تماس
021-66582923

ممنوعیت های بارداری یکی از نکات مهم امنیت سلامت برای مادران باردار می باشد که حتما باید رعایت شود . دوران بارداری دوران پر اهمیتی هم برای مادر و هم فرزند است و یکسری اصول در این دوره باید رعایت شود و یک سری ممنوعیت‌هایی وجود دارد که مادر برای حفظ سلامتی خود و جنینش حتماً باید به ذهن بسپارد در این مقاله می خواهیم شما را با فعالیت های ممنوعه در دوران بارداری آشنا کنیم زیرا انجام ندادن این فعالیت ها نه تنها به راحت تر بودن دوران بارداری کمک می کند همچنین برای آسان به دنیا آمدن بچه نیز مهم است.

چرا در دوران بارداری باید از انجام یک سری از کارها اجتناب کرد ؟

زیرا در دوران بارداری شرایط بدنی و جسمی مادر با تغییراتی همراه است و بدن شرایطی دیگر را پشت سر میگذارد پس باید بدون هیچگونه آسیبی به مادر و جنین این دوره پرخطر را گذراند. خوردن برخی از غذاها انجام برخی از فعالیت‌ها در این دوران ممنوع است که بهتر است مادر با این فعالیت‌ها آشنا شود تا دوران بارداری خوبی را پشت سر بگذارد و فرزندی سالم و سلامت به جامعه تحویل دهد.

برای آشنا شدن با انجام فعالیت های مجاز هم می‌توانند با پزشک معالج خود گفت‌ و گو کنند تا در این زمینه از پزشک مشاوره بگیرند. دوران بارداری دوران ممنوعیت کارهای سابق و قبل از باردار شدن نیست و مادران می‌توانند به برخی از کارهای قبل از خود رسیدگی کنند.

خوردن غذا یکی از علل مهم در سلامت مادر و جنین است:

یکی از ممنوعیت های بارداری ، دقت داشتن در مصرف غذا می باشد . مادران نباید مواد زیر را در دوران حساس بارداری مصرف کنند. مثل استفاده از مواد الکلی: الکل و مشروب در دوران بارداری مجاز نیست نوشیدن الکل برای خانم های باردار مضر است زیرا می تواند مصرف آن سلامت جنین را تحت تاثیر قرار دهد.

اما نحوه اثر الکل بر جنین به این صورت است که الکل از جفت رد خواهد شدو بر روی مغز جنین اثر سود دارد و این اثر به دلیل رشد مغز جنین سریع عمل می‌کند و عواقب رفتارهای عصبی و غیر عادی را در پی خواهد داشت و این نظریه نیز که نوشیدن الکل در این دوران ممنوع است توسط پزشکان به تصویب رسیده است. از دیگر عوامل مصرف الکل مشکلات در رفتار. بروز تشنج. تکمیل نشدن فرآیند رشد جنین. مشکلات ذهنی. مصرف دخانیات نظیر سیگار از مهم ترین کارهایی است که باید از آن در دوران بارداری صرف نظر کرد.

استعمال دخانیات به خصوص سیگار برای مادر و جنین بسیار ضرر دارد و علاوه بر اینکه سیگار به تنهایی بیماری‌های ریوی و سرطان قلب و عروق را به همراه دارد برای دستگاه تنفسی هم مضر است سیگار کشیدن نه تنها برای همان دوران بلکه عواقبی را به دنبال دارد که اثراتش را بعد از این دوران نیز به جا می‌گذارد مانند تولد زودهنگام نوزاد از تاریخ دقیق آن و به جلو افتادن زایمان مادر.

از مهم‌ترین و شایع‌ترین عامل کشیدن سیگار لب شکری شدن نوزاداست واثر بر روی جفت دارد و مرگ جنین و سقط شدن آن را نیز زیاد میکند. اگر مادر سیگار استفاده می‌کند به محض مطلع شدن از باردار بودنش باید این کار را کنار بگذارد و حتی در جایی که کسی از سیگار استفاده می‌کند نرود و خود را در معرض دود آن قرار ندهد.

دخانیات مصرف کردن روزمره و همچنین در دوران بارداری باید قطع شود:

یکی دیگر از موارد ممنوعیت های بارداری دوری از مصرف دخانیات می باشد . همانطور که همه ما می‌دانیم مواد مخدر نه تنها در این دوران بلکه در زندگی عادی هم مشکلاتی به همراه خواهد داشت که نباید از آن استفاده کرد و استفاده آن در این دوران عوارض بیشتری را به همراه دارد که از عوامل مهم آن بیماریNAS است که بر روی جنین این چنین بروز می کند که سر نوزادی که مادرش از دخانیات استفاده کرده است کوچکتر از حد طبیعی است و سرجنین از نوزادان سالم دیگر کوچک تر خواهد شد و این نقص باعث گریه های شدید و زیاد نوزاد .هیجان بیش از حد نوزاد. رعشه در خواب و تغذیه نامناسب نوزاد خواهد شد .

مصرف دخانیات همچنین مانند مصرف سیگار تولد زودهنگام نوزاد. کم شدن توانایی مادر برای بارداری های بعد را میتواند به دنبال داشته باشد.

در ادامه توصیه می شود مقاله صحیح خوابیدن در دوران بارداری در ماه های مختلف را مطالعه نمایید.

تمام داروهای مصرف شده توسط مادر باید زیر نظر پزشک باشد و مصرف خودسرانه ممنوع است :

برخی از مادران شاید نسبت به مصرف دارو در دوران بارداری بی توجه باشند و باید بدانند مصرف ناآگاهانه و بدون تجویز پزشک ممکن است نتایج و عواقب بدی را به بار آورد زیرا مادر از مواد تشکیل دهنده آن بی خبر بوده و اثرات بدی ممکن است روی جنین به جا بگذارد و در مواردی باعث سقط جنین شود و یا مادر بدون خواندن بروشور دارویی را مصرف کند که سقط جنین را به همراه داشته باشد.

یکسری داروها را پزشکان در دوره ای باردای ممنوع کردند: مانند ایبوپروفن و داروهای ضد التهاب، داروهای گیاهی، بعضی از داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا در ۳ تا ۴ ماهه اول، برخی از داروها برای ضد جوش و آکنه و زگیل.

ممنوعیت های بارداری و ورزش های مناسب

انجام برخی از ورزش ها با فعالیت بدنی زیاد برای این دوران مناسب نیست :

در دوران بارداری برخی از مادران می‌توانند به برخی از کارهای سابق و روزمره خود رسیدگی کنند اما بعضی از مادران به خاطر یکسری از دلایل باید استراحت مطلق داشته باشند و نباید فعالیت بدنی سنگین انجام دهند. اما به طور عادی زنان باردار تا حد امکان از ورزش‌های فوتبال بوکس باید دوری کنند. دلیل این ممنوعیت هم این است که باعث می‌شود جفت از دیواره رحم زودتر از موعد خود جداشود و زایمان زود هنگام و در مواردی هم سقط را به همراه داشته باشد.

این اتفاق هم به این دلیل است که در دوران بارداری مادران دچار یک سری از تغییرات هورمونی می شوندو باعث شل شدن عضلات خواهدشد. اما ورزش های دیگری که سقط جنین را به همراه دارند اسکی اسکیت روی یخ و کوهنوردی و صخره نوردی است اما ورزش هایی که فعالیت بدنی کمتری دارند برای سلامت مادر و جنین توصیه می‌شود مانند پیاده روی با سرعت مناسب شنا .

در ادامه توصیه می شود مقاله انجام یوگا در بارداری چه کمکی به مادران باردار می کند را مطالعه نمایید.

از جابجا کردن اجسام سنگین در این دوران اجتناب کنید:

جابجا کرن وسایل سنگین جزو ممنوعیت های بارداری می باشد . همه ما این موضوع را می‌دانیم که نباید خانم های باردار اجسام سنگین را بلند و جابجا کنند علی الخصوص در دوران سه ماهه اول که خطرات زیر را به دنبال دارد.کشسده شدن عضلات. وزن کم نوزاد هنگام تولد .سقط جنین زایمان زودرس .

