تماس
021-66582923
پرستار سالمندپرستاری در منزل

آیا قهوه برای سالمندان خوب است؟ نکات مهم پرستاری از سالمندان

یکی از چالشهای مهمی که اطرافیان مخصوصا پرستاران سالمند با آن مواجه هستند مضر یا مفید بودن قهوه برای سالمندان می باشد. بسیاری از افرادی که وظیفه مراقبت و پرستاری از سالمندان را برعهده دارند همیشه این سوال در ذهنشان به وجود می آید که آیا قهوه برای سالمندشان مفید است یا مضر اگر مفید است میزان مصرفی آن چقدر باید باشد.

همانطور که می دانید مصرف قهوه یکی از نوشیدنی های بسیار لذت بخش و در عین حال با خاصیت بی نظیر میباشد مصرف آن برای افراد سالمندی که بیماری فشار خون نداشته باشند میتواند بسیار مفید واقع شود.

ما در این نوشته از مقالات آتیه پرستاران سلامت می خواهیم مواردی را در مورد قهوه برای سالمندان را برای شما عزیزان سالمند و افرادی که به عنوان پرستار سالمند ، مراقبت و نگهداری می کنند از سالمندان توضیحاتی ارائه دهیم که امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد با ما همراه باشید.

آیا سالمندان قهوه میل کنند یا نه ؟

بسیاری از افراد تصور میکنند که در دوران سالمندی باید مصرف کردن قهوه را از برنامه خود حذف نمایند در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است و نوشیدن قهوه میتواند برای سالمندان و سلامتی قلب آنها بسیار مفید باشد.

با نوشیدن قهوه میزان پروتئین پی 27 درون سالمندان فعال تر میشود و این موضوع باعث میشود در زمانی که به فرد سالمند حمله قلبی دست میدهد سلول های موجود در قلب نتوانند از بین بروند و میتواند حتی روی عروق سالمندان که به مرور زمان مسدود میشوند و باعث بروز سکته های مغزی میگردد تاثیرات مثبتی داشته باشد.

فواید قهوه برای سالمندان

  1. باعث بهتر شدن وضعیت شناختی در ذهن میشود:
    نوشیدن قهوه میتواند جلوی اختلالات ذهنی که منجر به از بین رفتن عقل میشود مانند بیماری های دمانس ( زوال عقل ) یا آلزایمر. کافئین موجود در قهوه باعث جلوگیری از این مشکلات خواهد شد.
  2. کمتر بروز کردن سکته های قلبی و مغزی :
    اگر سالمندان بتوانند حتی یک لیوان قهوه در طول هفته مصرف کنند آنتی اکسیدان موجود در آن میتواند از بروز خطرات سکته در آنها جلوگیری نماید.
  3. باعث هوشیاری و شادابی بیشتر میشود :
    نوشیدن قهوه برای سالمندان باعث افزایش حس شادابی و تندرستی میشود و میتواند روند افسردگی در سالمندان را به تعویق بیاندازد.
  4. کاهش بروز سرطان: مصرف 4 روز قهوه در طی هفته میتواند سالمندان را از انواع سرطان های گوارشی مصون نگه دارد.

معایب نوشیدن قهوه برای سالمندان

همانطور که میدانید کافئین موجود در قهوه میتواند فعالیت های عصبی در سالمندان را تحریک کند در این زمان نوشیدن قهوه برای سالمندانی که دچار تنش و استرس هستند و لرزش در دست های آنها حس میشود مناسب نمیباشد و باعث افزایش آن خواهد شد در قسمت پایین معایب مصرف قهوه برای سالمندان را شرح خواهیم داد پس بهتر است مراقبین و پرستاران سالمند کاملا به موارد زیر توجه نمایند تا مشکلی برای سالمندشان پیش نیاید.

  • روان شدن شکم در سالمندان: قهوه میتواند در تعلیل بردن غذا نقش مهمی داشته باشد و میتواند اسید معده را بیشتر کند که این مسئله میتواند مشکلاتی مانند سوزش معده و روان شدن شکم سالمندان را در آنها به وجود بیاورد.
  • مصرف قهوه در سالمندان میتواند باعث تند تر شدن ضربان قلب آنها شود و برای سالمندانی که مشکلات قلبی بر آنها عارض شده است مفید نیست.
  • قهوه برای سالمندانی که فشار خون بالا دارند مشکلات جدی به بار بیاورد.

