تماس
021-66582923
میان وعده ی مقوی

میان وعده ی مقوی برای سالمندان

میان وعده ی مقوی برای سالمندان تاثیر مستقیمی در شاد و سرزنده بودن آنها دارد . در دنیای امروز تقریبا می‌ توان گفت که همه ی افراد از ارتباط بین رژیم غذایی و مواد خوراکی مصرفی افراد با سلامتی اطلاع دارند. پس باید اطرافیان مخصوصا مراقبین سالمندی که وظیفه ی پرستاری در خانه را برعهده دارند به این‌ مورد توجه ویژه‌ ای داشت که افراد به‌ ویژه افراد مسن در رژیم غذایی خود چه مواد خوراکی را مصرف می‌ کنند و چه مواد خوراکی در رژیم غذایی آنان وجود ندارد.

دقت داشتن به برنامه ی غذایی افراد سالمند بسیار پر اهمیت و ارزشمند می‌ باشد و سالمند به دلیل بالا رفتن سن و تحلیل رفتن اندام‌ها و ضعیف شدن قوای جسمانی نمی‌ تواند در هر وعده ی غذایی به‌ طور کامل و کافی از مواد خوراکی استفاده کنند و در اکثر اوقات به‌ خوبی سیر نمی‌ شوند و دائما احساس گرسنگی دارند.

پس باید راه‌ حلی در جهت رفع این حس گرسنگی در این افراد مسن پیدا کرد که بهترین و ساده‌ ترین و مؤثر ترین راه‌ حل این است که علاوه‌ بر وعده‌ های غذایی اصلی به فرد مسن میان وعده‌ های مقوی و مناسب داد. میان وعده علاوه‌ بر رفع کردن حس گرسنگی سالمند باعث می‌ شود که فرد مسن توان و قدرت لازم در جهت انجام کار های روزمره ی خود را به دست بیاورد و روحیه و انگیزه ی بالاتری نسبت به دیگر سالمندانی که میان وعده ندارند ، داشته باشد .

میان وعده ی مقوی و پر فایده برای افراد سالمند :

۱. استفاده از خشکبار :

خوردن انواع خشکبار به‌ خصوص بادام‌ هندی، بادام‌ زمینی، پسته و فندق به‌ عنوان میان وعده بسیار مناسب است و باعث برطرف کردن احساس گرسنگی سالمند در اکثر اوقات روز می‌ شود و علاوه‌ بر آن خطر ابتلا به انواع بیماری‌ های قلبی و عروقی را کم می‌ کند همچنین سبب پیشگیری از ایجاد انواع غده‌ ها در بدن می‌ شود. خشکبار دارای مواد مغذی و مهمی برای بدن است مثل فیبر و پروتئین .

۲. استفاده از ترکیب سیب‌ زمینی و کره ی بادام‌ زمینی :

سیب‌ زمینی دارای ترکیباتی مثل فیبر می‌ باشد که باعث تنظیم عملکرد روده و معده می‌ شود و سطح قند خون را در بدن تنظیم می‌ کند همچنین به هضم و جذب بهتر مواد غذایی نیز کمک فراوانی می‌ کند.

کره ی بادام‌ زمینی خاصیت‌ های متعدد و فراوانی دارد که یکی از آن‌ ها تنظیم کردن چربی خون در افراد سالمند است. این ماده به دلیل ترکیباتی که در خود دارد سبب از بین بردن چربی‌ های مضر شده و نیز چربی های مفید برای بدن را نیز افزایش می‌ دهد و همچنین با از بین بردن چربی‌ های مضر از رسوب کردن و تجمع کردن این چربی‌ ها در رگ‌ های خونی پیشگیری به عمل می‌ آورد. از دیگر فایده ی کره بادام‌ زمینی می توان به تامین کردن انرژی مورد نیاز افراد مسن در جهت انجام کار های روزمره خود اشاره کرد .

۳.شکلات تلخ :

این ماده به علت ترکیبات ویژه‌ ای که در خود دارد باعث تنظیم کردن فشار خون در افراد مسن می‌ شود و همچنین خوردن شکلات تلخ باعث پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ های قلبی و عروقی در سالمندان می‌ شود .

۴. خیار و گوجه به همراه پنیر :

خیار ، گوجه و پنیر یکی از سالم ترین میان وعده ها به حساب می آید. گوجه دارای مواد معدنی و مهمی مثل پتاسیم و ویتامین ث می‌ باشد که احتمال مبتلا شدن افراد مسن به بیماری‌ های قلبی و عروقی را نیز کم می‌ کند و همچنین پنیر دارای ماده ی معدنی و مغذی و ضروری برای بدن به نام کلسیم می‌ باشد که کلسیم سبب تقویت استخوان‌ ها شده و از شکستگی زودهنگام آن‌ ها جلوگیری می‌ کند .

در ادامه این مقاله توصیه می شود مقاله تغذیه سالمندان را مطالعه نمایید.

۵‌. تخم‌ مرغ :

تخم مرغ نیز یکی دیگر از میان وعده ی مقوی برای افراد مسن می باشد . البته تخم‌ مرغ باید در سالمندان به‌ صورت آب‌ پز استفاده شود. تخم‌ مرغ آب‌ پز دارای مواد مغذی مهمی است مثل چربی‌ های مفید برای بدن که بدین‌ ترتیب فرد سالمند با خوردن تخم‌ مرغ آب‌ پز می‌ تواند سطح چربی خون را در حالت نرمال نگه دارد .

۶. غذاهای دریایی :

ماهی و میگو منبع مهمی از ماده ی مغذی امگا ۳ می‌ باشد که این ماده در بهبود جریان خون بدن نقش دارد و از تجمع یافتن چربی‌های مضر و خطرناک و نیز رسوب کردن آن‌ ها در رگ‌ های بدن جلوگیری می‌ کند ، پس ماهی و میگو می تواند میان وعده مقوی برای سالمندان باشد و مقدار مورد نیاز امگا ۳ بدن را نیز تامین می کند.

۷. سویا :

یکی از مشکلات رایج در دوران سالمندی اضافه‌ وزن می‌ باشد ، فرد با چاق شدن زمینه را برای ابتلا به انواع بیماری‌ ها آماده می کند اما با مصرف سویا می‌ توان وزن خود را به حد نرمال رساند و علاوه بر آن ، این ماده دارای ماده ی مغذی آهن می باشد که در ساخت گلبول های قرمز نقش دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

20 − سه =

فهرست