تماس
021-66582923

اختلالات و مشکلات شایع در سالمندی با توصیه های مفید

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
اختلالات و مشکلات شایع در سالمندی

در دوران سالمندی یک سری از اختلالات و مشکلات برای افراد مسن پیش می آید که این افراد را با خود درگیر می کند در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه و مهیا شده است می‌خواهیم اختلالات و مشکلات شایع در سالمندی را توضیح دهید.

1- بالا رفتن میزان فشار خون در سالمندان :

از اختلالات و مشکلات شایع در سالمندی می‌توانیم به عارضه افزایش فشار خون در آن ها اشاره کنیم اگر میزان فشار خون طبیعی بدن افراد سالمند بالاتر باشد و این روند طولانی مدت عارض شود خطراتی را برای آن ها به وجود خواهد آورد این خطرات از جمله وآسیب به کلیه ها یا بیماری‌های قلبی و عروقی می باشد. افراد سالمند در مواجه شدن بااین مسئله باید به پزشک مراجعه کنند و توصیه های لازم که در قسمت زیر به آن اشاره می‌کنیم را جدی بگیرند .

  • پیاده روی روزانه که باعث می شود از فشارخون بالا جلوگیری نماید.
  • متعادل نگه داشتن وزن بدن
  • اجتناب از مواد غذایی شور
  • .عدم استعمال دخانیات
  • در صورت احساس ورم و بروز سردرد که باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

2- عارضه های قلبی :

با افزایش سن تغییرات در ساختار قلب افراد سالمند به وجود می‌ آید که آن ها را با بیماری‌های قلبی مواجه می‌کند این بیماری ها شامل مواردی از جمله :

  • احساس تنگ شدن نفس در مواقعی که کاری انجام میدهند.
  • احساس درد در ناحیه سینه
  • التهاب در قسمت ماهیچه پا
  • اختلال در میزان تپش قلب

اگر افراد مسن با این مشخصه ها روبرو شود حتما باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد زیرا دردی که آن ها درسینه خود احساس می کنند احتمال زیاد به دلیل عدم خون رسانی به ناحیه قلب می باشد و یا این که عروق آن ها رسوب پیدا کرده و دچار انسداد شده است افراد سالمند لازم است برای سلامتی خود در
بستر استراحت کنند و توصیه های پزشکی را جدی بگیرند و در مصرف رژیم غذایی ، فعالیت های ورزشی خود دقت لازم را داشته باشند.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله پیری قلب چیست همراه با نکات مهم مراقبتی در منزل را حتما مطالعه نمایید ))

3- سکته های مغزی یا cva :

سکته مغزی که از اختلالات و مشکلات شایع در سالمندی می باشد زمانی رخ می‌دهد که عروق ریز مغز با فشار خون بالا دچار پارگی و خونریزی شود و در مواردی باعث ایجاد لخته خون گردد که این مسئله در صورت حاد بودن عوارضی از جمله لمس شدن و یا حتی فلج در یک سمت بدن را دارد که می‌توان با فیزیوتراپی توان حرکتی این افراد را بهبود بخشید .

حرکاتی که توسط فیزیوتراپیست برای شخص سالمند آموزش داده می‌ شود بسیار حائز اهمیت است و این افراد باید روزانه چندین مرتبه این کار را انجام دهند لازم به ذکر است که برای پیشگیری از عارضه سکته قلبی از سیگار اجتناب شود و فشار خون و دیابت دائما تحت کنترل باشد .

4- بیماری قند خون و دیابت :

از دیگر اختلالات و مشکلات شایع در سالمندی این است که بدن قادر نیست انسولین لازم را ترشح می کنند که در این صورت قند خون در بدن بالا می‌رود و بیماری دیابت شکل می گیرد این عارضه دارای نشانه هایی می باشد :

  • زیاد ادرار
  • احساس تشنگی و کم‌ آبی مفرط

این بیماری به گونه‌ای است که باید دائما تحت کنترل باشد زیرا بی‌ توجهی به آن عوارضی در قلب و کلیه و چشم افراد سالمند وجود می‌ آورد این بیماری در سالمندان قابل درمان نیست و فقط باید با توصیه های پزشک و مصرف داروها و باید و نباید ها آن را کنترل نمود .

توصیه های لازم جهت سالمندان دیابتی به شرح زیر می باشد :

  • اجتناب از مواد قندی
  • متعادل سازی وزن در صورت بالا بودن آن
  • توجه به زخم های ایجاد شده در کف پا
  • مراجعه به پزشک در صورت اختلال در ببنایی

5- اختلال در نفس کشیدن :


در افراد سالمند بروز اختلالات و مشکلات شایع مانند بروز صرفه تنگ شدن نفس و عفونت‌های تنفسی وجود دارد که ذات الریه و برونشیت ازعارضه های پرخطر آن در این سنین می باشد که باید حتماً تحت درمان و پرستاری در خانه قرار بگیرد. برای دور ماندن از اختلالات تنفسی در میان سالمندان باید این افراد سیگار را کنار بگذارد و حتی امکان در جمع های شلوغ حضور پیدا نکنند و سعی کنند با تمرینات هوازی کارکرد ریه های خود را بالا ببرند .

6- عدم اختیار در کنترل ادرار :

در دوران سالمندی احتمال دارد مثانه آتروفی شود و عضلات آن ضعیف گردد این مورد در اکثر بانوان مسن دیده می‌شود که چندین زایمان داشتند این بیماری که باعث می‌ شود افراد مسن توانایی کنترل ادرار خود را نداشته باشند با یک خنده یا سرفه ادرار آن ها خارج شود رعایت نکات زیر می تواند به سالمندان کمک شایانی بکند .

  • بیش از حد مثانه را پر نگه ندارید و زودتر آن را تخلیه نمایید.
  • زمان مشخص داشتن برای خالی کردن مثانه به مرور باعث کنترل بی اختیاری میشود.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان را حتما مطالعه نمایید))

7- کم شدن میزان شنوایی :

این مورد نیز از اختلالات و مشکلات شایع در سالمندی می باشد در صورتی که عصب های صدا تحلیل بروند افراد سالمند با کاهش شنوایی مواجه می‌ شوند که باید این افراد برای بهتر شنیدن از سمعک استفاده نمایند این عامل احتمال دارد باعث خجالت و گوشه گیری سالمندان شود اما باید آن ها را قانع کنید که با این ابزار بهتر می‌ توانند حرف‌ های دیگران را بشنوند و نباید خجالت بکشند بلکه می توانند به راحتی با دیگران وارد تعامل شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 + دو =

فهرست