تماس
021-66582923

مشکلات شایع دوران سالمندی یکی از نکات بسیار مهمی می باشد که هر مراقب سالمند باید آنها را بداند . هماطور که می دانید رفته‌ رفته و با گذشت زمان افراد به سمت دوران پیری می‌ روند و با افزایش سن به دلیل پایین آمدن توان و قدرت جسمانی و بدنی ، تحلیل رفتن اندام‌ ها و ضعیف شدن سیستم ایمنی ، فرد سالمند دچار مشکلات و بیماری‌ های متعدد و مختلفی می‌ شود. ما در این مقاله قصد داریم مشکلات شایع دوران سالمندی را برای شما عزیزان شرح دهیم و اطلاعات مفیدی از این بیماری ها در اختیار شما قرار دهیم تا با دید باز بتوانید با آنها مقابله نمایید . موسسه آتیه پرستاران سلامت شما را به ادامه این مبحث دعوت می کند با ما همراه باشید.

انواع مشکلاتی که در دوران سالمندی به سراغ بیشتر افراد می آید:

وقتی سن انسان بالا می رود مخصوصا وقتی به دوران سالمندی پا می گذاریم نیازمان و مشکلاتمان نسبت به گذشته بیشتر می شود. اما می توانیم با داشتن سبک زندگی درست و اصولی با این مشکلات مقابله کرد. حتی می توانید با داشتن سبک زندگی درست بدون نیاز به دیگران و استفاده از پرستار خصوصی در منزل ، به خوبی از خود مراقبت و نگهداری نمایید . اما می خواهیم در ادامه به تعدادی از این مشکلات شایع دوران سالمندی اشاره کنیم . این مشکلات شامل :

1- آرتروز :

بیماری ای که باعث بروز درد نسبتاً شدیدی در ناحیه ی مفصل‌ ها می‌ شود و نیز سبب به وجود آمدن تورم در ناحیه ی مفصل‌ ها می‌ شود و این اختلال در دوران سالمندی بسیار رایج می‌ باشد. این بیماری بر اثر کار کشیدن زیاد در طی سالیان از مفاصل می‌ باشد و طبیعی است که با بالا رفتن سن فرد از اندام‌ های خود بیشتر کار کشیده‌ است و باعث تخریب مفصل ها و وارد شدن صدمه به آن‌ ها شده‌ است ،

نشانه‌ هایی که در افراد مبتلا به این بیماری بروز می‌ کند شامل ؛ احساس درد در ناحیه ی مفصل‌ ها ، ناتوانی در حرکت دادن مفصل‌ ها و دیده شدن تورم در قسمت مفصل‌ ها می‌ باشد. برای کمتر کردن شدت این بیماری می‌ توان از انواع دارو های ضد درد مثل استامینوفن ، کدئین ها و ژلوفن استفاده کرد. با ابتلای افراد مسن به بیماری آرتروز این افراد در حفظ کردن تعادل خود دچار اختلال می‌ شوند و ممکن است زمین بخورند و دچار انواع صدمه های جسمی مثل شکستگی شوند .

2- مشکلات شایع دوران سالمندی با افزایش یافتن فشارخون :

فشار خون از شایع‌ ترین اختلالات دوران سالمندی می‌ باشد ، بر اساس تحقیق‌ ها و بررسی‌ های انجام‌ شده بر روی این‌ موضوع می توان گفت که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افراد مسن در گیر این اختلال می باشند و این اختلال نشانه‌ های خاصی ندارد. اما برخی از نشانه‌ های عمومی آن مثل ؛ احساس درد در ناحیه ی سر ، وجود استرس در اکثر مواقع ، بی‌ نظم شدن کارکرد قلب می‌ باشد.

تنها راه برای فهمیدن و پیشگیری از مبتلا شدن به اختلال فشار خون بالا انجام آزمایش خون به‌ صورت دوره‌ ای است. بهتر است فرد هر چند ماه یکبار به مراکز درمانی مراجعه کرده و مورد آزمایش قرار گیرد تا اگر مشکلی وجود داشت بتواند از حادتر شدن آن جلوگیری کند.

فشار خون بالا بسیار خطرناک است و فرد مسن را در معرض مبتلا شدن به انواع بیماری‌ های بسیار جدی قرار می‌ دهد مثل: انواع بیماری های قلبی ، سکته مغزی و مسدود کردن رگ‌ های خونی .

عمده ترین مشکلات شایع دوران سالمندی

برای مدیریت کردن این اختلال شایع و بسیار خطرناک می‌ توان شیوه‌ هایی را به کار برد مثل:

الف. توجه به مواد خوراکی : باید مصرف کردن مواد خوراکی حاوی کلسترول زیاد و شیرینی‌ جات را به حداقل رساند ، چون این مواد بر روی رگ‌ های خونی تاثیر می‌ گذارد و باعث بروز اختلال فشار خون بالا می‌ شود ،

ب. پرهیز از بی‌ تحرکی و انجام حرکت‌ های فیزیکی سبک و متناسب سالمند: بهترین راهکار برای دور شدن از بی‌ تحرکی ، انجام حرکت‌ های فیزیکی سبک مثل پیاده‌ روی به‌ صورت روزانه می‌ باشد ، ابتدا باید مسافت کمی را پیاده‌‌ روی کرده و رفته‌ رفته مسافت‌ ها را بیشتر کرد.

ج. دوری از استعمال دخانیات: در سیگار هزاران ماده ی سمی و مضر برای بدن وجود دارد که این مواد سمی بر کارکرد قلب تاثیر گذار است و سبب برهم زدن کارکرد منظم قلب می‌ شود و فشار خون را در افراد مسن بالا می‌ برد پس باید از استعمال دخانیات جدا پرهیز شود .

3- اختلال آسم در سالمندان :

از دیگر مشکلات در سالمندان بیماری آسم می باشد . در این بیماری کانال‌ هایی که در نفس کشیدن نقش دارند بر اثر واکنش نشان دادن به برخی از عوامل دچار تورم می‌ شوند و این کانال‌ ها تنگ شده و عبور و مرور اکسیژن در افراد سالمند سخت می شود. نشانه‌ هایی که در این اختلال به وجود می‌ آید شامل : سرفه‌ های مکرر و متعدد ، حس‌ کردن فشار زیاد بر روی قفسه‌ ی سینه و نامنظم شدن تنفس .

4- مشکلات عقلی در دوران سالمندی :

از دیگر مشکلات شایع دوران سالمندی (Common problems of old age) بوجود آمدن مشکلات عقلی می باشد . از اساسی‌ ترین انواع مشکلات عقلی اختلال فراموشی می‌ باشد که افراد مسن را درگیر خود می‌ کند . نمونه ای از این مشکلات شامل بیماری آلزایمر می باشد که تهدید بزرگ برای سالمندان حساب می شود. برای اطلاع بیشتر و جلوگیری از این بیمار روی کلمه آلزایمر کلیک کنید.

5- مشکلات شایع دوران سالمندی با ایجاد بیماری مرض قند :

بالا رفتن قند خون در دوران سالمندی بسیار رایج می‌ باشد و از شایع‌ ترین مشکلات دوران سالمندی نیز محسوب می شود. برای پیشگیری از مبتلا شدن به مرض قند باید از مواد خوراکی که دارای ماده مغذی فیبر هستند استفاده کرد و از خوردن مواد قندی خودداری کرد. اضافه‌ وزن سالمند باعث ایجاد شدن اختلال مرض قند می‌ شود. پس بهتر است با انجام حرکت‌‌ های فیزیکی متناسب از وزن خود کم کنید .

6- ضعیف شدن و شکننده شدن بافت استخوان:

از دیگر مشکلات شایع دوران سالمندی ضعیف شدن و شکننده شدن بافت استخوان می باشد. با کهولت سن اندام‌ ها و بافت‌ های بدن ضعیف می‌ شوند. یکی از اندام‌ هایی که بشدت در دوران سالمندی ضعیف می‌ شود بافت استخوان است که همه ی وزن بدن را تحمل می‌ کند و بیشتر از سایر بافت‌ ها در معرض فشار می‌ باشد و بدین‌ ترتیب استخوان‌ های سالمندان بسیار شکننده می‌ باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × سه =

فهرست