تماس
021-66582923
مدیریت پول به کودکان

آموزش مدیریت پول به کودکان

مدیریت پول به کودکان یکی از آموزشهای لازمی می باشد که والدین و مراقب کودک باید به طور اصولی به کودکان خود آموزش دهند. پول امروزه برای انجام تمام داد و ستد ها و معاملات مورد استفاده قرار می‌ گیرد و نیز با پول باید احتیاجات خود را رفع کرد. پس آموزش مدیریت پول به کودکان را حتما والدین باید حساب ویژه روی آن باز کنند. امروزه برای رفع احتیاجات خود در جامعه باید تکنیک‌ هایی برای کنترل کردن پول و موارد درست و صحیح به کار بردن و استفاده از پول را فرا گرفت. که بخش اعظم این تکنیک ها از افکار های فرد که در دوران کودکی داشته است سرچشمه می‌ گیرد.

پدر و مادرها حتما باید از دوران کودکی نحوه ی مدیریت کردن و راهکار های درست استفاده کردن از پول را به کودک یاد دهند تا هم در دوران کودکی نحوه ی مدیریت کردن پول و خرج کردن آن را فرا گیرد و هم در بزرگسالی بتواند از تکنیک‌ هایی که در دوران بچگی کسب کرده است به‌ درستی و به‌ نحو صحیح استفاده کند تا مشکلی در زمینه ی مدیریت پول برای او به وجود نیاید. در این بخش از دنیای مدیریت مالی آتیه پرستاران شما را با آموزش مدیرت مالی به کودکان آشنا می کنیم . با ما همراه باشید.

راهکار ها و شیوه‌ های آموزش مدیریت مالی به کودکان:

قبل‌ از هر چیز و قبل‌ از استفاده از راهکار ها و شیوه‌ های مدیریت پول به کودکان ، پدر و مادر باید به چند فاکتور توجه داشته باشند مثل : سن کودک ، بهره ی هوشی کودک ، چیز هایی که کودک به آن‌ ها علاقه نشان می‌ دهد و توان یادگیری موضوعات مختلف.

۱. یاد دادن کنترل پول به شیوه ی غیر مستقیم از طریق دیدن و آوردن نمونه‌ ها ؛

همه ی کارهایی که کودک انجام می‌ دهد در ذهن خودش آن ها را با کارهای پدر و مادرش مقایسه می‌ کند چون پدر و مادر برای کودک الگو محسوب می‌ شوند و کودک در ذهن خودش می‌ پندارد که هر کاری که پدر و مادرش انجام می دهند حتماً درست است و کودک هم باید آن کارها را انجام دهد.

پس پدر و مادر می‌ توانند از این شرایط نهایت استفاده را برده و به کودک وجود پول و کاربردهای آن را یاد بدهد، برای مثال او را با خود به خرید ببرند تا از نزدیک ببیند که پول برای انجام چه کارهایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد یا این‌ که هر وسیله‌ ای دارای قیمتی می‌ باشد و برای بدست آوردن آن وسیله ی مورد نیاز باید حتما پول آن را پرداخت کرد .

در ادامه توصیه می شود که مقاله چگونه کودک حرف شنو داشته باشیم را مطالعه نمایید.


۲. شرکت دادن کودک در جلسه‌ های مالی که پدر و مادر بین خود برگزار می‌ کنند:

با وارد کردن کودک در جلسه‌ هایی که پدر و مادر و یا افرادی که وظیفه نگهداری از کودک را برعهده دارند و درباره ی مسئله های پولی و مالی صحبت می‌ کنند ، ذهن کودک را آماده می‌ کنند که پول چیست و اصلا کاربرد آن و نحوه ی استفاده از آن چگونه است و مفهوم پول در ذهن و فکر کودک جا می‌ افتد و با شنیدن این موضوعات، کودک درباره‌ ی پول فکر می‌ کند که به‌ همین دلیل کنجکاو می‌ شود که بیشتر در مورد پول بداند و این‌ موضوع برایش جذابیت پیدا می‌ کند. بدین‌ ترتیب کودک به پول و مسائل مربوط به آن و کاربرد های پول علاقه پیدا می‌ کند .

آموزش مدیریت پول به کودکان

۳. یاد دادن کنترل کردن پول به شیوه‌ ی مستقیم :

در اکثر مواقع در جهت یاد دادن رفتاری به کودک، پدر و مادر باید وقت کافی بگذارند و به انجام آن کار بی تفاوت نباشند و منظم عمل کنند تا کودک آن رفتار را در کنار نظم یاد بگیرد. چون در همه ی کارها وجود نظم و ترتیب لازم و ضروری است و بدون وجود نظم و ترتیب نمی‌ توان رفتاری را به نحوه صحیح به کودک آموخت.

در این روش از مدیریت پول به کودکان بهتر است شرایطی برای کودک ایجاد شود تا شبیه شرایطی که قرار است با آن در آینده رو به رو شود باشد. مانند این‌ که پدر و مادر در قالب بازی کردن به او روش و شیوه‌ های به کار بردن پول را یاد دهند.

برای مثال: پدر و مادر نقش فروشنده را بازی کنند و از اسباب‌ بازی‌ ها و کتاب‌ های کودک برای فروش به کودک استفاده کنند و به کودک خود مقداری پول بدهند تا او از پدر و مادر خود خرید کند و نیز جای پدر و مادر با کودک عوض شود و حالا کودک به‌ عنوان فروشنده قرار گیرد تا هر دو حالت خریدار و فروشنده را تجربه کند ، این شبیه‌ سازی بسیار به کودک کمک می‌ کند که پول چه استفاده‌ هایی دارد .

۴. قرار دادن کودک در شرایطی که از پول استفاده کند:

پدر و مادرها کودک را برای خرید، با خود همراه کنند و برای نمونه می‌ توانند او را به فروشگاه مواد غذایی ببرند . چون تنوع جنس در آن‌ ها بالاست و کودک با اجناس بیشتری مواجه شده و قیمت‌ های متفاوتی را می‌ بیند پس می تواند تمرین خوبی برای مدیریت پول به کودکان باشد.

برای انجام این کار باید از قبل لیست کوچکی را تهیه کرده و به کودک بدهند و درحالی‌ که حواس آن‌ ها به کودک می‌ باشد از او بخواهند که موارد نوشته‌ شده در لیست را برای آن‌ ها بیاورد و لیست باید بسیار کوچک و وسایل سبک در آن نوشته‌ شده باشد و در زمان پرداخت پول مقداری پول به او بدهند تا او آن لیست را پرداخت کند ، این روش کودک را با نحوه ی خرید و خرج کردن و مدیریت کردن پول آشنا می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک × 1 =

فهرست