تماس
021-66582923

مزایای ترک سیگار در سالمندان

پرستار سالمند, پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مزایای ترک سیگار در سالمندان

سالمندان جزو افراد بسیار مهم زندگی ما هستند از این رو سلامتی آن ها برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد دود و دخانیات برای سالمندان می تواند سلامت آن ها را به خطر بیاندازد از این رو در این مقاله برآنیم که مزایای ترک سیگار در سالمندان را برایتان بازگو کنیم . این مقاله حتی می تواند برای افرادی که وظیفه مراقبت و نگهداری از سالمند را در منزل دارند مفید باشد . پس با ما همراه باشید.

ترک سیگار چه فواید و مزایای برای سالمندان دارد ؟

افراد سالمندی که سالیان متمادی سیگار استعمال کردند به تصور خود دیگر نمی‌ توانند آن را ترک کنند و دخانیات اثرات منفی روی بدن و سلامتی آن ها گذاشته است اما لازم است بدانند ترک آن در هر لحظه که آن ها اقدام کنند می‌ تواند فواید زیادی برایشان داشته باشد همان طور که میدانید تحقیقات نشان داده است افراد سالمندی که سیگاری هستند نسبت به سایر سالمندان بیشتر دچار سکته های قلبی و مغزی شده‌اند پس کسانی که برای یک مدت طولانی هم سیگار مصرف کرده باشد با ترک آن می‌ تواند از خطرات ناشی از آن از جمله سکته‌ های قلبی را تا حد بسیار چشمگیری کاهش بدهند .

وضعیت ترک سیگار در سالمندان در روز اول چگونه است ؟

هنگامی که افراد سالمند روز اول سیگار را ترک می کنند به عینه شاهد کم شدن میزان فشارخون خود هستند و میزان گردش خون آن ها بالا می‌ رود و اکسیژن رسانی به خون آن ها افزایش پیدا می‌ کند .

مزایای ترک سیگار در سالمندان در هفته های اول :

از دیگر مزیت های ترک سیگار در سالمندان که خود را در هفته‌‌‌های اول نمایان می‌ کند این است که حس بویایی و چشایی آن ها بهتر می شود و طعم بهتر از خوراکی ها را احساس می‌ کند این افراد حجم ریه آن ها بالاتر می رود و می توانند راحت تر از قبل تنفس کند .

مزایای ترک سیگار در سالمندان در عرض ده ماه:

افراد سالمند بعد از گذشت ۱۰ ماه میزان انرژی و قدرت آن ها بالاتر می‌ رود و ابتلا به عفونت های ریوی در آن ها کاهش پیدا می‌ کند و دیگر دچار تنگی نفس نخواهد شد زیرا راه سینوس آن ها باز تر شده است .

مزایای ترک سیگار در سالمندان در بالای یک سال :

  • افراد سالمندی که سیگار را ترک می کنند کمتر به بیماری های قلبی ، ریوی و سرطان مبتلا می شوند طوری که در آن درصد ابتلای آن ها به این بیماری ها هم سطح با افراد غیرسیگاری خواهد شد .
  • ابتلا به سرطان مثانه، حنجره و لوزالمعده در افراد سالمند به شدت کاهش پیدا می‌ کند .
  • از دیگر مزیت های ترک سیگار در سالمندان این است که مرگ های زود هنگام در این افراد کمتر اتفاق می‌ افتد .
  • زمانی که افراد سالمند سیگار را ترک می کنند به مراتب از اختلالات مربوط به تیروئید ، مشکلات کم شنوایی ، زایل شدن عقل ،نعوظو همچنین پوکی استخوان ها مصون می مانند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله مشکلات نگهداری از سالمندان را حتما مطالعه نمایید )

انجام راه کارهای سازنده برای ترک سیگار :

در زیر چندتا راه کار برای ترک سیگار در سالمندان را برای شما شرح داده ایم . سالمندان و حتی پرستار منزل که از سالمند مراقبت می کند سعی کنند از این روشها استفاده نمایند تا به امید خدا کم کم به هدفتون برسید.

  • زمانی که اقدام به ترک کردن سیگار می کنید سیگار های خود را دور بریزید اگر شما عادت به یک جای مشخص برای سیگارکشیدن دارید سعی کنید در آن موقعیت و جایگاه قرار نگیرید.
  • سعی کنید در هنگام ترک سیگار نزدیک افراد سیگاری قرار نگیرید که وسوسه نشوید.
  • سعی کنید راه هایی را پیدا کنید که بتوانید با انجام آن حواس خود را از توجه به سیگار پرت کنید به طور مثال می‌ توانید آدامس بجوید و یا پیاده روی داشته باشید .
  • برای تلاش خود جایزه را برای خود را در نظر بگیرید مثلا اگر توانستید یک هفته سیگار نکشید پولی را که بابت خرید آن جمع کرده‌اید با آن چیزی برای خود بخرید .
  • زمانی که ترک خیلی به شما فشار می آورد به یکی از دوستان خود به بیرون بروید و با او صحبت کنید .
  • معمولاً نشانه های که از ترک سیگار در افراد سالمند بروز می‌ کند طی چندین روز از بین می‌ رود سعی کنید موادی که جایگزین نیکوتین هستند استفاده کنید تا بتواند شما را به آرامش برساند .

( در ادامه توصیه می شود مقاله و مطالب مفید در مورد سلامت سالمندان در زندگی را حتما مطالعه نمایید )

برای ترک سیگار چه آمادگی های قبل از آن لازم است :

  • علت ترک سیگار خود را در جایی بنویسید.
  • با پزشک ترک سیگار مشورت کنید و از آدامس های جایگزین نیکوتین استفاده کنید .
  • هر سیگاری که مصرف می کردید زمان و جایگاه استعمال آن را در جای بنویسید و احساس خود را در هنگام کشیدن آن یادداشت نمایید .
  • یکی از آمادگی های آن این است که افراد سالمند تصمیم بگیرند که به صورت تفریحی به صورت یکباره سیگار کشیدن را ترک نمایند .
  • تاریخ و روزی را که اقدام به ترک سیگار کرده اید را یادداشت نمایید .

مواد غذایی که به شما کمک می کند بیشتر از سیگار دوری گزینید:

  • یک شیر در زمانی که میل به سیگار کشیدن دارید می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.
  • نوشیدن آب می‌تواند به شما احساس سیر بودن بدهد ودیگر تمایلی به کشیدن سیگار نداشته باشید.
  • میوه و سبزیجات :میوه‌ های که سرشار از ویتامین‌های لازم باشد مانند موز، هویج ،انار، لیمو می‌تواند تمایل شما را به سیگار کمتر کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

6 + 9 =

فهرست