تماس
021-66582923

مراقبت بعد از مسمومیت غذایی یکی از مراحل مهم در هنگام مسموم شدن افراد می باشد . همان طور که می دانید مسمومیت بر اثر مواد غذایی بسیار رایج است این مسئله زمانی بروز می کند که یک سری از عوامل بیماری‌ زا از طریق مواد غذایی و آب آشامیدنی به بدن منتقل می‌ شود و باعث ایجاد درد و ناراحتی می گردد در این مبحث قصد داریم در ارتباط با مراقبت های بعد از مسمومیت غذایی مطالبی را به شما عزیزان ارائه بدهیم.

مراقبت ها و پرستاری هایی که حتما باید بعد از مسمویت غذایی انجام دهیم:

بعد از مسمومیت غذایی لازم است یک سری مراقبت و پرستاری در منزل از خودتان انجام بدهید تا باعث بهبودی بیشتر حال شما شود این مراقبت ها شامل موارد زیر می باشد :

1- استراحت به معده :

یکی از مراحل مراقبت بعد از مسمومیت غذایی طبق توصیه کارشناسان این است که بعد از علائمی مانند اسهال و استفراغ به خاطر این که معده شما کمی آرامش پیدا کند لازم است چند ساعت چیزی نخورید تا معده کمی استراحت کند.

۲- آبرسانی به بدن و مراقبت بعد از مسمومیت غذایی :

زمانی که بدن شما دچار مسمومیت‌ های غذایی شده باشد اسهال و استفراغ ناشی از آن باعث می‌ شود بدن شما دچار کم آبی شود بنابراین آبرسانی به بدن و هیدراته نگه داشتن آن از مراقبت های بعد از مسمومیت غذایی محسوب می‌ شود شما می‌ توانید از نوشیدنی‌ های ورزشی ،نوشیدنی‌ های بدون کافئین و آب مرغ برای جبران کم آبی بدن خود استفاده نمایید .

۳- خوردن مواد غذایی ملایم و زود هضم :

زمانی که بعد از مسمومیت غذایی احساس کردید معده شما قادر به تحمل مواد غذایی می باشد مواد غذایی سبک و زود هضم که دارای چربی‌ های کمتری باشد را مصرف کنید تا معده بتواند آن ها را سریع تر هضم نماید این مواد غذایی شامل مواردی از جمله موارد زیر می باشد :
موز ، عسل ،کره بادام زمینی ، پوره سیب زمینی و برنج

۴- مصرف دارو های طبیعی در مراقبت های بعد از مسمومیت غذایی :

یکی از مراقبت هایی که بعد از مسمومیت غذایی می‌ تواند بسیار کارساز باشد این است که برای پاک سازی کامل دستگاه گوارش از انواع باکتری ها می توانید از دارو های طبیعی که در قسمت زیر به آن ها اشاره خواهد شد استفاده کنید تا بهبودی نصیب شما گردد .

  • مصرف چای زنجبیل :
    از آن جا که زنجبیل خاصیت ضد باکتریایی دارد توصیه می‌ شود برای زمانی که دچار مسمومیت غذایی شده اید آن را مصرف کنید تا باعث تسکین و آرام شدن معده شما گردد.
  • استفاده از سرکه سیب :
    شما می‌ توانید در طول روز دو قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب ترکیب کنید و بنوشید تا عوامل بیماری‌ زا از بدن شما خارج شود زیرا سرکه سیب خاصیت آنتی باکتریال دارد و در بهبودی شما کمک شایانی می‌ کند.

( در ادامه توصیه میشود مقاله 19 روش برای درمان خانگی اسهال را مطالعه نمایید )

  • استفاده از زغال چوب :
    زغال چوب فعال به صورت کپسول در بازار ارائه می‌ شود و این خاصیت را دارد که تمامی سموم اضافی بدن و باکتری های مضر را از بین ببرد از این رو با مصرف آن می توانید از بدن خود مراقبت نماید همچنین بعد از بهبودی دستگاه گوارشی می توانید به قسمت روده های خود پروبیوتیک های لازم را برسانید تا باکتری های سالم و مفید از دست رفته در حین مسمومیت غذایی را دوباره به بدن خود باز گردانید.

۵- مسواک زدن دندان ها :

از دیگر مراقبت های بعد از مسمومیت غذایی این است که دندان‌ های خود را کاملاً مرتب مسواک بزنید زیرا زمانی که استفراغ کرده اید به احتمال زیاد اسید معده شما از دهان بیرون آمده است که می‌ تواند باعث پوسیدگی و آسیب دندان های شما شود از این رو مسواک زدن بعد از دوران مسمومیت به سلامت دهان و دندان و مراقبت از شما کمک شایانی می‌ کند .

۶- استحمام کردن :

حمام کردن و دوش گرفتن بعد از مسمومیت غذایی می‌ تواند به پاک سازی بدن شما از سموم و باکتری های مضر کمک کند و بهبودی را به سمت شما سوق بدهد .

 پرستاری و مراقبت بعد از مسمومیت غذایی

خطر ابتلا به مسمومیت غذایی در چه کسانی بالاتر است ؟

در بالا اشاره ای کرده ایم به تعدادی موارد در مراقبت بعد از مسمومیت غذایی ، حال در ادامه می خواهیم بدانیم چه افرادی بیشتر در معرض مسمومیت های غذایی قرار می گیرند .

کودکان :

به طور کلی کودکان بیش از سایرین مستعد ابتلا به مسمومیت غذایی هستند و در بین آن ها شیوع بیشتری دارد مسمومیت را در کودکان خصوصاً کودکان زیر یک سال باید جدی بگیرید زیرا می‌ تواند عوارضی مانند فلج و یا مرگ را برای آن ها به همراه داشته باشد کودکان در هنگام بروز مسمومیت به سرعت بدن آنها دچار کم آبی می‌ شود از این رو نیاز به مراقبت های بیشتری خواهند داشت .

( توصیه می شود مقاله درمان خانگی استفراغ در کودکان را مطالعه نمایید )

زنان باردار :

زنان باردار نیز در خطر ابتلا به مسمومیت هستند و این مسمومیت ها می تواند به جنین آن ها آسیب وارد کند از این رو کوچکترین نشان از مسمومیت اگر در زنان باردار مشاهده شود باید سریع‌ تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

افراد سالمند :

افراد سالمند نیز مستعد ابتلا به مسمومیت غذایی قرار می‌ گیرد این افراد از حساسیت بیشتری برخوردارند و باکتری اشریشیا در بدن آن ها که بر اثر مسمومیت غذایی ایجاد می‌ شود می‌ تواند باعث خونریزی های داخلی و نارسایی کلیه در آن ها شود که باید حتما به متخصص مراجعه نمایند. در ضمن به پرستار و مراقب سالمند که وظیفه نگهداری از سالمندان را در منزل بر عهده دارد توصیه می شود تا حد امکان از غذاهای بیرون برای تغذیه سالمند استفاده نکنند.

افراد مبتلا به بیماری های خاص :

افرادی که دارای یک سری از بیماری‌ های خاص مانند دیابت و بیماری‌ های کبدی هستند در معرض خطر جدی مسمومیت قرار می گیرند زیرا حساسیت بدن آن ها بسیار بالا می باشد خصوصا اگر فردی که عارضه ی سرطان داشته باشد دریافت دارو های شیمی درمانی سیستم ایمنی بدن او را بسیار ضعیف می کند و خیلی زود دچار مسمومیت غذایی خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

15 − نه =

فهرست