تماس
021-66582923

تاثیر ماساژ درمانی برای نوزاد

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

ماساژ درمانی برای نوزاد یکی از حرکات خیلی مفید و دل چسب که میتواند باعث سلامتی و لذت نوزادان باشد . این حرکات یک نوع دست ورز محسوب میشود که روی بافت های نرم بدن صورت میگیرد. در ادامه می خواهیم به نکاتی در مورد ماساژ نوزاد به شما والدین و یا پرستار کودک ارائه دهیم امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

انجام ماساژ درمانی برای نوزاد چه مراحلی دارد؟

برای ماساژ دادن نوزاد خود شما میباید مراحل زیر را انجام دهید:

  • آماده سازی محیط اطراف نوزاد: قبل از شروع ماساژ نوزاد خود باید شرایط زیر را مهیا کنید اتاق کودک باید تقریبا گرم باشد نور اتاق را به حداقل برسانید موبایل وتلفن منزل خود را خاموش نگه دارید و حتی الامکان یک آهنگ لایت را پخش کنید.
  • نوزاد خود را در یک جای مطمئن قرار دهید: برای انجام ماساژ درمانی نوزاد را روی یک سطح دارای حفاظ قرار دهید.
  • نوزاد خود را لخت کنید: برای شروع ماساز درمانی نوزاد لباس های او را دربیاورید حتی مای بیبی او را اگر عرث سوز شده دربیاورید بهتر است ولی برای جلوگیری از کثیف شدن اطراف زیر نوزاد حوله قرار دهید.
  • شروع به ماساژ دادن ولمس کردن نوزاد: در این شرایط باید یک وضعیت متناسب و بدون تنش برای نوزاد آماده کنید واز قلقلک دادن او بپرهیزید سعی کنید لمس هایی که روی نوزاد انجام میدهید بسیار با ملاطفت وملایم صورت بگیرد.
  • اعضایی از بدن را مورد ماساژ قرار دهید که آسیبی به کودک وارد نکند: مثلا در قسمت سر نوزاد هیچ گونه فشار یا ماساژی انجام نشود زیرا سرنوزاد هنوز آن گونه که باید رشد کامل نداشته وخیلی محکم نشده است سعی کنید تنه وپاهای نوزاد را ماساژ دهید.
  • با نوزاد یک رابطه عاطفی ایجاد کنید: در زمانی که نوزاد خود را ماساژ میدهید سعی کنید به صورت او نگاه کنید وبرای او شعر بخوانید وبا محبت صحبت کنید.
  • زمانی که نوزاد بیقراری میکند ماساژ را لغو کنید: احتمال دارد در موقع ماساژ درمانی نوزاد شما شروع به نق زدن بکند این بی قراری میتواند به دلیل گرسنگی یا کلافگی او باشد نیاز او را برطرف کنید ومجددا شروع به ماساز نمایید.

چه نوع روغنی برای ماساژ درمانی کودک میتوانید استفاده نمایید؟

در حالت کلی برای انجام ماساژ نوزاد نیازی به روغن نمیباشد ولی اگر مایل باشید حرکلت دست شما روی بدن نوزادتان راحت تر حرکت کند میتوانید از روغن های نارگیل استفاده نمایید این روغن برای رشد بیشتر کودک وسلامتی او مفید واقع شده است.

نکته:استفاده از روغن زیتون روی پوست نوزاد توصیه نمیشود زیرا میتواند حساسیت پوستی برای نوزاد ایجاد کند ونوزاد را دچار اگزما کند اما روغن نارگیل به دلیل خاصیت ضد میکروبی وضد قارچ مفید است.

چه موقع ماساژ درمانی برای نوزاد مناسب است؟

زمانی که والدین قصد دارند مای بیبی نوزاد خود را عوض کنند واو را برای خواب شبانه آماده کنند میتوانید به مدت 5 الی10 دقیقه به ماساژ نوزاد خود بپردازید این روش میتواند نشانه های کولیک در نوزاد شما را برطرف سازد ویک شب راحت برای او به وجود بیاورد هرگز بعد از غذا خوردن کودک او را ماساژ ندهید زیرا برای نوزاد تهوع آور است.

در چه سن و سالی میتوانیم ماساژ درمانی نوزاد را آغاز کنید؟

ماساژ درمانی برای نوزاد میتواند از همان بدو تولد انجام شود وبرای انجام دادن آن نیاز به گذر زمان نباشید شما میتوانید در روز اول متولد شدن نوزاد از چربی موجود در بدن او برای انجان ماساژ استفاده کنید.

تاثیر ماساژ درمانی برای نوزاد چه مزایایی دارد؟

انجام ماساژ درمانی یک روند قدیمی است که انجام آن به هند برمیگردد در زمان های قدیم هندی ها برای بهتر عملکرد هضم شدن غذا، گردش خون نوزاد وسلامتی او ماساژ درمانی را انجام میدادند.
تاثیر ماساژ درمانی برای نوزاد مزایای بسیاری دارد از جمله این مزایا میتواند:

  • ماساژ دادن نوزاد میتواند باعث اضافه شدن وزن او شود.
  • ماساژ میتواند زردی نوزاد را درمان کند.
  • سبب بهبود یادگیری وآموزش او میشود.
  • ماساژ درمانی در هضم غذا وکم کردن نفخ معده نوزاد بسیار موثر است.
  • این روش باعث ایجاد یک محبت بین نوزاد و والدین میشود.
  • انجام ماساژ میتواند خواب با کیفیتی براینوزاد فراهم کند.

طریقه ماساژ درمانی برای نوزاد:

  • ماساژ شکم: برای انجام ماساز روی شکم نوزاد ابتدا از قفسه سینه ی کودک به آرامی وبه حالت دورانی اورا بمالید وقسمت شکم را با نوک انگشتان برخلاق عقریه ساعت ماساژ دهید.
  • ماساژ پا و ران: برای انجام این حرکت باید پاهای کودک را به سمت شکم او جمع کنید وسپس آزاد کنید این حرکت میتواند به دفع گاز معده او کمک کند.
  • ماساژ صورت: برای ماساژ دادن صورت نوزاد باید سر او را با دودست خود بگیرید وبا انگشت شست وسبابه به آرامی صورت ونواحی گوش نوزاد را ماساژ دهید حالت ماساژ در این ناحیه اگر به صورت کشیدن یک قلب روی صورت باشد بهتر است با انگشتان شست پشت پلک وبین دوابروی نوزاد را به آرامی ماساژ دهید.
  • ماساژ کمر: کودک را روی شکم بخوابانید و دستای او را کنار بدنش قرار دهید واز گردن تا باسن با دست پشت او را ماساژ دهید میتوانید با نوک انگشتان قسمت پایین ستون فقرات را به دایره ای ماساژ دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − شانزده =

فهرست