تماس
021-66582923

مراقبت و پرستاری آسم در کودکان با 11 روش

پرستار بیمار, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مراقبت و پرستاری آسم در کودکان با 11 روش

آسم یکی از مشکلات حاد تنفسی می باشد که امروزه بسیار شایع شده است حتی در میان کودکان نیز وجود دارد کودکان با این عارضه دچار تنگ شدن نفس و سرفه های زیادی می‌ شوند و در چند نوع خود را بروز می دهند و در این مقاله قصد داریم در مورد مراقبت و پرستاری آسم در کودکان توضیحاتی را به شما عزیزان ارائه بدهیم . این مقاله توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه پرستاری آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده است . امیداوریم برای شما عزیزان مفید واقع باشد.

انواع بیماری آسم را بدانید :

بیماری آسم بنابر علت به وجود آمده و سن فرد درگیر می‌ توانیم آن را به انواع مختلفی تقسیم بندی کنید انواع آن عبارتند از :

  • آسم های ساده و خفیف
  • آسم های متناوب
  • آسم های حاد

علت و عواملی که در بوجود آمدن آسم تاثیر دارند:

  • ریز گرد های موجود در هوا بروز بیماری هایی که روی تنفس تاثیر می گذارند مانند بیماری آنفولانزا
  • انجام یک سری از فعالیت‌ های جسمی و فیزیکی
  • آلودگی‌ های موجود در هوا
  • تحت تاثیر قرار گرفتن جریان هوای سرد
  • مصرف یک سری از دارو های خاص
  • اضطراب و استرس داشتن
  • از طریق مواد نگهدارنده بعضی از مواد غذایی
  • رفلاکس معده بر شخص

مراقبت و پرستاری آسم در کودکان شامل چه مواردی می باشد:

از آن جا که بیماری آسم یک بیماری حاد تنفسی می باشد و بسیار حساس است مراقبت و پرستاری از آسم در کودکان بسیار حائز اهمیت واقع شده است و اگر بخواهید از کودک خود که بیماری تنفسی آسم مبتلا شده است مراقبت کنید توصیه می‌ شود از یک فرد متبحر در این زمینه که دوره‌ های آموزشی خود را گذرانده است مدد بجویید یک پرستار می تواند در منزل تمامی خدمات مراقبت و پرستاری آسم در کودکان را برای شما عزیزان ارائه بدهد ارائه خدمات پرستاری در منزل شامل موارد زیر می باشد :

1- بررسی قسمت های مختلف منزل :

پرستار برای مراقبت و پرستاری آسم در کودکان باید قسمت های مختلف منزل را مورد بررسی قرار دهند و هر چیزی را که باعث آلودگی یا ایجاد کپک در آن ناحیه شده است را برطرف نماید از جمله تمیز کردن آب راه سینک ظرفشویی که عامل ایجاد کپک در آن قسمت می شود

2- تمیز نگه داشتن ملحفه ها

ملحفه های کودک تحت مراقبت خود را دائماً چه کند که تمیز مرتب باشد و حتی الامکان از ملحفه های ضد ویروسی و ضد کنه روی آن ها به کار ببرد تا عامل تجمع ورشد آن ها نشود .

3- اجتناب از نگهداری کردن حیوانات خانگی

یک پرستار برای مراقبت و پرستاری در منزل از کودکانی که دچار آسم است باید از نگهداری حیوانات خانگی اجتناب نماید و اگر هم تمایل به نگهداری از آن دارند باید روی سطوح را دائما پاک کند که مو ها و کرک های بدن آن ها روی سطوح نماند

4- استفاده از دستمال های نخی

سعی کنید از دستمال های کالا نخی که دارای پرز نیستند برای تمیزی منزل و اتاق کودک استفاده نمایید

5- فریز کردن وسایل:

اگر در منزل ابزار و وسایل وجود دارد که نمی‌ توانید آن ها را تمیز کنید باید برای چندین ساعت آن ها را فریز کنید که ویروس آن از بین برود .

6- استفاده از اسباب بازیهای خاص:

یک پرستار برای مراقبت و پرستاری آسم در کودکان باید اسباب بازی هایی که در اختیار کودک قرار بدهد که کودک نسبت به آن ها حساسیت نداشته باشد.

7- استفاده از دارو:

پرستار کودکان مبتلا به آسم باید با دارو های این اختلال آشنایی داشته باشد و به موقع آن را به کودک بدهد.

8- همراه داشتن اسپری های مخصوص آسم :

از دیگر مراقبت های پرستاری آسم در کودکان این است که او حتما اسپری های مخصوص آسم را در محیط بیرون از منزل به همراه خود بیاورد تا در صورت نیاز از آن استفاده کند.

9- طرز استفاده از دستگاه های مورد نیاز:

پرستار کودک باید طرز استفاده از دستگاه های مورد نیاز دارد برای تنفس کودک را بداند و آن ها را تنظیم نماید.

10- توجه به داروها:

توجه به تعداد دارو و همچنین تاریخ مصرف آن ها جزو وظایف پرستار کودک مبتلا به آسم می باشد

11- کنترل اوضاع در شرایط بحرانی:

یک پرستار برای مراقبت و پرستاری آسم کودکان باید با تمامی حملاتی که در شرایط بحرانی به کودک دست می‌ دهد را شناسایی کند و در این زمینه از پزشک متخصص کودک کمک بگیرد تا در این شرایط دست و پای خود را گم نکند و با کمال آرامش کمک‌ های خود را به کودک ارائه دهد .

راه های پیشگیری از ابتلای کودکان به آسم :

در زیر به چندتا راهکار پیشگیری کودکان به بیماری آسم را برای شما شرح داده ایم . این راهکارها شامل:

1- دور نگه داشتن کودک از دود و دخانیات :

برای جلوگیری از آسم کودکان باید آن ها را از محلی که در آن دخانیات استفاده می شود دور نگه دارید زیرا دود می تواند راه تنفس کودک را ببندد و باعث می‌ شود اسپری هایی که برای باز شدن تنفس آن ها استفاده می‌ شود بسیار کمتر روی آن ها اثر بگذارد

2- انجام فعالیت‌های ورزشی :

همان طور که گفته شد انجام ورزش‌های سنگین خود عامل آسم می باشد اما اگر ورزش های متناسب را کودکان بتوانند انجام بدهند و در کنار آن از اسپری های برای خود استفاده نمایند باعث می‌ شود که گوارش آن ها سالم بماند و کودک حس بهتری را تجربه کند و می تواند با استرس های ناشی از آن بهتر روبه‌رو شود .

3- پیشگیری از اضافه وزن :

اگر کودکان دچار چاقی و اضافه وزن شوند دچار آسم می شوند زیرا اضافه وزن باعث می‌ شود بدن کودک التهاب پیدا کند و بدنش مستعد پذیرش آسم شود .

4- در جریان هوای سرد نباشید :

اگر کودکان در جریان هوای سرد قرار بگیرد دچار تنگی‌ نفس و خس خس سینه می‌ شوند به همین دلیل هنگام خارج شدن از منزل باید بینی و دهان خود را با شال گردن بپوشاند که هوای سرد درون ریه آن ها نفوذ نکند .

5- استفاده از مواد غذایی مفید :

کودک باید از میوه و سبزیجات در روز استفاده کند و منیزیم لازم را برای جلوگیری از گرفتگی ماهیچه ها به بدن برساند زیرا این مواد معدنی برای افرادی که به آثار درگیر شده اند بسیار لازم می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × 3 =

فهرست