تماس
021-66582923

مراقبت از بیماران کلیوی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
راه کارهای مراقبت از بیماران کلیوی

همان طور که می دانید که کلیه ها نقش مهم و اساسی در ساختار بدنی انسان دارند. کلیه سموم اضافه بدن را از طریق ادرار دفع می کنند و بدن انسان را سالم نگه می دارند پس مراقبت از بیماران کلیوی یک امر خیلی مهم می باشد. اگر برای کلیه ها مشکلی پیش بیاید و آن را دچار نارسایی کند می‌ تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد از این رو مراقبت از کلیه و بیماران کلیوی بسیار حائز اهمیت می باشد ما در این مبحث به روش‌ ها و راه کارهایی برای مراقبت از کلیه ها به شما عزیزان ارائه می دهیم .

روش‌ ها و راه کارهایی برای مراقبت از کلیه ها

چاقی و اضافه وزن در میان افراد باعث می‌ شود سیستم عملکرد کلیه ها با اختلال مواجه شود و میزان کارکرد آن را کاهش پیدا کند از این رو داشتن یک وزن ایده آل روی سلامت کلیه ها موثر واقع می شود پس لازم است از روش های زیر برای مراقبت از کلیه ها و بیماران کلیوی تبعیت نمایید .

متعادل نگه داشتن وزن خود:

شما باید میزان بی ام ای بدن خود را بررسی کنید و متناسب با آن یک وزن مناسب و ایده آل را داشته باشید و از انجام فعالیت های ورزشی در برنامه روزانه برای خود اجتناب نکنید فعالیت ورزشی می تواند شامل پیاده روی ، خانه داری ،و یا حتی با بچه ها بازی کردن باشد .

کلسترول بدن را کنترل نمایید :

همان طور که می‌ دانید داشتن کلسترول بالا می‌ تواند عواقبی برای شخص از جمله سکته‌ های قلبی و همچنین بیماری های کلیوی به همراه داشته باشد از این رو شما باید برای مراقبت از بیماران کلیوی دائماً کلسترول خون خود را چک کنید و آن را تحت کنترل داشته باشید .

اجتناب از دخانیات :

یکی دیگر از راه کارهایی که می‌ توانید برای مراقبت از بیماران کلیوی عملی کنید این است که از دود سیگار و هرگونه دخانیات پرهیز کنید دخانیات ارتباط مستقیمی روی کلیه ها می گذارد و می تواند میزان فشار خون و ضربان قلب را بالا ببرد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله برای بهبود عملکرد کلیه خود چیکار کنیم؟ را حتما مطالعه نمایید ))

هیدراته کردن بدن :

افراد باید برای مراقبت از کلیه های خود به اندازه لازم در طول روز آب بنوشد توصیه می‌ شود مصرف آب را در روز به ۶ تا ۸ لیوان برساند زیرا اگر بدن با کم‌ آبی مواجه شود می تواند مشکلاتی از جمله سنگ کلیه برای خود به وجود بیاورد و لازم است پس به هیدراته نگه داشتن بدن اهمیت زیادی بدهید .

عدم مصرف غذا های پرچرب :

برای سالم نگه داشتن کلیه ها و مراقبت از بیماران کلیوی باید غذای مصرفی را متعادل مصرف کنید اگر میزان چربی غذا های مصرفی زیاد باشد می‌ تواند باعث انسداد عروق گردد که این خود یکی از عوامل به خطر افتادن کلیه ها می باشد سعی کنید از تعادل در برنامه غذایی خود تبعیت کنید . نمک زیاد مصرف نکنید زیرا مصرف بیش از حد نمک علاوه بر تاثیرات منفی روی کلیه ها باعث تورم بدن و بالا رفتن فشارخون می گردد که اصلاً برای سلامتی افراد با عارضه کلیه مناسب نمی باشد .

خود سرانه دارو مصرف نکنید :

استعمال یک سری از دارو ها که بدون تجویز در داروخانه ها به فروش می رسد می تواند باعث آسیب به کلیه‌ ها شود همچنین مصرف یک سری از دارو های گیاهی نیز می‌ تواند سلامت کلیه ها را به خطر بیاندازد پس سعی کنید خودسرانه دارو مصرف نکنید .

آگاه شدن از بیماری دیابت :

در بعضی از موارد وجود یک بیماری دیگر در بدن اشخاص باعث می شود کلیه ها تحت تاثیر آن قرار بگیرد و دچار نارسایی و آسیب گردند یکی از این بیماری‌ ها دیابت و قند خون می باشد که اگر تحت کنترل نباشد و از آن آگاهی نداشته باشید می تواند باعث دفع پروتئین از ادرار گردد در مواقع حاد کلیه ها را از کار بیندازد و باعث شود دیالیز کلیه ها صورت بگیرد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله علائم هشدار دهنده ی بیماری دیابت را حتما مطالعه نمایید ))

توجه به اندازه فشار خون :

اگر فشار شما به گونه‌ ای است که نوسان دارد و بالا پایین می شود باید تحت مراقبت پزشک قرار بگیرد و آن را کنترل نمایید زیرا بالا رفتن فشار خون یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی کلیه ها و قلب انسان می باشد و عملکرد آنها را تضعیف می نماید .

سالیانه دو بار آزمایش بدهید :

برای جلوگیری از مشکلات احتمالی لازم است سالیانه ۲ بار ویزیت شوید و از سلامت جسمی خود اطلاع پیدا کنید با انجام آزمایش که اهمیت ویژه‌ ای دارد می توانید در صورت بروز هرمشکلی سریعا اقدام نمایید .

توجه و تبعیت از پزشک کلیه خود :

برای مراقبت از بیماران کلیوی لازم است به حرف ها و دستور العمل های متخصص خود توجه نمایید و طبق گفته‌ های او پیش بروید در این صورت می توانید وضعیت مناسب تر و بهتری را برای خود به وجود بیاورید .

ادرار خود را نگه ندارید :

برای مراقبت از بیماران کلیه باید هر موقع احساس دفع ادرار داشتید سریع آن را تخلیه کنید و طولانی مدت آن را در مثانه نگه ندارید زیرا در این صورت به کلیه ها آسیب می رسد و می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه و بی اختیاری در بیماران کلیوی میشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هشت − سه =

فهرست