تماس
021-66582923
مسواک زدن کودک

مسواک زدن کودک و راه های تشویق کودکان به مسواک زدن

مسواک زدن کودک یکی از مهمترین وظایفی می باشد که والدین و پرستار کودک باید به آن اهمیت زیادی بدهند. کودکان هم همانند افراد بزرگسال دارای نیاز های جسمی و روحی متعدد و گوناگونی می‌ باشند. نیاز های روحی مانند ؛ نیاز به محبت و نیاز به رشد شخصیت و نیاز های جسمانی مانند ؛ نیاز به خوردن غذا ، نیاز به خوردن آب ، نیاز به پوشیدن لباس و نیاز به بهداشت که این نیاز ها باید رفع شوند . ما در مقاله آتیه پرستاران می خواهیم در مورد مسواک زدن کودک و شیوه های تشویق کودکان به این امر، برای شما توضیحاتی شرح دهیم . با ما همراه باشید.

مراقبت و حمایت از کودکان توسط والدین :

کودکان نمی‌ توانند به تنهایی از پس برطرف کردن نیاز های روحی و جسمی متعدد و گوناگون بر آیند و باید پدر و مادرها و حتی پرستار کودک حتماً در انجام کار ها به کودک و برطرف کردن نیاز های کودک به او کمک کنند. هر کدام از این نیاز ها دارای دسته‌ بندی‌ های مختلفی می‌ باشد . برای مثال نیاز به بهداشت فردی شامل بهداشت جسمی و بهداشت دهان و دندان‌ ها می‌ باشد که باید به نحوه ای صحیح و درست انجام شود ، چون اگر به صورت نادرست اقدام به رفع نیاز های کودکان شود باعث بروز مشکلات مختلفی برای کودک می‌ شود.

در ادامه توصیه می شود مقاله چرا باید از دندان های شیری مراقبت کرد؟ را مطالعه نمایید.

رعایت بهداشت و دهان با مسواک زدن کودک :

یکی از مهم‌ ترین نیاز ها در دوران کودکی رعایت کردن بهداشت دهان و دندان‌ ها و نیز سالم نگه‌ داشتن آن‌ ها می‌ باشد. که بهترین و ساده‌ ترین و همچنین اولین راه برای سالم نگه‌ داشتن دندان‌ ها مسواک زدن کودک است که به‌ صورت روزانه واجب و ضروری می‌ باشد .

سالم نگه‌ داشتن دندان‌ ها در افراد خیلی مهم می‌ باشد چون اگر به دندان‌ ها آسیب وارد شود در پی آن به دیگر اندام‌ های بدن نیز صدمه وارد می شود. مثل روده و معده و در کل سیستم گوارش فرد به‌ هم می‌ ریزد چون عمل هضم و جذب مواد غذایی از دهان و جویدن غذا توسط دندان‌ ها شروع می شود و با سالم نبودن دندان‌ ها عمل تجزیه و تحلیل غذا ها به‌ خوبی صورت نمی گیرد. درنتیجه سیستم گوارشی فرد دچار اختلال شده و به معده و روده آسیب وارد می‌ شود.

پس باید هر روز از مسواک در جهت سلامت نگه‌ داشتن دندان‌ های کودکان استفاده کرد ، به این دلیل که کودکان به ارزش سالم نگه‌ داشتن دندان ها آگاهی ندارند و باید با شیوه‌ هایی به آن‌ ها آگاهی داد و کودکان را به استفاده از مسواک تشویق و ترغیب کرد .

در ادامه توصیه می شود مقاله مزایای استفاده از دهان شویه برای کودک را مطالعه نمایید

 تشویق به مسواک زدن کودک

شیوه و راه های مفید در جهت تشویق و ترغیب مسواک زدن کودک :

مسواک زدن کودک (Baby brushing) جزو مراقبت های بهداشتی مشکل و پیچیده برای والدین می باشد چون بسیاری از کودکان به علت تنبلی مایل به مسواک زدن نیستند. در زیر روشهای برای شما والدین در نظر گرفته ایم که می تواند کودک را وادار به مسواک زدن کند .

1- الگو قرار دادن خود برای کودک ؛

بچه‌ ها پدر و مادر خود را به‌ دقت زیر نظر می‌ گیرند و به کار هایی که پدر و مادر شان انجام می‌ دهند توجه زیادی می‌ کنند و فکر می‌ کنند که هر کاری که پدر و مادر شان انجام می‌ دهند درست و صحیح خواهد بود، پس سعی می‌ کنند که کار هایی را که پدر و مادرشان انجام داده‌ اند را تکرار کنند و به نوعی پدر و مادر را اسوه خود قرار می‌ دهند.

پدر و مادر می‌ توانند از این روند استفاده کنند به این صورت که زمانی که می‌ خواهند مسواک بزنند به کودک نشان دهند یا این‌ که کودک را با خود همراه کنند و نحوه ی زدن مسواک را به کودک نشان دهند تا کودک متوجه شود که این کار خوب و مثبت است و کودک تلاش می‌ کند که مثل پدر و مادرش مسواک بزند پس بدین‌ ترتیب کودک با این روش به مسواک زدن تشویق و ترغیب خواهد شد .

در ادامه توصیه می شود مقاله درمان پوسیدگی دندان کودکان در خانه را مطالعه نمایید.

۲. کودک را از ارزش مسواک زدن آگاه کنید ؛

می‌ توان در جهت تشویق و ترغیب کردن کودکان با آن‌ ها صحبت کرده و آنان را متوجه اهمیت و ارزش مسواک زدن کرد ، برای آگاهی دادن به کودک بهتر است از شیوه‌ هایی مثل نشان‌ دادن عکس‌ های مرتبط با دندان های خراب و دندان‌ های سالم به کودک ، او را متوجه اهمیت مسواک زدن به‌ صورت مرتب و سر موقع و روزانه کرد .

۳. تهیه ی مسواک طبق سلیقه و علاقه ی کودک ؛

یکی دیگر از راه کارهای مسواک زدن کودک ، اهمیت به انتخاب او می باشد . هر کودک به وسیله بازی یا یک شخصیت کارتونی علاقه بیشتری نشان می‌ دهد که پدر و مادر می‌ تواند از این علاقه استفاده کرده و مسواک را بر طبق سلیقه و علاقه کودک خود تهیه کنند ، این کار می‌ تواند باعث تشویق و ترغیب کردن کودک به مسواک زدن به‌ صورت مرتب شود .

۴. مسواک زدن کودک را به‌ عنوان بازی کردن انجام دهید ؛

بهتر است پدر و مادر برای تشویق کردن کودک خود به مسواک زدن این کار را با بازی کردن انجام دهند و برای کودک جا بیاندازند که هر روز در این موقع باید این بازی را انجام دهد و والدین نیز در بازی کودک خود شرکت داشته باشند تا کودک به واسطه ی بازی به مسواک زدن علاقه‌ مند شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 + 6 =

فهرست