تماس
021-66582923

یکی از مهمترین مواردی که میتوان به زندگی سالم در دوران بارداری اشاره کرد مراقبت های حین بارداری میباشد. این مراقبت ها انجام معاینات پزشکی منظم میباشد که باید به محض اطلاع از بارداری زیر نظر پزشک قرار بگیرید و تمام جزییات و سوابق بیماریهای خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

در هر چکاب، پزشک موظف است تمام مسایلی که مربوط به بارداری و سلامت مادر میباشد را مشخص کند. این مسایل اعم از کنترل وزن و فشار خون مادر میباشد. این آزمایش فشار خون تعیین کننده وضع داخلی سیستم بدن یک فرد باردار میباشد.

پزشک از طریق آزمایش خون میتواند میزان قند خون، پروتیین و باکتری های موجود در ادرار، آهن و حتی بیماری های عفونی و خونی را تشخیص دهد. هفته های اول بارداری خیلی مهم هستن و فرد باردار میبایست ماهی یکبار از هر نظر مورد آزمایش و تحت مراقبت های بارداری قرار بگیرد. در ادامه ی این مقاله می توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با مراقبت های بارداری کسب کنید . با ما همراه باشید.

مراقبت های بارداری در هفته های اول :

آزمایش هایی که درهفته های اول بارداری انجام میشود اعم از تست پاب اسمیر، معاینات مربوط به لگن، سونوگرافی که با امواج صوتی گرفته میشود می باشد . فرد باردار پس از اولین مراجعه به بزشک باید هر 4 هفته یکبار از صحت وسلامت خود و جنینش مطلع باشد.

دقت داشته باشید بارداری در هفته های اول از حساسیت بالایی برخوردار است و در ماه آخر هم باید هر دو هفته یکبار به بزشک مراجعه شود و چکاب کامل صورت بگیرد و در این چکاب اندازه رحم، ضربان قلب جنین و فشار خون فرد باردار مورد ارزیابی قرار میگیرد

میزان وزن در دوران بارداری چقدر باید باشد؟

یکی از موارد مراقبت های بارداری (Pregnancy care) زیر نظر داشتن وزن خود می باشد . لازم به ذکر است میزان وزن در دوران بارداری در افراد مختلف متفاوت است ولی درحالت کلی هر فرد بین5 تا 11 کیلوگرم اضافه وزن بیدا میکند. برای کنترل وزن مناسب فرد باردار باید با متخصص مشورت نمایید.

خوردن مواد غذایی لازم در بارداری :

یکی دیگر از موارد مهم در مراقبت های بارداری تغذیه مناسب می باشد . در دوران بارداری فرد باید توجه شایانی به رژیم غذایی خود داشته باشد یک سری از مواد غذایی که مصرف میشود باید به طور کامل بخته شوند. اگر اینگونه نباشد میتواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد. این مواد غذایی شامل گوشت، تخم مرغ و ماهی میباشد.

مصرف بیش از حد ماهی میتواند مضر باشد. در هفته نهایت 2 الی 3 بار باید مصرف شود و حتی الامکان باید از ماهی هایی که سرب و جیوه ندارند استفاده شود چون مصرف آن میتواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد.

برای مصرف میوه و سبزیجات باید دقت شود که این مواد به طور کامل وصحیح شسته شود. خوردن کلسیم در این دوران به شدت توصیه میشود زیرا به استحکام و استخوان بندی جنین کمک شایانی می کند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی برنامه ریزی غذایی در دوران بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

موارد مضر در بارداری :

از موارد مراقبت در منزل از مادران باردار این است که مادران باردار را از مواد مضر دور نگه داریم . از استعمال دخانیات ، نوشیدن مشروبات الکلی در این دوران باید جدا خودداری شود زیرا اثرات سوء و زیانبار از جمله بیش فعالی نوزاد را در بر میگیرد.

مصرف دارو در بارداری:

مصرف دارو در 3ماهه اول بارداری توصیه نمیشود. احیانا فرد باردار اگر نیاز به مسکن و داروهای دیگر داشته باشد باید حتما با بزشک خود مشورت کند.

آیا فرد باردار میتواند ویتامین مصرف کند؟

مصرف ویتامین در دوران بارداری لازم وضروری میباشد و فرد باید حدود 400میکرو گرم فولیک اسید مصرف کند. خوردن ویتامین های دیگر هم باید با نظر بزشک باشد. مصرف روی نقش مهمی در این دوران دارد .

کمبود روی در بدن خطرات جدی را به دنبال دارد و باعث ناهنجاری های مادرزادی و عدم رشد طبیعی مغز میگردد. مادرانی که فقر روی و آهن در بدن دارند فرزندانی با وزن کم متولد میکنن. بنابراین مادران باید علاوه بر مواد غذایی که دارای آهن و روی میباشد از انواع مکمل ها نیز استفاده نمایند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی چگونه متوجه کمبود روی در بدن شویم؟ را حتما مطالعه نمایید ))

مراقبت های بارداری و شرایط کار در بارداری :

یکی دیگر از موارد مهم مراقبت های پرستاری در منزل برای بارداران، سنجیدن شرایط کاری خود می باشد . شرایط کار کردن در دوران بارداری برای هر شخصی متفاوت است و فرد باردار باید شرایط کاری و محیطی خود را بسنجد و به کار خود ادامه بدهد به طور مثال اگر کار یا شغل طرف به گونه ای است که بر جنین فشار وارد میکند نباید کار کند و باید استراحت داشته باشد که جنین در سلامت رشد بیدا کند. یا اگرموقعیت کاری فرد به گونه ای باشد که با مواد شیمیایی سروکار دارد باید از کار خود صرف نظر نماید.

مراقبت های بارداری و ورزش کردن در دوران بارداری:

اکثرا افراد باردار به این نتیجه رسیده اند که ورزش و تحرک میتواند زایمان راحت تری برای آن ها داشته باشد. تحرک بدنی و ورزش هایی که احتمال لغزندگی و افتادن فرد باردار را به همراه دارد توصیه نمیشود.

فرد باید ورزش هایی رو انجام دهد که به سهولت زایمان او کمک کند. این ورزش ها میتواند شنا یا پیاده روی باشد که در روز میتواند 30 دقیقه انجام دهد . انجام ورزش هایی که باعث تقویت عضلات لگن میشود در دوران بارداری میتواند به سهولت وضع حمل در زایمان کمک شایانی بکند. این ورزش به این صورت است که به پشت خوابیده و پاها را جمع کرده و لگن را به سمت بالا هدایت میکنید.

انجام ورزش با توپ بزرگ ورزشی هم میتواند به تقویت عضلات لگن کمک بکند به این صورت که به آرامی روی توپ بنشینید و کمی به سمت جلو خم شوید 5 ثانیه مکث کنید و مجدد به حالت اولیه بازگردید.

رابطه جنسی در دوران بارداری:

یکی دیگر از موارد مراقبت های بارداری ، روابط جنسی اصولی می باشد . رابطه جنسی در دوران بارداری علی رغم نگرانی های که زن و شوهر در این دوران دارند نمیتواند مشکل ساز باشد و برای جنین مضرر نمیباشد و برعکس بسیار حایز اهمیت میباشد. فقط با بزرگ شدن شکم میباست روش های آن را تغییر داد در 3ماهه اول بارداری به دلیل تغییرات هورمونی احتمال دارد خانم باردار کاهش میل جنسی به همسر خود داشته باشد و تمایلی به رابطه نداشته باشد که این دوران موقتی است و دلایلی مانند احساس خستگی، درد در ناحیه پستان ها و تهوع از علل آن میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 + 12 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست