تماس
021-66582923
مناسب‌ سازی محیط خانه

مناسب‌ سازی محیط خانه برای سالمندان

مناسب‌ سازی محیط خانه برای سالمندان از نکات مهم مراقبت و نگهداری از سالمندان در منزل می باشد . با کهولت سن در افراد مسن، بدن آن‌ ها دچار تغییرات مهم و بسیار اساسی می‌ شود که این تغییرات مهم و اساسی مانند کم شدن قدرت اندام‌ ها و بافت‌ های بدن می‌ باشد.

با توجه به از دست رفتن توان و قدرت اندام‌ های بدن، فرد مسن دچار اختلالات روحی و روانی مانند اختلال فراموشی و نیز دچار بیماری‌ های جسمی و بدنی مانند شکننده شدن استخوان‌ ها ، رخ دادن مشکل برای ستون فقرات و کم‌ سو شدن چشم‌ ها می‌ شود. این بیماری‌ ها می‌تواند احتمال زمین خوردن فرد مسن در همه حال مثل منزل و محیط بیرون را بالا ببرد پس با مناسب سازی محیط خانه می توان تا حدود زیادی این مشکلات را از بین برد.

مناسب سازی محیط خانه برای جلوگیری از سقوط سالمند :

مناسب سازی محیط خانه برای جلوگیری از سقوط سالمند از مهمترین مواردی می باشد که حتما باید نسبت به این قضیه دقت لازم را داشته باشیم . با توجه به این‌ که اندام‌ های بدن و نیز استخوان‌ های افراد سالمند به‌ شدت ضعیف و آسیب پذیر هستند، پس با کوچک‌ ترین ضربه و حداقل فشار به آن‌ ها ممکن است این اندام‌ ها دچار کوفتگی و استخوان‌ های آن‌ ها دچار شکستگی شود. در نتیجه باید از هر گونه اقدامی در جهت جلوگیری از خوردن زمین آنها بهره برد تا بتوان افراد سالمند را از این خطرات دور کرد.

اعضای خانواده و نزدیکان برای فرد مسن باید شرایطی برای مناسب سازی محیط منزل ایجاد کنند که عوامل محیطی منجر به بالا بردن احتمال اتفاق افتادن حادثه برای افراد سالمند نشود. همچنین از طریق راهکار ها و شیوه‌ های مناسب‌ سازی یا امن کردن محیط زندگی فرد سالمند به او کمک کرده تا بروز خطرات احتمالی مثل زمین خوردن در قسمت‌ های مختلف منزل را به کمترین حالت ممکن یا حداقل برسانند .

مناسب‌ سازی محیط خانه برای سالمندان

راه های امن کردن و مناسب سازی محیط خانه برای سالمندان ؟

برای مناسب سازی محیط خانه برای سالمندان ابتدا باید جاهایی در منزل که فرد مسن بیشتر از آن رفت‌ و آمد می‌ کند یا مکان‌ هایی در منزل که خطر افتادن سالمند و آسیب رسیدن به او وجود دارد را شناسایی کرده تا بتوان با به کار بردن راهکار ها و شیوه‌ های مناسب، محل و مکان پرخطر را برای افراد سالمند امن کرد . در این مقاله آتیه پرستاران سه راهکار مهم را برای شما شرح می دهیم که شامل :

1- مناسب‌ سازی محیط خانه با امن کردن راه پله ها برای سالمند :

پله‌ ها به‌ علت این‌ که برای افراد مسن ناهموار می‌ باشند و رفت‌ و آمد کردن از آن‌ ها برای سالمندان سخت و دشوار می‌ باشد، از همه مهم‌ تر خطر افتادن فرد سالمند از پله ها بالا می‌ باشد پس باید راه‌ پله‌ ها را امن کرد تا خطر افتادن فرد مسن و زمین خوردن او از راه‌ پله‌ ها به حداقل برسد.

برای امن کردن راه‌ پله‌ ها می‌ توان به این صورت عمل کرد :

  • تعبیه کردن لاستیک‌ ها بر روی سطح پله‌ ها به‌ منظور جلوگیری از سر خوردن و افتادن فرد مسن از پله‌ ها.
  • موکت کردن راه‌ پله‌ ها در جهت این‌ که اگر پای فرد مسن خیس بود از راه‌ پله‌ ها سقوط نکند
  • تعبیه کردن نرده یا وسیله‌ ای که فرد سالمند در هنگام بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ ها دست خود را از آن بگیرد تا از افتادن و زمین خوردن او جلوگیری به عمل آید .

در ادامه توصیه می شود مقاله مشکلات شایع دوران سالمندی را مطالعه نمایید.

2- مناسب‌ سازی محیط خانه با امن کردن مسیر هایی که فرد مسن در طول شبانه‌ روز بیشتر از آن‌ ها عبور می‌ کند:

باید مسیری را که فرد سالمند زیاد از آن رفت‌ و آمد می‌ کند را امن کرد. مانن مسیر دستشویی:

فرد مسن در طول روز و حتی شب‌ ها چندین‌ بار از این مسیر عبور می‌ کند و می‌ توان گفت که این مسیر جزء پر رفت‌ و آمد ترین مسیر هایی است که سالمند در منزل طی می‌ کند ، پس باید این مسیر را امن کرد.

به این صورت که هر گونه شی‌ء یا وسایل اضافی که احتمال افتادن و زمین خوردن افراد سالمند را بالا می برد را از سر راه جمع کرده و مسیر عبور را در همه حال و همه وقت باز نگه داشت .

3- مناسب‌ سازی محیط خانه با امن کردن مکان های پرخطر:

مکان‌ های پرخطر در منزل برای افراد سالمند دستشویی ، حمام و آشپزخانه می‌ باش.

امن کردن دستشویی و حمام :

دستشویی جزء پر کاربرد ترین مکان‌ هایی در منزل می‌ باشد که سالمند در 24 ساعت چندین بار از آن استفاده می‌ کنند و نیز این مکان و حمام در اکثر مواقع دارای رطوبت و خیس هستند و خطر لیز خوردن افراد مسن در آن ها بالا می باشد ، پس باید این مکان‌ ها را برای استفاده ی فرد مسن امن شود.

بهترین روش برای امن کردن آنها تعبیه کردن دستگیره ای درون دستشویی و حمام است که فرد مسن می‌ تواند برای نشستن و برخاستن راحت‌ تر و جلوگیری از افتادن و لیز خوردن از آن کمک بگیرد.

امن کردن آشپزخانه :

به دلیل درست کردن غذا و استفاده از مواد خوراکی و شست‌ و شوی ظرف‌ ها ممکن است کف آشپزخانه مرطوب و لیز باشند که در این شرایط احتمال افتادن فرد مسن وجود دارد و برای امن کردن آشپزخانه برای سالمند می‌ توان کف آن را موکت کرده یا از فرش استفاده کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + 15 =

فهرست