تماس
021-66582923
لکه بینی در بارداری

درمان خانگی لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری و خونریزی خیلی خفیف واژینال از مواردی است که می‌ تواند در همه دوره‌ های بارداری ایجاد شود. البته این مسئله برای همه عمومیت ندارد اما می تواند بسیاری از مادران باردار را به خود درگیر کند. این عارضه در سه ماه اول بارداری عادی و طبیعی به نظر می‌ رسد و نمی‌تواند دلیل خاصی داشته باشد اما برای هر مادری می تواند بسیار نگران کننده باشد.

در قسمت های پایین در ارتباط با علت های لکه بینی و راه های درمان خانگی آن مطالبی را توضیح خواهیم داد. موسسه پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت شما را به ادامه ی مطلب دعوت می نماید . با ما همراه باشید.

علت لکه بینی در پنج ماه اول بارداری چه می تواند باشد ؟

بسیاری از زنان باردار تقریباً ۲۰ تا ۴۰ درصد آن ها با لکه بینی در بارداری در روزهای ابتدایی مواجه می‌ شوند که می‌ تواند دلایل را به همراه داشته باشد :

۱) لانه گزینی :

یکی از علت های لکه بینی این است که تخمک بارور شده به دیواره های رحم می‌ چسبند و لانه گزینی می کند حال اگر تا ده روز کمی لکه بینی داشتید نگران نباشید زیرا لانه گزینی تخمک علت بروز آن می باشد .

۲) رابطه جنسی :

اگر در طول دوران بارداری رابطه جنسی سخت داشته باشید به دلیل این که رحم بسیار ورم کرده می‌ تواند باعث خونریزی و لکه بینی گردد.

۳) ایجاد عفونت :

بسیاری از مادران به دلیل عفونت هایی که در قسمت رحم آن ها بخصوص در حین نزدیکی به وجود می آید دچار لکه بینی در بارداری می گردند .

۴ ) انجام معاینات داخلی :

زمانی که یک متخصص به معاینات داخلی مادر باردار می پردازد و یک سری آزمایشات مربوط به رحم و لگن از او می گیرد احتمال لکه بینی و خونریزی در آن حاصل می‌ شود که معمولا بعد از یک روز پایان می یابد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله ممنوعیت های بارداری را مطالعه نمایید )

لکه بینی و خونریزی در بارداری که نشان از یک مشکل حاد باشد به شرح زیر می باشد :

لکه بینی در بارداری که نشان از یک مشکل حاد باشد به شرح زیر می باشد :

خونریزی ساب کوریونیک در اطراف جفت ایجاد می‌ شود که احتمال دارد زایمان زودرس را برای مادر باردار به همراه داشته باشد

ایجاد شدن حاملگی به صورت شیمیایی :

در این نوع بارداری تخمک درون شکم باردار شده است اما به دیواره های رحم نچسبیده است به همین دلیل عامل ایجاد خونریزی و لکه بینی می گردد.

سقط شدن جنین :

در گاهی مواقع در ۲۰ هفته اول بارداری احتمال سقط شدن جنین وجود دارد که با سقط شدن آن فرد باردار دچار خونریزی می گردد.

بروز بارداری که بیرون از رحم شکل گرفته باشد :

زمانی که تخمک بارور شده در لوله های فالوپ گیر می‌ کند و حاملگی برای شخص حاصل می نماید می تواند عامل خونریزی و خطر جانی برای مادر به همراه داشته باشد.

بارداری مولار :

یک توده شبیه توده های سرطانی درون شکم رشد می کند که بسیار غیر عادی می باشد و تهوع و بزرگ شدن رحم را برای شخص به وجود می‌آورد و باعث ایجاد لکه بینی و خونریزی خواهد شد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله خطر کبد چرب در بارداری را مطالعه نمایید )

درمان خانگی لکه بینی در بارداری

دلایل لکه بینی و خونریزی در اواخر بارداری :

پایین آمدن جفت :

گاهی مواقع در اواخر بارداری جفت به سمت پایین می آید و جلوی راه زایمان را می‌ گیرد که در چنین مواقعی باید اقدامات لازم صورت بگیرد زیرا با خونریزی همراه خواهد بود.

جدایی جفت از جنین :

درصد کمی از مادران قبل از زایمان جفت آن ها از جنین جدا می‌ شود و باعث ایجاد درد و لخته خون می گردد.

ایجاد پارگی و شکاف در ناحیه رحم :

اگر فرد سابقه سزارین در قبل را داشته باشد احتمال پارگی رحم در او وجود دارد که در مواجه شدن با این شرایط باید عمل سریعا انجام شود زیرا فشار زیادی به شکم وارد می‌شود و خونریزی به همراه خواهد داشت.

ایجاد شدن رگ های خونی زیاد در مسیر زایمان :

زمانی که رگ های خونی افزایش پیدا می‌ کند و راه زایمان را می‌بندد و این عامل مانع از اکسیژن رسانی به جنین می شود.

( در ادامه توصیه می شود مقاله تجربه مادران باردار از دوران بارداری را مطالعه نمایید )

درمان های خانگی لکه بینی در بارداری :

۱) روی تخت دراز بکشید :

یکی از درمان های مناسب برای زمانی که دچار لکه بینی در بارداری (Spotting in pregnancy) می شوید این است که روی تخت دراز بکشید و استراحت کنید زیرا در این شرایط جفت در یک وضعیت مناسب قرار می‌ گیرد و ایمنی پیدا می‌ کند و خطر سقط کاهش پیدا می‌ کند.

۲) مصرف اسیدفولیک :

زمانی که در طول بارداری دچار خونریزی و لکه بینی شدید یکی از درمان های ساده ی خانگی برطرف کردن آن این است که از اسید فولیک استفاده کنید تا با کم‌ خونی بدن مقابله کند و میزان عملکرد جفت جنین را بهبود بخشد از این رو سطح مراقبت جفت از جنین بالا تر می رود.

۳) رابطه جنسی برقرار نکنید :

اگر در طول بارداری دچار خونریزی می شوید رابطه جنسی را کنار بگذارند .

۴) برگ های گواوا :

از موثر ترین درمان های خانگی لکه بینی در بارداری ترکیب برگ های گواوا و برگ های سیب ستاره ای می باشد. ترکیب این دو را در آب بجوشانید و میل نمایید تا شاهد برطرف شدن خونریزی های خود در طول بارداری شوید .

۵) دوری از فعالیت های شدید

از دیگر راه کارهای دیگر این است که از انجام فعالیت ها و جنب و جوش های زیاد دور بمانید. فعالیت های شدید فشار روی رحم ایجاد می‌ کند و باعث خونریزی بیشتر می‌ شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × پنج =

فهرست