تماس
021-66582923

مصرف ماهی در بارداری مضر است یا مفید؟

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مصرف ماهی در بارداری مضر است یا مفید

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی یک مادر می باشد در طی این دوران تمامی خوراکی ها و مواد غذایی که زنان باردار مصرف می کنند یک سری باید ها و نبایدها وجود دارد. اینکه چه مواد غذایی برای جنین مضر است و به او آسیب می زند و چه مواد غذایی می تواند برای جنین مفید واقع شود. مصرف ماهی در بارداری هم جزء مواد غذایی می باشد که ذهن فرد باردار را به خود مشغول می کند که آیا مصرف ماهی برای جنین مضر است یا مفید واقع می شود؟ ما در این مقاله سعی کردیم به سولات مادران و حتی پرستاران منزل که وظیفه ی مراقبت از مادران باردار را دارند ، پاسخ کامل بدهیم .

ماهی یکی از غذاهای دریایی است که سرشار از امگا 3 می باشد خوردن ماهی می تواند برای بینایی و مغز جنین بسیار کار آمد باشد این غذای دریایی دارای مقدار فراوانی پروتئین می باشد و همچنین دارای ویتامین دی هم می باشد که برای داشتن یک جنین سالم با رشد کافی بسیار مهم و لازم است.

مصرف چه نوع ماهی هایی برای بارداری ضرر دارد ؟

مصرف ماهی در بارداری اگر دارای جیوه ی بالایی باشد می تواند برای مغز جنین مضر باشد و کامل شدن مغز و سیستم عصبی جنین را با مشکل مواجه کند درست است که ماهی دارای خاصیت زیادی می باشد. اما باید نوع ماهی که در دوران بارداری به مصرف می رسد فاقد جیوه باشد و خطرات کمتری داشته باشد و از خوردن ماهی های حاوی جیوه خودداری نمایید .

چه ماهی هایی در بارداری مورد مصرف قرار دهیم :

  • ماهی سالمون
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی آنچوی ها
  • ماهی ساردین
  • شیر ماهی

چه نوع ماهی دارای جیوه ی بیشتری هستند ؟

معمولا ماهی های خیلی بزرگ که پیکر عظیمی دارند دارای مقدار فراوانی از جیوه هستند زیرا علاوه بر جیوه ای که در خود این ماهی وجود دارد جیوه ی ماهی هایی که توسط این ماهی های بزرگ خورده می شود نیز وارد بدن آن ها می شود به همین دلیل از جیوه بیشتری برخوردار هستند جیوه موجود در بدن ماهی به عضلات ماهی می چسبد و حتی بعد از پخته شدن ماهی از بین نمی رود به همین دلیل این ماهی را در دوران بارداری باید کمتر مصرف کرد.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آیا کشیدن دندان در دوران بارداری خطر دارد؟ را حتما مطالعه نمایید ))

عوارض خوردن ماهی جیوه دار در دوران بارداری:

خوردن ماهی در دوران بارداری در صورتی که جیوه داشته باشد عوارضی را روی جنین به وجود می آورد زیرا جیوه خیلی راحت توسط بدن فرد باردار جذب می شود و از جفت عبور می کند و به جنین می رسد وعوارضی مانند اختلال در رشد مغز جنین و سیستم عصبی او به وجود می آورد ودر مهارت های شناختی حافظه و مهارت های حرکتی جنین تاثیر گذار خواهد بود پس توصیه می شود زنان باردار و یا کسانی که می خواهند اقدام به بارداری کنند از خوردن ماهی خودداری نمایند .

آیا باید مصرف ماهی در بارداری قطع شود ؟

مزیت هایی که در خوردن ماهی برای سلامتی جنین وجود دارد را نمی توان چشم پوشی کرد و صرفا به خاطر عوارضی که جیوه بر بدن جنین می گذارد جایز نیست آن را به طور کامل از برنامه غذایی حذف کرد. مصرف مقداری کم از جیوه نمی تواند برای جنین خطرناک باشد. مواد مغذی و پروتئین موجود در ماهی به قدری زیاد است و روی ذهن جنین تاثیر مثبت می گذارد که نباید به طور کامل در دوران بارداری حذف شود خوردن ماهی این مزیت را دارد که در زایمان های زود رس با جنین کم وزن خودداری می نماید .

میزان مصرف تن ماهی در دوران بارداری :

مقدار مصرف ماهی در بارداری طبق نظریه پزشکان باید حد و اندازه داشته باشد پزشکان توصیه می کنند در یک هفته بیشتر از چهار عدد تن ماهی نباید مصرف کرد اگر هم قصد خوردن ماهی های تازه را دارند میزان مصرف آن باید دو عدد در طول یک هفته باشد و این در صورتی است که نخواهید سایر غذا های دریایی را به مصرف برسانید. اگر سایر مواد دریایی دیگر هم می خواهید مصرف کنید باید میزان ذکر شده مصرف ماهی را کم تر کنید و حتی الامکان از ماهی های بی خطر که سرب وجیوه ی کم تری دارند استفاده کنید.

(( در ادامه این مبحث آموزشی توصیه می شود مقاله خطرات سرفه در بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

مصرف انواع تن ماهی های مجاز و بی خطر :

مصرف تن ماهی آلباکور: مصرف این ماهی سفید بسیار حائز اهمیت است و فرد باردار می تواند مقدار سیصد گرم در طول هفته از این ماهی استفاده کند .
مصرف تن ماهی آهی : مصرف جیوه این ماهی کمی بیشتر است توصیه می شود مقدار مصرفی آن در هفته صد و هفتاد گرم باشد .
مصرف تن ماهی یلوفین: این نوع ماهی طعم زیادی ندارد و نباید بیشتر از دو بار در هفته مصرف شود .
مصرف تن ماهی بلوفین: مصرف این نوع ماهی هم در هفته باید صد و هفتاد گرم باشد .

مصرف ماهی چه فایده هایی دارد :

  • جذب پروتئین های بدن
  • جذب مواد معدنی و ویتامین دی
  • جذب امگا3

مصرف ماهی چه ضرر ها یی در بارداری دارد ؟

مصرف ماهی اگر بیش از حد باشد به مراتب مضراتی را ایجاد می کند این خطرات می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • مصرف بیش از حد آن ، جیوه را در بدن فرد باردار افزایش می دهد و آسیب مغزی به جنین وار می کند .
  • مصرف بیش از حد جیوه می تواند به قلب جنین نیز آسیب وارد کند .
  • مصرف برخی از تن ماهی که آلودگی های محیطی دارند می تواند در رشد جنینی مشکلاتی را ایجاد کند .
  • تن ماهی دارای نمک و سدیم بالایی است و مصرف بیش از حد آن فشار خون فرد را بالا می برد.

مصرف کردن ماهی در بارداری و کم شدن حساسیت های غذایی کودک :

زنان بارداری که در طی دوران بارداری خود ماهی مصرف می کنند و امگا3 لازم را به بدن جنین خود می رسانند می توانند به بهبود رشد کودک خود کمک کند و مصرف ماهی های چرب در این دوران باعث می شود کودک آن ها به غذا ها آلرژی و حساسیت خاصی پیدا نکند و این حساسیت را از بین خواهند برد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هفده − نه =

فهرست