ممنوعیت های بارداری با مصرف مواد غذایی

مصرف غذاهای خاص که کم و بیش عوارضی روی مادر و جنین می‌گذارد :

برخی از غذاهای خاص آسیب‌هایی را به جفت و جنین می رساند اما قطعی هم نیست که بیماری ایجاد کند ولی به خاطر آلودگی بالایشان این احتمال وجود دارد .پس بهتر است با آن آشنا شویم و در این دوره از آن‌ها استفاده نکنیم.

1- استفاده نکردن از آب تصفیه نشده:

آب تسویه نشده وغیر استرلیزه ممکن است دارای باکتری لیستریا باشد که احتمال دارد از جفت عبور کرده و خطر مرگ را برای جنین به همراه داشته باشد .

2- استفاده از لبنیات غیر محلی:

دوران بارداری دورانی است که باید همه مواد و غذاهایی که می‌خورید حساب شده به اندازه و بسته‌بندی شده باشد در این دوران بهتر است اگر می‌خواهید از لبنیات استفاده کنید از لبنیات پاستوریزه شده مصرف کنید و از جای معتبر تهیه کنید و یا حتی اگر می‌خواهید از شیر محلی استفاده کنید آن را به‌خوبی جوشانده و بعد از اطمینان کامل آن رامصرف کنید ولی باز هم توصیه می‌شود از لبنیات محلی تا حد امکان استفاده نکنید.در این دوران حساس از مواد پاستوریزه استفاده کنید.

در ادامه توصیه می شود مقاله تجربه مادران باردار از دوران بارداری را مطالعه نمایید.

3- عدم مصرف مواد غذایی دریایی که حاوی جیوه است :

خانم های باردار باید از مواد غذایی که جیوه دارند مانند کوسه ماهی اره ماهی استفاده نکنند و جیوه مشکلات مغزی، شنوایی، بینایی را برای جنین به وجود می آورد پس با توجه به توصیه پزشک نباید از غذاهای جیوه دار استفاده کرد.

از خوردن مواد گوشتی خام دودی شده و همچنین تخم‌مرغ خام اجتناب کنید گوشت خام صدف و ماهی خام وسوشی احتمال دارد که به خاطر دارا بودن باکتری سالمونلا یا توکسوپلاسموز جنین را به خطر بیاندازد.

بیماری که توسط گوشت و ماهی خام ایجاد می شود باعث کمبود آب تب شدید شده که حتی یک عفونت خونی هم می تواند خطر مرگ را برای جنین به همراه داشته باشد و زنان باردار نباید از مواد خام مانند تخم مرغ خام و حتی خمیر شیرینی پخته نشده سالاد سزار در غذای روزانه خو استفاده کنند.

4- مصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری مجاز نمی باشد:

از دیگر موارد ممنوعیت های بارداری کنترل کردن مصرف مواد کافئین دار می باشد . یکی از کارهایی که نباید در این دوران انجام‌داد استفاده نکردن بیش از حد از کافئین است تحقیقاتی که توسط محققان انجام شده به اطلاع میرساند که مقدار بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز میتواند برای جنین در شکم مادر مضر باشد و ایجاد بروز زایمان زود هنگام و کم خونی کودک شود.

اگر چه قهوه باعث متابولیسم بیشتر بدن می شود اما برای جنین مناسب نبوده و باید آگاه باشید که کافئین فقط در قهوه نیست بلکه در شکلات سودا و برخی از مواد دارویی بدون نسخه هم می باشد. اگر به طور خلاصه بخواهیم کارهای ممنوع را علاوه بر موارد نام برده شده در نظر بگیریم و آنها را شرح دهیم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم: ۱.وزنه برداری۲. نخوابیدن بر روی شکم ۳.دویدن و پریدن ۴.سوارکاری اسب ۵‌طب سوزنی و ماساژ۶. استفاده از کفش‌های پاشنه بلند

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خیلی ممنونم؛ بازم مثل همیشه عالی بود… من هر سوالی که برام پیش میاد، به شما و سایت دکتر مونا کوچکپور مراجعه می کنم
    توی کل دوره بارداری من جواب همه سوالاتم رو تونستم از شما بگیرم؛ خیر ببینید!!!

    پاسخ
    • درود بر شما
      باعث افتخار می باشد که آتیه پرستاران سلامت توانسته در حد توان خود به شما کمک کند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 + چهارده =

فهرست