تماس
021-66582923
پرستار بیمارپرستار سالمندپرستاری در منزل

علت لرزش دست سالمندان و درمان خانگی با پرستار سالمند

لرزش دست در سالمندان یکی از مشکلاتی می باشد که وقتی افراد پا به سن می گذارند با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. اما این مشکل را می توان با یک سری روش های مراقبتی و نگهداری در منزل ، به کمترین حد خود برساند. ما در این مبحث از مقالات آموزشی مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، می خواهیم با کمک مراقبین و پرستاران سالمند که خدمات پرستاری از سالمند در منزل را برعهده دارند، دستورات غذایی و ورزشی را برای سالمندان در نظر بگیریم که به مرور زمان به بهبود لرزش دستهای آنها کمک کند. پس تا پایان ما را همراهی نمایید..

لرزش دست در سالمندان چیست؟

به حرکت های غیر ارادی در دست در دوران میانسالی لرزش دست میگویند. این نوع لرزش در بسیاری از افراد وجود دارد و مشکلات خاصی را برای طرف به وجود نمی آورد اما اگر لرزش دست خیلی شدید باشد طوری که سالمند نتواند کارهای شخصی خود را انجام دهد به طور مثال نتواند یک فنجان چای را در دست خود بگیرد یا در پوشیدن لباس های خود با مشکل روبرو شود باید حتما لرزش دست در سالمندان در این مواقع پیگیری شود.

طبقه بندی لرزش دست

لرزش دست در سالمندان به دو دسته تقسیم میشود:
1) لرزش دست در زمان استراحت فرد
2) لرزش دست در زمانی که فرد در حال فعالیت است

لرزش دست در زمانی که فرد سالمند استراحت میکند و هیچ گونه فعالیتی ندارد به این صورت است که انگشتان دست حالت چرخشی حرکت میکنند و به سمت یگدیگر میروند اما موقعی که مشغول به انجام دادن فعالیتی میشوند لرزش آن از حرکت می ایستد اما لرزش هایی که در موقع انجام فعالیت بروز میکند خود به انواع مختلفی تقسیم میشوند:

لرزشهای موقع انجام فعالیت

  • لرزش هایی که در موقعیت خاصی ایجاد میشود که به آن لرزش های وضعیتی میگویند.
  • لرزشی که بخاطر رسیدن به هدفی خاص مثل باز کردن قفل در با دسته کلید ایجاد میشود که به آن لرزش قصدی میگویند.
  • لرزشی که برای انجام فعالیت های مشخص ایجاد میشود مثل نوشتن که آن را لرزش مختص کار میگویند.

عوامل ایجاد کننده لرزش دست چه چیز هایی میتواند باشد؟

عمده ترین علت لرزش دست مربوط به مشکلاتی است که در مغز ایجاد میشود این مشکلات بر اثر آسیب سیستم های عصبی یا سیستم های حرکتی میباشد و در برخی موارد هم علت لرزش دست نامشخص میباشد. لرزش دست در سالمندان اگر به صورت طبیعی جلوه نکند موارد مختلفی را میتوان برای آن ریشه یابی نمود.

  • لرزیدن دست در سالمندان میتواند بخاطر مصرف داروهای خاصی باشد این داروها شامل داروهای مقابله با افسردگی میباشند.
  • لرزیدن دست میتواند به دلیل بروز بیماری پارکینسون باشد که باعث از بین رفتن مغز میشود.
  • ممکن است لرزش ایجاد شده بر اثر بیماری بدخیمی نباشد و غیر ارادی دست ها، سر و حنجره را بلرزاند که به آن لرزش اساسی گفته میشود.
  • لرزش دست بر اثر ضربه به مخچه به وجود می آید.
  • لرزشی که بعد از سکته مغزی بر سالمندان عارض میشود.
  • لرزش دست در سالمندان میتواند از نشانه های ترک مشروبات الکلی باشد که این نوع لرزش را جزو لرزش وضعیتی به حساب می آورند.

بروز بیماری ام اس و لرزش در دست ها

بیماری ام اس که بر اثر بهم ریختگی شرایط عصبی ایجاد میشود تا حدی میتواند باعث ایجاد لرزش در دست ها شود و این عارضه در زمانی اتفاق می افتد که بیماری ام اس به مسیر عصب آسیب جدی وارد کند و با مصرف دارو های مسدود کننده بتا و داروهایی که اضطراب را کاهش میدهند تا حدی میتوان از لرزش دست ها بکاهیم.

