌ خواهد این یک یا دو قطره را در درون بینی نوزاد بریزد بهتر است سر نوزاد را خم کرده تا راحت‌ تر و بهتر قطره به بینی نوزاد وارد شود .
  • زمانی‌ که قطره وارد بینی نوزاد شد باید برای مدت چند دقیقه در حالت خوابیده بماند تا قطره‌ ها کاملا وارد بینی شوند.
  • بهتر است از قطره ی بینی سدیم کلراید در طول ۲۴ ساعت حداکثر ۴ مرتبه برای نوزاد استفاده کرد .

آیا قطره ی بینی برای نوزاد ضرر دارد ؟

در زمان و شرایطی که همه ی نکات بهداشتی قبل و در حین استفاده از قطره بینی برای نوزاد و نحوه ی صحیح استفاده از آن مورد توجه قرار گرفته شود، می‌ توان گفت که استفاده از قطره بینی سدیم کلراید هیچ‌ گونه ضرر و خطری برای نوزاد به‌ همراه ندارد مگر در مواردی خاص که احتمال رخ داد آن بسیار کم خواهد بود.

اما اگر در مصرف کردن قطره ی بینی سدیم کلراید برای نوازد زیاده‌ روی شود عوارضی را برای نوزاد به‌ همراه می‌ آورد ، مانند: سرفه کردن ، عطسه کردن و خشک شدن بیش‌ ازحد بینی که در صورت مشاهده هر یک از این عوامل پدر یا مادر باید او را نزد پزشک ببرند و علاوه‌ بر این علائم ، نشانه‌ های جدی‌ تری نیز در برخی نوزادان ایجاد می‌ شود مثل نامنظم شدن ضربان قلب ، عرق کردن بیش‌ ازحد طبیعی و اختلال در خواب.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو + 12 =

فهرست