تماس
021-66582923

آیا لبنیات برای سنگ کلیه می تواند دشمن باشد ؟؟؟

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
2 دیدگاه
آیا لبنیات برای سنگ کلیه می تواند دشمن باشد ؟؟؟

در این مقاله قصد داریم در مورد لبنیات برای سنگ کلیه و باید ها و نباید های در ارتباط با سنگ کلیه توضیحاتی را ارائه دهیم لازم است بدانید استفاده از لبنیات و شیر در ایجاد سنگ کلیه نقش ندارند و لازم نیس افرادی که از سنگ کلیه رنج می برند مصرف لبنیات و شیر را کنار بگذارند زیرا ارتباطی به سنگ کلیه نخواهد داشت حتی تاثیرات مثبتی را برای جلوگیری از ایجاد سنگ ایجاد می نماید.

سنگ کلیه چیست ؟ به ذره های بسیار کوچک و سفتی گفته می شودکه درون کلیه فراد قرار می گیرد و فرد را با درد همراه می کند که به خاطر عواملی مانند مصرف کم مایعات. دیر تخلیه کردن مثانه . عوامل ژنتیکی و دیابت به وجود می آید که مصرف کلسیم و لبنیات برای سنگ کلیه بسیار اثر بخش می باشد که در قسمت های پایین راجع به آن توضیحاتی ارائه خواهد شد.

مصرف شیر و لبنیات برای سنگ کلیه :

در گذشته عقیده بر این بوده است که کسانی که دارای سنگ کلیه هستند باید مصرف لبنیات را کاهش دهند و یا به طور کل آن را را کنار بگذارند در صورتی که این تصور کاملا نا به جا می باشد .درست است که سنگ های کلیه دارای کلسیم می باشد اما دلیلی بر منع مصرف آن نخواهد داشت و اگر یک برنامه غذایی با کلسیم کم را مصرف کنید نمی توانید میزان دفع ادرار و سنگ کلیه که حاوی کلسیم است را پایین بیاورید پس توصیه می شود مصرف لبنیات را از برنامه خود حذف نکنید.

ماده ای به نام اگزالات در سنگ کلیه وجود دارد که از طریق مواد خوراکی حاوی ویتامین سی مانند میوه ها و سبزیجات جذب می شود حال اگر مصرف شیر و لبنیات که دارای کلسیم هستند .با چسبیدن به اگزالات مانع به وجود آمدن سنگ کلیه می شوند پس شیر را در وعده های غذایی خود استفاده کنید که جذب کلسیم در بدن را داشته باشد.
نکته : به هیچ وجه مصرف لبنیات را کاهش ندهید زیرا باعث می شود اثرات منفی روی استخوان ها داشته باشد و باعث ایجاد سنگ در کلیه ها گردد.

آیا کلسیم دشمن کلیه ها ی شما می باشد؟

این قضیه با یک تصور نادرست و اشتباه در میان عوام شهرت پیدا کرده است اما بدانید کلسیم و لبنیات برای کلیه ها ضرری ندارد و نمی تواند با آن ها دشمنی کند فقط می بایست نمک و سدیم مواد غذایی خود را به پایین ترین حد برسانید در عوض اگزالات و کلسیم را از طریق مواد غذایی جذب بدن نمایند.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های درمان خانگی سنگ کلیه را حتما مطالعه نمایید ))

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از سنگ کلیه :

برای پیشگیری از سنگ کلیه نباید کلسیم را حذف کرد اقدامات پیشگیرانه برای آن به شرح زیر می باشد:

1) عرق کردن اهمیت ویژه ای در ایجاد سنگ کلیه دارد :

اگر بدن شما روزانه بر اثر تمرینات ورزشی سنگین آب بدن خود را از طریق تعریق از دست بدهد باعث می شود میزان ادرار کردن شما کاهش پیدا کند و باعث به وجود آمدن سنگ در کلیه و مجرای ادراری خواهد شد برای پیشگیری از این مشکل آب فراوانی بنوشید که میزان آب بدن تامین شود که اگر با تعریق آن را از دست دادید به اندازه لازم بدن شما آب داشته باشد.

2) مصرف اگزالات به همراه کلسیم :

اگزالات در مواد غذایی زیادی از جمله میوه .آجیل. حبوبات یافت می شود مصرف کردن متعادل آن می تواند یک روش مناسب برای افرادی باشد که کلیه های آن ها سنگ ایجاد می کند اما لازم است بدانید اگزالات و کلسیم را باید در کنار یکدیگر به مصرف برسانید زیرا هر دوی این مواد درون معده و روده های شما به یکدیگر می چسبند و دیگر نمی تواند سنگ کلیه را ایجاد کنند.

3) سنگ کلیه به طور دائمی دفع نمی شود :

افرادی که دارای سنگ کلیه هستند ممکن است بیش از یک بار به این عارضه مبتلا شوند و این مسئله لذتی همیشه از بین نخواهد رفت برای پیشگیری از آن تنبلی را کنار بگذارید رژیم غذایی مناسب را در برنامه غذایی خود قرار بدهید لبنیات برای سنگ کلیه مناسب است آن را روزانه در وعده هایتان بگنجانید و سعی کنید داروهای تجویزی از سوی پزشک خود را مصرف کنید زیرا در صورت رعایت نکردن احتمال برگشت سنگ کلیه در بدن شما وجود دارد.

4) سنگ کلیه فقط به یک شکل به وجود نمی آید :

به غیر از سنگ های کلیه کلسیم اگزالات یک نوع دیگر از سنگ کلیه در افراد ایجاد می شود که به آن سنگ اسید اوریک گفته می شود که این اسید اوریک بر اثر پورین در کلیه ها ایجاد می شود پورین می تواند در مواد غذایی مانند گوشت قرمز. صدف ماهی وجود داشته باشد که اگر میزان آن زیاد باشد اسید اوریک زیادی را تولید می کند و باعث ایجاد سنگ در کلیه خواهد شد و می تواند پ هاچ ادرار فرد را به حالت اسیدی در بیاورد که برای پیشگیری از آن باید یک رژیم غذایی مناسب را مصرف کنید و مواد غذایی که حاوی پورین هستند را به حداقل برسانید.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • دکتر سید علی رضا حسینی مدحی
    بهمن 21, 1401 3:30 ب.ظ

    بسیار مرکز خوبی دارید و کارتون واقعا برای جامعه مفید و سازنده هست، خیلیا هستن که از بیمارستان مرخص میشن و هنوز نمیتونن همه کاراشون رو انجام بدن یا از لحاظ روحی روانی تنهایی براشون عذاب آور هست و خیلی راحت میتونن با داشتن همراهی مهربون این دوره رو طی کنن و من برا خودم پیش آمده که شبی یک میلیون تومان هم چند سال پیش پرداخت کردم و کلی هم گشتم ولی مرکز شما با این هزینه های خیلی مناسب داره بیست و چهار ساعت هم خدمات میده و خدا خیرتون بده، برای افراد بدبین که البته مهم نیستند میگم که خدا میدونه من اتفاقی این سایت رو دیدم و نه ارتباطی با مرکز دارم نه هیچ چیز دیگری فقط خواستم حرف دلم و واقعیت رو بنویسم
    موفق و پیروز باشید عزیزان

    پاسخ
    • درود بر شما
      با تشکر از شما دوست عزیز
      ما هم خوشجال هستیم از رضایت شما و انجام وظیفست

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

6 + سه =

فهرست