برای تشخیص لرزش دست در سالمندان لازم است پزشک به معاینه شخص بپردازد و وضعیت سالمند را بررسی کند تا متوجه شود که علت این لرزش ها بر اثر بروز بیماری میباشد یا دلایل دیگری ناشی از سکته مغزی است.

برای درمان لرزش دست چه باید کرد؟

بنا بر نظریه کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت بسیاری از لرزش های دست را میتوان درمان کرد و به بهبودی رساند ولی در بعضی موارد دیگر فقط میتوان لرزش دست را به حداقل رساند. پس به مراقبین و پرستار منزل که خدمات مراقبت از سالمندان را برعهده دارند پیشنهاد می شود موارد زیر را برای سالمند خود در نظر بگیرند تا لرزش دستشان به حداقل برسد. این موارد شامل

  • اگر سالمندان در لرزش های طبیعی که کمی شدت پیدا کرده اند کمی روی استرس و فشار روانی خود کنترل داشته باشند و مصرف موادی که دارای کافئین هستند را از برنامه روزانه سالمند کاهش یابد میتوانید لرزش را درمان کنید.
  • لرزش دست که بر اثر پرکاری غده تیروئید ایجاد شده را میتوان با درمان این مشکل از بین ببرید.
  • اگر لرزش به وجود آمده در دست ها به دلیل مصرف دارو باشد میتوان با نظریه پزشک داروها را جایگزین داروی دیگر کنید تا لرزش دست خود را بتوانید کنترل کنید.
  • برای درمان لرزش حاصل از پارکینسون میتوانیم با مصرف داروهای ضد این بیماری آن را درمان کنید

نکته: لرزشی که بر اثر بیماری هایی مانند توده های داخل مغزی و بیماری ام اس یا سکته مغزی بر دست ها عارض شده است قابل درمان نیستند و نمیتوان آن را ازبین برد.

درمان لرزش دست و فیزیوتراپی

یکی دیگر از روشهای درمان لرزش دست سالمندان که مراقبین و پرستاران سالمند می توانند آنرا کاهش دهند بردن سالمند خود نزد متخصص برای انجام فیزیوتراپی می باشد. فیزیوتراپی میتواند هماهنگی لازم را بین عضلات دست ایجاد کند و با تقویت آنها از لرزش دست تا حدودی بکاهد.

در بسیاری از موارد که درمان لرزش دست صورت نمیگیرد و حتی لرزش به دارو هم پاسخ گو نمیباشد پزشک یک راه دیگر را هم توصیه میکند و آن این است که از طریق یک محرک در درون مغز آن را وادار به تحریک میکند تا سلول های مربوط به لرزش دست را کنترل کند. پزشک برای این کار از الکترود های مخصوص استفاده میکند و آن را داخل مغز قرار میدهد.

درمان لرزش دست در طب سنتی :

معرفی دم نوش های زیر میتواند به لرزش دست در سالمندان کمک شایانی بکند. پس پرستار سالمند حتما سعی کند موارد زیر را برای سالمند خود انجام دهد.

  • چای بابونه: این گیاه دارویی باعث آرام کردن اعصاب میشود و استرس را از بین میبرد.
  • چای اسطوخودوس یک درمان کاملا گیاهی و طبیعی برای کاهش لرزش دست میباشد.
  • چای سنبل الطیب از تنش های عصبی میکاهد و باعث آرامش عضلات میشود.

خدمات آتیه پرستاران سلامت به سالمندانی که لرزش دست دارند

همانگونه که در پاراگرافهای قبل اشاره کردیم بسیاری از سالمندان هستند که لرزش دست آنها آنقدر زیاد است که نمی توانند امورات روزانه خود را انجام دهند. موسسه آتیه پرستاران با اعزام پرستار سالمند به منازل توانسته کمک شایانی به این عزیزان ارائه دهد. این خدمات شامل:

  • گذاشتن خوراکی مانند غذا و آب در دهان این عزیزان
  • کمک به این سالمندان در رفتن به حمام و دستشویی
  • کمک به این سالمندان در لباس پوشیدن
  • کمک به این سالمندان در بیرون از منزل
  • دادن داروهای سالمندان سر وقت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − 5 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست