تماس
021-66582923

مشکلات گوارشی در سالمندان + علائم و درمان

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مشکلات گوارشی در سالمندان و علائم و درمان

هر چه سن انسان بالاتر می‌رود متابولیسم بدن کاهش پیدا می‌کند و دیگر بدن انسان نمی تواند عملکرد درست و مطلوبی را از خود داشته باشد، با میزان کهولت سن، عملکرد سیستم گوارش بدن انسان دچار مختل می‌شود . هر چه سن انسان بالاتر می رود میزان فرسایش دندان ها و گوارش و چهار ستون بدن انسان بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرد . مادر این مقاله که توسط کارشناسان موسسه پرستاری آتیه پرستاران تهیه شده قصد داریم علائم و راه های درمان مشکلات گوارشی در سالمندان را برای شما شرح دهید . با ما همراه باشید.

وجود رژیم غذایی در دستگاه گوارش سالمندان:

با بالا رفتن سن، بدن انسان دیگر نمی تواند همانند جوانی سوخت و ساز منظمی داشته باشد با کهولت سن و رژیم غذایی درست می توانیم از بزرگ ترین و شایع ترین مشکل اساسی در دستگاه گوارش جلوگیری کنیم .

متاسفانه سالمندان با رعایت نکردن رژیم غذایی درست به زندگی روزمره خود همانند قبل ادامه می دهند. بدن انسان با افزایش سن دیگر پذیرای غذاهای تند و چرب نیست چون بدن و دستگاه گوارش دچار تحلیل شده و بسیار ضعیف عمل می کند اگر رژیم غذایی درست نداشته باشیم بدن سالمند به بیماری‌هایی نظیر سرطان روبه رو خواهد شد. متاسفانه در سالمندان سرطان مری ، سرطان معده و سرطان روده درصد زیادی را به خود اختصاص داده است . درضمن مراقبین و پرستار سالمند در منزل نیز باید نسب به رژیم غذایی سالمندان دقت لازم را داشته باشند و عذاهای سالم و مفید را برای آنان درست کنند.

دستگاه گوارش در سالمندان:

مهمترین قسمت بدن انسان سیستم گوارش است چون با کارکرد ضعیف و نامطلوب آن باقی اجزای بدن انسان هم دچار مشکل میشوند .
با بالا رفتن سن تغییرات به وجود آمده فقط شامل شکل‌ظاهری اندام نیست بلکه تاثیر خود را بر روی ساخت هورمون ها و گلبول ها هم می گذارد .

با ضعیف شدن کارکرد سیستم گوارش در سالمندان عواملی مورد آزار و اذیت آنان قرار می گیرند که شامل موارد زیر هستند :

  • سفتی شکم و یبوست
  • به وجود آمدن رفلاکس و سوزش معده
  • به وجود آمدن زخم معده .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های تقویت معده در سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

عارضه ای به نام یبوست در سالمندان :

با عملکرد ضعیف سیستم گوارشی به وجود آمدن یبوست در سالمندان از درصد بالایی برخوردار است حال اگر سالمند ما بیماری‌های زمینه‌ای یا پرفشاری خون هم داشته باشد که دیگر همه این موارد دست به دست هم می‌دهند تا مشکلات ناشی از کهولت سن خیلی بیشتر و بزرگتر شود .

به طور مثال بدن فرد سالمند با مصرف داروهای دیابت و فشار خون دچار کم آبی می‌شود از طرفی هم این فرد با تضعیف سیستم گوارش همراه است یعنی مواد غذایی خورده شده توسط سالمند به سختی از روده ها و معده حرکت می کند تا بتوانند دفع شوند چون هرچه سن بالاتر برود بافت و عضلات دیواره معده و روده نازک می شود به همین دلیل است که کارآيي درست خود را تا حدودی از دست می‌دهد .

عارضه ای به نام رفلاکس معده در سالمندان

مورد دیگری که سالمندان از آن شاکی هستند بازگشت غذای خورده شده به داخل مری است که همان رفلاکس معده گفته می‌شود با کهولت سن و با مصرف داروهای متعدد که برای بهبود بخشیدن به سیستم گوارش استفاده می شود، مشکلاتی را در بلع و یا خوردن غذا به وجود می‌آورد که باعث وجود زخم روده و همینطور زخم معده می‌شود و با زخم‌های حاصل، خونریزی در معده اتفاق می‌افتد سالمندان عزیز باید به این نکته توجه کنند هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنند چون عواقب جبران ناپذیری دارد .

وجود زخم روده و زخم معده در سالمندان

سالمندان با افزایش سن شان دیگر نمی‌توانم خیلی خوب غذا را بجوند و یا خوب ببلعند به همین دلیل دچار سو هاضمه می شوند از طرفی هم هرچه سنشان بالاتر برود بیشتر دچار بیماری می شوند چون سیستم بدنی ضعیفی دارند متاسفانه تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های داخلی بدن دچار مختل می شوند .از این رو بصورت خودسرانه مصرف داروها را برای بهبود بخشیدن به بیماری بالا می‌برند، پس به منظور استفاده داروهای شیمیایی و عوامل دیگر فرد سالمند دچار مشکلات کلیوی، مشکلات عصبی، استرس و اضطراب بیشتر خواهند شد .

دیواره معده به مرور تحلیل می رود و با وجود نازکی دیواره معده رشد باکتریها افزایش چشمگیری پیدا می کند هرچه رشد باکتری ویا هلیو باکتری ها در معده بیشتر باشد میزان زخم معده در سالمند حادتر می‌شود .

راه و درمان برای بهبود بخشیدن به مشکلات گوارشی در سالمندان .

  • ورزش کردن
  • رژیم غذایی
  • دورهمی وتفریح و شادی
  • عدم وجود دخانیات
  • استراحت کافی و منظم

(( در ادامه توصیه می شود مقاله دمنوشهای مناسب برای سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

وجود ورزش در جلوگیری از مشگلات گوارشی

سالمندان عزیز برای داشتن یک زندگی سالم و بدون بیماری باید سبک زندگی خود را تغییر بدهند . تا بتوانند از مشکلات گوارشی و عارضه های بعد از آن تا حد زیادی در امان باشند . سالمندان باید روزانه پاره‌ای از وقت خود را به ورزش و تحرک اختصاص بدهند چون بی تحرک بودن، فعالیت نداشتن در سالمندان عامل اصلی بیماری در گوارش و حتی در جسم و جان آنان است . با انجام حرکت های کششی سالمندان جانی دوباره می‌گیرد با وجود ورزش سالمندان از خطرات احتمالی تا حدی در امان می مانند.

وجود سبزیجات برای جلوگیری از مشکلات گوارشی در سالمندان

در کنار سه وعده غذای اصلی بهتر است از سبزیجات و گیاهان فیبردار بیشتر استفاده کنیم و همینطور از روغن های طبیعی مثل روغن کنجد روغن زیتون وهمینطور سبوس ها و غلات ها .
چرا که با وجود این مواد غذایی ارزشمند از بروز یبوست در سالمندان به شدت جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود معده و روده دچار زخم ویا حتی خون ریزی نشود.خوردن روغن های طبیعی باعث تحریک مواد غذایی در روده و معده می شود و آن را به سمت جلو حرکت می‌دهند تا عمل دفع سریع تر انجام بشود.

تفریح در سالمندان برای جلوگیری از مشکلات گوارشی

تفریح و شادی به نوبه خود از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که سالمند همراه با دوستان خود فضای بهتری را ایجاد می‌کنند چون حرف همدیگر را بهتر می‌فهمند و درک بهتری از هم دارند روزانه با کمی وقت گذاشتن برای دوستان به عوض شدن خلقیات و دوری از استرس واضطراب و وتغییر آب و هوای آنها کمک زیادی می‌کند.

داشتن استراحت در جلوگیری از مشکلات گوارشی در سالمندان

سالمندان در طول ۲۴ ساعت هم در شب و هم در طول روز دو ساعت بعد از صرف غذا به استراحت کوتاه نیاز دارند چرا که این تایم کوتاه متابولیسم و سوخت و ساز بدن را به حالت شارژی دوباره در می آورد و باعث عملکردبهتر سیستم گوارش می شود.

عدم مصرف سیگار در جلوگیری از مشکلات گوارشی

سالمندان با استفاده زیاد از دخانیات هوای کمتری به داخل ریه برای نفس کشیدن می‌فرستند با وجود حجم کمی از اکسیژن به داخل بدن ،قلب و ریه عملکرد ضعیفی از خود نشان دهند .
به همین علت ریه میزان قابل توجهی از خود مخاط ترشح می‌کند که باعث بسته شدن راه هوایی می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × 1 =

فهرست