نکات مهم درمورد نوشیدن قهوه

بنا بر توصیه کارشناسان مرکز پرستاری سالمند آتیه پرستاران سلامت اندازه مصرف قهوه برای سالمندان در طول روز میتواند 4 فنجان کوچک که معادل 400 میلی گرم است باشد. خوردن بیش تر از این مقدار میتواند با عوارضی همراه باشد. پس مراقبین و پرستاران سالمند باید مراقب باشند که سالمندانی که یک سری دارو مصرف میکنند مانند داروهای تئو فیلین میتواند با مصرف قهوه تداخل دارویی برای آنها ایجاد شود که حتما سالمندان در زمان مصرف این دارو از خوردن قهوه خودداری نمایند.

عارض شدن بعضی از عوارض جانبی دیگر در سالمندان:

  • سردردهای عصبی و میگرنی
  • عدم داشتن خواب با کیفیت
  • کنترل نداشتن در روی ادرار
  • لرزش دست
  • استرس داشتن
  • مشکلات گوارشی

مصرف قهوه همانند سایر غذاها، دارو ها و چیز های دیگر علاوه بر فوایدی که برای سالمندان دارد میتواند عوارض خاصی را هم برای آنها به وجود بیاورد بنابراین اگر میزان مصرف آن را با هماهنگی پزشک خود در میان بگذارید میتوانید از خطرات احتمالی آن آگاه شوید و همچنین از فواید آن بهره مند گردید.

نوشیدن قهوه قبل از فعالیت های ورزشی در سالمندان چه فوایدی دارد؟

از دیگر نکات مراقبت و نگهداری از سالمندان با قوه می توان به زمان مصرف آن قبل از ورزش و پیاده روی اشاره کرد. مراقبین سالمند می توانند قبل از اینکه سالمند خود را برای ورزش و پیاده روی به بیرون ببرند به مقدار استانداردی که در بالا اشاره شد قهوه به سالمند بدهند. در زیر بیشتر با فواید قوه قبل از ورزش آشنا می شویم.

  • نوشیدن قهوه قبل از فعالیت های ورزشی میتواند باعث افزایش جریان خون در سالمند شود واین مسئله میتواند اکسیژن رسانی را در بافت های بدن افزایش دهد که خود باعث میشود عملکرد و فعالیت بدنی سالمند در حین ورزش بالا برود.
  • نوشیدن قهوه قبل از انجام ورزش سبب میشود که برای انجام فعالیت های استقامتی درد کمتری بر سالمند متحمل شود.
  • مصرف قهوه قبل از ورزش میتواند استقامت بدنی را بالاتر ببرد و باعث میشود سختی این ورزش کمتر احساس شود.
  • مصرف قهوه قبل از انجام فعالیت های ورزشی در سالمندان میتواند از تحلیل رفتن باغت های ماهیچه ای وهمچنین تحلیل رفتن عصب های حرکتی در آنها پیشگیری کند و از این رو میتواند از بافت ماهیچه محافظت نماید.
  • استفاده از قهوه روی سلول های مغزی اثر میگذاد و باعث بهتر عملکرد مغز میشود از این رو میتواند باعث قوی شدن حافظه در سالمندان شود.

هشدار های مصرفی برای نوشیدن قهوه شامل موارد زیر است:

  • مصرف قهوه در طول روز نباید بیش تر از دو فنجان باشد.
  • نوشیدن قهوه باید در زمان صبح و قبل از انجام دادن فعالیت های ورزشی باشد.
  • قهوه ای را مصرف کنید که شیر، خامه یا افزودنی های شیرین با آن ترکیب نشده باشد.

نکته مهم: اگر قهوه خالص و ناب را به تنهایی مصرف نکنید و تر کیباتی مانند شیر، خامه و غیره را در آن مخلوط نمایید تمامی اثرات مقید و سازنده قهوه را برای سلامتی بدن که در بالا ذکر کردیم را از دست خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 − 7 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست