تماس
021-66582923
مصرف قرص در دوران قاعدگی

آیا مصرف قرص در دوران قاعدگی خوب است ؟

همان‌ طور که می‌ دانید داشتن درد در دوران قاعدگی طبیعی می باشد که هر خانمی ماهیانه آن را تجربه می‌‌ کند و این مسئله به دلیل ریزش مخاطی دیواره های رحم صورت می‌دگیرد که می‌ذتواند گرفتگی و انقباضات عضلانی در ناحیه شکم را برای آنذها به وجود بیاورد این درد ها در یک سری از افراد شدت دارد و در بسیاری از خانم ها بسیار خفیف صورت می گیرد شدت درد گاهی غیر قابل تحمل است و زنان برای تسکین درد خود از قرص های مسکن استفاده می‌ کنند ما در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را به شما ارائه بدهیم که بدانید آیا مصرف قرص در دوران قاعدگی خوب است یا خیر ؟ تا پایان بحث ما را همراهی کنید.

لازم است بدانید هر نوع دردی که در دوران قاعدگی بر شما عارض می شود نمی‌ تواند طبیعی باشد بعضی از درد ها در طول دوران قاعدگی و یا قبل از آن شروع می‌ شوند که به صورت خیلی خفیف صورت می‌ گیرد اما گاهی درد های خیلی شدید بر فرد غالب می‌ شود که می‌ تواند ناشی از بیماری‌ های رحمی ، فیبروم و سایر موارد دیگر باشد که عدم توجه به آن ها می‌ تواند رحم و تخمدان آسیب جدی ببیند و منجر به از دست رفتن آن‌ها شوید. لازم است در این زمینه آگاهی لازم را از درد های خود داشته باشید و با مصرف انواع مسکن ها به پیشرفت این بیماری ها دامن نزنید .

جلوگیری از درد های قاعدگی :

طبق نظریه پزشکان شما می توانید قبل از شروع دوران قاعدگی خود با انجام یک‌سری از فعالیت‌ های بدنی و مصرف مواد غذایی تا حدی از بروز درد های قاعدگی خود جلوگیری نمایند زنان برای پیشگیری از این درد‌ ها لازم است از موادی مانند شکلات ، چای ، قهوه و نوشابه خودداری نمایند و از دارو های ضد التهابی مانند ایبوپروفن استفاده نمایند همچنین اگر مصرف نمک و شکر را از چند روز قبل از قاعدگی به حداقل برسانkد می‌ توانند درد کمتری داشته باشند .

توصیه می‌ شود از مکمل های ویتامین b۱ ، b۶ و کلسیم و منیزیم استفاده کنید تا گرفتگی‌ های عضلات شکم و رحم شما کاهش پیدا کند مصرف امگا ۳ در برطرف کردن درد های قاعدگی نقش مهمی ایفا می‌ کند اما از آن جا که خونریزی را در شما افزایش می دهد توصیه می شود قبل از شروع قاعدگی آن را مصرف نمایید

از دیگر راه کار‌ های جلوگیری از درد قاعدگی دور ماندن از استرس می باشد زیرا تنش های روانی و داشتن استرس باعث افزایش درد های قاعدگی خواهد شد از یوگا و مدیتیشن جهت آرام سازی خود بهره ببرید .

راه‌ کار های درمانی جهت تسکین درد های قاعدگی :

درد های طبیعی قاعدگی که هر ماه عارض می‌ شود معمولا شدت زیادی ندارند این مشکل در خانم‌ ها وجود نداشته باشد این درد های خفیف را می توان با استفاده از یک سری درمان های خانگی کاهش داد :

۱) استفاده از کیسه آب گرم که باید روی شکم و کمرتان قرار بدهید

۲) ماساژ دادن شکم

۳) با آب گرم دوش بگیرید

۴) پیاده روی کردن و دوچرخه سواری می تواند درد های قاعدگی در شما را کاهش بدهد

۵ ) در این دوران غذاوهای مقوی و کم حجم مصرف کنید

۶) از مشروبات الکلی و دخانیات دور باشید

۷) تحریک عصب با استفاده از دستگاه تنس

انجام راه کار های درمان خانگی در بالا که به آن متذکر شدیم می‌ تواند درد قاعدگی شما را کاهش بدهد اما اگر با این روش ها درد شما تسکین پیدا نکند می‌ توانید به مصرف قرص های مسکن روی بیاورید.

( در ادامه توصیه می شود مقاله پریود دردناک چیست؟ و راه های درمان آن را مطالعه نمایید )

قرص در دوران قاعدگی

مصرف قرص در دوران قاعدگی :

مصرف قرص در دوران قاعدگی خوب است و شما می توانید دارو های مسکن که در زیر به آندها اشاره می‌ کنیم را به مصرف برسانید :

۱) مصرف دارو های ضد التهابی مانند ایبوپروفن ، ژلوفن ،ناپروکسن ، مفنامیک اسید و سلوکسیب که بدون نسخه پزشک می توان آن ها را از دارو خانه تهیه کنید .

۲) داروی مسکن استامینوفن که هم به صورت ساده و به صورت کدئین دار در بازار عرضه می‌ شود اما قدرت کاهش درد در آن ها نسبت به دارو های ضد التهابی کمتر است

۳) مصرف دارو های ضد افسردگی که می‌ توانید در صورتی که شما دچار تغییر در خلق و خوی خود می شوید در این دوران از آن استفاده کنید

یک سری دیگر از دارو ها برای کاهش درد قاعدگی استفاده می‌ شود که باید حتما طبق نظر پزشک مصرف شود زیرا این دارو ها هورمونی هستند و روی تنظیم دوران قاعدگی و کاهش تخمک گذاری تاثیر می گذارد .

( در ادامه توصیه می شود مقاله علت تاخیر در قاعدگی خانم ها در چیست؟ را مطالعه نمایید )

چگونگی تاثیر گذاری قرص های مسکن در کاهش درد های قاعدگی :

همان طور که گفته شد مصرف قرص در دوران قاعدگی خوب و موثر است و می‌ تواند درد شما را کاهش دهد تاثیر گذاری و مکانیسم آن به گونه ای است که از تولید هورمون‌های پروستاگلاندین ها در بدن جلوگیری می کند و باعث کاهش انقباضات و التهابات رحم می‌ شوند. توصیه می شود در صورت داشتن درد خیلی شدید قرص های مسکن ناپروکسن را در اولویت نسبت به سایر مسکن ها قرار دهید زیرا تاثیر‌ گذاری آن در کاهش درد بسیار بالا تر می باشد .

مزیت و فواید استفاده از قرص های مسکن در دوران قاعدگی :

مصرف قرص در دوران قاعدگی خوب است و فواید و مزیت‌ های را دارد که به آن ها اشاره می کنیم :

۱) مصرف قرص مسکن ضمن کاهش التهاب خونریزی شما را نیز کاهش می دهد تاثیر گذاری مفنامیک اسید در کاهش خونریزی در اولویت قرار دارد

۲) مصرف این قرص ها در هر زمانی می‌ تواند مصرف شود و دارای زمان بندی نمی باشد اما بهتر است در اوایل شروع درد آن را بخورید

۳) مدت زمان تسکین درد شما بین ۱۵ تا نیم ساعت زمان می‌ برد و شما در کوتاه ترین تایم درد خود را پشت سر می گذارید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نوزده + پانزده =

فهرست