تماس
021-66582923

راه های مراقبت سالمندان در بهداشت

کهولت سن یک رخدادی است که تمام موجودات زنده را از نباتات گرفته تا انسانها و حیوانات را در بر می گیرد و این یک امر جبری است که در گذر زمان اتفاق می‌افتد و  ما انسان ها هم از این امر مستثنی نیستیم اما روند این پیری و تغییرات فیزیکی و روحی آن در اشخاص متفاوت است و نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. از جمله این مراقبت ها ، مراقبت سالمند در بهداشت است که با رعایت اصول بهداشتی و تغذیه درست در طول دوران زندگی سالمند امکان پذیر است.

مهمترین مسائلی که در سالمندان باید مورد توجه قرار بگیرد، کنترل وزن آنها، کنترل فشار خون ،کنترل چربی خون است که با رعایت اصول بهداشتی و تغذیه امکان‌پذیرمی باشد. شاید رعایت بهداشت در سالمندان به نظر بی اهمیت  بیاید . ولی تاثیر زیادی در سلامت روح و روان و جسم آنها دارد.

اهمیت مراقبت سالمندان در بهداشت

مراقبت سالمندان در بهداشت یکی از مهمترین عوامل ایجاد روحیه شاد و اعتماد به نفس در سالمندان است. لذا برای حفظ این اعتماد به نفس در سالمندان حتماً باید بهداشت در آنها رعایت شود. رسیدگی به بهداشت سالمندان حائز اهمیت زیادی است، بعضی از سالمندان به دلیل بیماری، دچار بی اختیاری در ادرار می شوند که استفاده از ایزی لایف برای آنان مناسب است و از حس شرم و خجالت در آن ها جلوگیری می کند

  بهداشت فردی در سالمندان عبارتند از:

1- حمام کردن و انجام نظافت فردی

2- مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان

3-رعایت نظافت بعد از رفتن به سرویس بهداشتی

4- تعویض مرتب لباس ها به صورت روزانه

5- رعایت بهداشت در هنگام خوردن غذا

6-استفاده از دستمال هنگام عطسه و سرفه

حمام رفتن برای سالمندان جهت جلوگیری از عفونت پوست ایجاد طراوت و شادابی پوست وجلوگیری خشکی پوست سالمند، نیاز ضروری است.بهتر است هفته دو مرتبه این کار تکرار شود اما گاهی اوقات بنا به دلایلی سالمند از رفتن به حمام خودداری می‌کند. که باید علت آن را جویا شویم و در صدد رفع آن باشیم .که اغلب به دلیل تنبلی در رفتن به حمام بی اهمیتی نسبت به بهداشت فردی، یا وجود بیماری از رفتن به حمام خودداری می‌کند .

  راهکارهای پیشنهادی جهت مراقبت سالمندان در بهداشت

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از راه های مراقبت و پرستاری از سالمندان در منزل ، مراقبت سالمندان در بهداشت میباشد. ما در این مبحث که توسط کارشناسان و بنا بر تجربه ی پرستاران در مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت ، جمع آوری و تهیه شده به نکات ارزشمندی در رسیدگی به بهداشت سالمندان اشاره کرده ایم . این نکات شامل:

سالمندان در اثر بی حوصلگی و بی حالی نسبت به بهداشت فردی بی اهمیت هستند. ما در اینجا راهکار هایی جهت سلامت بهداشت آنها پیشنهاد می کنیم.

1-حصول اطمینان از امن بودن حمام و سالم بودن وسایل در حمام، زیرا اغلب سالمندان از حمام رفتن می ترسند و واهمه دارند. این نشانه بیماری آلزایمر در آنهاست و جلب اعتماد آنها مهم است .

2-با برنامه ریزی هفتگی در انجام کارها و گنجاندن رفتن به حمام در آن برنامه

3-احترام گذاشتن به سلیقه و انتخاب سالمند در مسائل شخصی سالمند (دادن اعتماد به نفس به او)

4-دقت کنید که مراقبت از بهداشت سالمند فقط در حمام کردن نیست . بلکه رعایت کردن نکات بهداشتی در تمام زمینه ها باید صورت گیرد .مانند اصلاح سر و صورت، کوتاه کردن ناخن ها، رسیدگی به مراقبت پوست که خشک نشود، تعویض به موقع لباس، شستن و اتو کردن لباس ها و غیره . …

 توجه همه جانبه به افراد سالمند تاثیر زیادی در سلامت روح و جسم سالمندان می گذارد. همان طور که سلامت روح و روان سالمندان برایمان مهم است، سلامت جسم آنها نیز حائز اهمیت است پس با رعایت نکات بهداشتی و برنامه‌ریزی برای تغذیه آنان میتوانیم در مراقبت از بهداشت سالمندان تاثیرات زیادی بگذاریم .

 1-اضافه وزن

اضافه وزن در سالمندان خطرات خاص خود را دارد مانند تنگی نفس مشکلات قلبی و عروقی که با داشتن برنامه غذایی و رژیم غذایی مناسب می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد .

2-کاهش وزن 

کاهش وزن نیز مانند اضافه وزن مشکلات خاص خود را دارد و سالمند را دچار سوء تغذیه می کند و باعث بی حالی و ضعف در سالمند می‌شود که افرادی که وظیفه مراقبت از سالمند را برعهده دارند حتما با رژیم غذایی مناسب مانند خوردن غذاهای پروتئین دار و سبزیجات و غذاهای پرکالری، کمبود ویتامین ها را بدن سالمند جبران کنند.

 3-چربی خون بالا (کلسترول )

چربی خون بالامی تواند مشکلات جدی برای سالمندان باشد سالمندان باید از خوردن غذاهای پر چرب و سرخ‌شده پرهیز کنند، از خوردن گوشت قرمز بپرهیزند و بیشتر به غذاهای کم چرب و غذاهای دریایی روی آورند، تا بتوانند چربی خون خود را پایین بیاورند .

 4-یبوست 

کم تحرکی و تنبلی روده عدم استفاده از سبزیجات و میوه ها از شایع‌ترین علل ایجاد یبوست در افراد سالمند است. که با داشتن برنامه غذایی مناسب می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

 5- قند بالا (دیابت )

قند بالا در سالمندان به وفور دیده می‌شود که باید کنترل شود و کنترل این بیماری نیز به داشتن رژیم غذایی مناسب بستگی دارد .افراط در خوردن مواد غذایی نشاسته دار و گوشت قرمز  در سالمندان باعث بالا رفتن قند ،در آنها می‌شود.وباخوردن پیاز ،مخلوط سرکه سیب با میوه ه (البته این مخلوط در  مدت یک ماه به عمل می اید)،سیرمیتوان قند در سالمندان را کنترل کرد.

 6-پوکی استخوان

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید به سالمندان غذاهای کلسیم‌دار مانند شیر، ماست،کشک که به آن بمب کلسیم هم می گویند، سنجد،بادام درختی و غیره ….داد.البته مخلوط سنجد باشیر تاثیر فراوانی دارد.

کلام آخر

تغذیه در مراقبت از سالمندان بسیار مهم است زیرا بدن سالمند حساس است و نسبت به کم و زیاد شدن ویتامین ها واکنش نشان می دهد. پس باید برنامه‌ریزی غذایی مناسبی برای سالمندان در نظر گرفت  و طبق برنامه غذایی برای آنها غذا کنیم .البته زیر نظر خانه بهداشت یا پزشک .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 1 =

فهرست