تماس
021-66582923

رژیم غذایی هفتگی برای دیابتی ها

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

افراد دیابتی به دلیل اینکه قند خون آنها بالا می باشد می باید حتما از یک رژیم غذایی مناسب برای آنها استفاده شود تا بتوانند این بیماری را کنترل کنند در این قسمت توصیه های لازم برای رژیم غذایی هفتگی برای دیابتی ها ارائه می شود.

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند باید ازیک رژیم غذایی تبعیت کنند که درآن مصرف گوشت های پر چرب و چربی هایی مانند کره پنیر خامه و حتی موادی که دارای قند هایی هستند که به سرعت جذب بدن میشوند مانند شکر و شیرینی جات را به حداقل برسانند و از غلات و نشاسته ها به میزان قابل توجهی مورد مصرف قرار دهند این افراد می باید سبزیجات و میوه ها را در برنامه های غذایی خود قرار بدهند و از مصرف چربی های حیوانی دوری کنند و آن را با رو غن های زیتون و کلزا جایگزین نمایند.

توصیه های مهم برای مراقبین بیمار و افراد دیابتی :

افراد دیابتی باید بدانند که غذاهای مصرفی آنها باید دارای یک ترکیب خاص باشد و روزانه آن را مصرف کنند این ترکیبات باید شامل انواع پروتئین ها، غلات و سبزیجات باشد پروتئین موجود را می توانند در مواد غذایی مانند ماهی، گوشت طیور و سبزیجات به مصرف برسانند و غلات موجود را به صورت برنج، بلغور و نان مورد استفاده قرار بدهند و همچنین سبزیجات مورد نیاز را می توانند در انواع سبزیجات که هم به صورت خام و هم به صورت پخته وجود دارد به بدن خود برسانند.

افراد دیابتی در چه رژیم غذایی باید احتیاط را داشته باشند؟

رژیم غذایی هفتگی برای دیابتی ها همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد و احتیاط لازم را در مصرف مواد غذایی خود داشته باشند افراد دیابتی باید غلاتی که برای صبحانه مورد استفاده قرار می دهند دقت کنند که چربی و کربوهیدرات بالایی نداشته باشد زیرا اکثر غلات صبحانه چربی بالا دارند یا بسیاری از فراورده های لبنی که در رژیم غذایی خود به کار می برند در صورتی که قند نداشته باشد ممکن است حاوی چربی باشد. بنابراین می باید از لبنیاتی استفاده کنند که چربی کمتری در آن به کار برده شده باشد.

درکل افراد دیابتی باید ازخوردن مواد صنعتی به دور باشد و از فراورده های طبیعی بیشتر استفاده کنند به طور مثال آب میوه های پاکتی سرشار از قند می باشند که اصلا برای این افراد توصیه نمی شود و لازم است خود میوه به صورت طبیعی آب گیری شود و مورد استفاده دیابتی ها قرار بگیرد.

آیا مصرف کربوهیدرات برای افراد دیابتی مضر است؟

برخلاف باور های غلطی که در میان افراد وجود دارد مصرف کربوهیدرات برای رژیم غذایی افراد دیابتی مفید می باشد و جز رژیم اصلی دیابتی ها محسوب میشود و تاثیرات مهمی روی قند خون دیابتی ها می گذارد بنابراین مصرف کربوهیدرات که در موادی موادی مانند نان، غلات کامل و میوه ها وجود دارد بسیار الزامی است و باید در برنامه روزانه آنها گنجانده شود.

مصرف پروتئین در رژیم غذایی هفتگی افراد دیابتی:

افراد دیابتی به دلیل اینکه کربوهیدرات ها به سرعت روی قند خون آنها تاثیر می گذارد بیشتر تمایل دارند به جای آن از پروتئین ها مصرف کنند پروتئین برای دیابتی ها لازم است. اما باید توجه داشته باشند مصرف بیش ازحد پروتئین که در موادی مانند گوشت قرمز وجود دارد دارای چربی های زیادی می باشد که می تواند سلامت قلب دیابتی ها را به خطر بیاندازد از این رو باید مقدار کالری و پروتئین مصرفی در دیابتی ها به 20 درصد مختص شود نه مقدار بیشتر که خطرات جانبی به همراه نداشته باشد.

آیا متعادل کردن انسولین دیابتی ها با رژیم غذایی صحیح است؟

بسیاری از افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود از انسولین استفاده می کنند این افراد مقدار مصرفی انسولین خود را با رژیم غذایی که به کارمی برند تنظیم و متعادل می کنند. این تعادل سازی به منزله این نیست که این افراد هر چیز مضری را مورد مصرف قرار دهند و سپس از دوز بالاتری از انسولین استفاده کنند تا این بیماری کنترل شود و این روش اصلا توصیه نمی شود مگر توسط پزشک تحت درمان خود در این زمینه آموزش لازم را دیده باشید.

آیا حذف غذاهای مورد علاقه افراد دیابتی لازم است؟

افراد دیابتی اگر از رژیم های غذایی افراد دیابتی استفاده کنند هیچ منعی برای کنار گذاشتن غذاهای مورد علاقه خود نخواهند داشت این افراد می توانند از غذاهای مورد علاقه خود استفاده کنند اما باید مقدار آن را کمی کمترکنند و یا از مصرف آن به عنوان یک جایزه برای تبعیت آنها از رژیم غذایی دیابتی ها استفاده کنند.

توصیه های لازم برای رژیم غذایی هفتگی دیابتی ها:

  • مواد غذایی که در رژیم غذایی هفتگی دیابتی ها قرار می دهید باید حتما در زمان های مشخص مصرف شود.
  • زمانی که تحت درمان یک کارشناس تغذیه برای کنترل دیابت خود هستید سعی کنید هیچ نوع از غذایی که وی تاکید کرده است را کنار نگذارید.
  • پیاده روی کردن و ورزش های سبک را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  • استرس و عصبانیت را ازخود دور کنید.
  • زمانی که احساس کردید قندخون شما کم شده و دچار ضعف می شوید با یک لیوان شربت قند یا آب میوه این حالت را ازخود دور کنید.
  • از سبزیجات تازه در برنامه غذایی خود استفاده نمایید.
  • رژیم غذایی هفتگی برای دیابتی ها حتی الامکان به صورت آب پز یا بخار پز مورد استفاده قرار بگیرد در صورت نیاز به سرخ کردن از روغن های گیاهی استفاده شود.
  • نمک بیش از حد در غذاهای خود به کار نبرید.
  • مصرف حبوبات در رژیم غذایی هفتگی دیابتی ها باید گنجانده شود.
  • تنقلات بیش ازحد در هنگام دیدن فیلم های تلویزیون استفاده نکنید.

پر ضرر ترین نوع زوال غذایی برای افراد دیابتی چیست؟

  • از مواردی که می تواند برای دیابتی ها بسیار مضر باشد این است که صبحانه را از وعده های غذایی خود حذف می کنند و یا اینکه آن را با تاخیر میخورند که این مسئله می تواند گلوکز خون را بسیار کم کند و برای آنها بسیار مضر می باشد.
  • از دیگر موارد مضر دیگر برای دیابتی ها این است که گوشت قرمز فراوانی در بشقاب غذای آنها دیده می شود که مصرف بیش از حد پروتئین می تواند روی حساسیت به انسولین مضر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × دو =

فهرست