تماس
021-66582923
نارسایی کلیه در سالمندان آتیه

راه های جلوگیری از نارسایی کلیه در سالمندان

 ایجاد نارسایی کلیه در سالمندان یکی از بیماری‌ هایی است که بسیاری از سالمندان را در گیر خود می‌ کند این اختلال عمدتا به دلیل مشکلات دیگری در آن ها اتفاق می‌ افتد که تاثیر آن روی کلیه ها اعمال می‌ شود مشکلاتی از قبیل فشار خون بالا ،دیابت و التهاب کلیه ها باعث آن  می‌ شود  همان طور که می دانید کلیه ها در دو طرف ستون فقرات به موازات مهره های یک تا سع کمر قرار گرفته است و حالت عضو لوبیایی شکل می باشد و جزو اندام‌ های حیاتی محسوب می گردد از این رو مراقبت از آن ها بسیار حائز اهمیت می‌ باشد در ادامه مطلب در مورد نارسایی کلیه در سالمندان مطالبی ارائه خواهد شد .

نارسایی کلیه در سالمندان چه نشانه هایی دارد ؟

 اختلالات موجود در کلیه در مراحل اول شکل‌ گیری علائم و نشانه های از خود بروز نمی دهد و در صورتی که آزمایش خون یا تست ادرار از شما گرفته شود می‌ توان  اختلال در آن را تشخیص داد اما اگر این بیماری حاد شود علایمی از جمله موارد زیر را در بر دارد :

  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • کم شدن میزان اشتهای فرد
  • داشتن خستگی های زیاد
  • اختلال در خواب
  • گرفتگی عضلات به صورت یک دفعه
  • احساس درد در قفسه سینه
  • دیده شدن خون در ادرار
  • ورم در ناحیه دست و پا

هرگاه فرد سالمند یکی از علائم ذکر شده در بالا را در وجود خود ببیند باید سریعاً به پزشک مراجعه نماید زیرا دچار نارسایی کلیه شده است که باید تحت درمان قرار بگیرد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله درمان خانگی سنگ کلیه را حتما مطالعه نمایید ))

چگونه می توان از نارسایی کلیه در سالمندان جلوگیری کرد  ؟

۱)  اگر این مشکل به خاطر مشکلات وراثتی در شخص به وجود آمده باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد و از مواردی که باید حادتر شدن علائم می‌ شود پرهیز کرد اگر فرد سالمند دیابت و فشار خون بالا مبتلا است باید حتماً دیابت خود را کنترل کنند و میزان فشار خون در آن ها در حد نرمال برسد زیرا این دو عامل  از شرایط اصلی ابتلا به نارسایی کلیه در سالمندان محسوب می‌ شود .

۲)  مصرف رژیم غذایی سالم مانند میوه و سبزیجات و غلات در سلامت کلیه ها تاثیر گذار است برای جلوگیری از نارسایی کلیه در سالمندان باید نمک را در مواد غذایی آن ها به حداقل برسانید و لبنیات کم چرب و مواد قندی کمتری برای آن ها استفاده شود توصیه میشود سالمندان هنگام سرو غذا چربی مازاد مانند کره روی آن  استفاده نکنند و از سرخ کردنی ها پرهیز نمایند .

۵)  از دیگر راه های جلوگیری از نارسایی کلیه انجام فعالیت ورزشی می باشد  اگر فرد سالمند ورزش روزانه را در برنامه‌ های خود قرار بدهد و طبق نظر کارشناسان ورزش متناسب با مشکل خود را انجام بدهد از نظر جسمانی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد و  روی سلامت کلیه های آن ها تاثیر مثبت ایفا می‌ کند .

۶)  داشتن وزن و تناسب اندام ایده آل نیز می‌ تواند در سلامت کلیه ها و جلوگیری از نارسایی آن ها نقش مثبتی داشته باشد فرد سالمند می تواند با ورزش و رژیم غذایی مناسب به  وزن ایده آل خود طبق صلاح دید یک مشاور دسترسی پیدا کنند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی چگونه عفونت کلیه را تشخیص بدهیم؟ را حتما مطالعه نمایید ))

۷)  از راه های جلوگیری از نارسایی کلیه در افراد مسن داشتن خواب خوب و با کیفیت می باشد یک فرد سالمند باید در شب بین ۷ تا ۸ ساعت خواب مفید داشته باشد در صورتی که در خواب خود با اختلال مواجه شود تاثیرات منفی آن را روی کلیه های خود مشاهده می کند .

۸) پرهیز از مشروبات الکلی و دخانیات یکی از موارد خیلی مهم در سلامت کلیه ها می باشد افراد سالمندی که دخانیات مصرف می‌ کنند به مراتب به نسبت سایرین بیشتر مستعد اختلال و نارسایی در کلیه های خود می شوند  توصیه می‌ شود آن ها را ترک نمایید در صورتی که برایتان سخت می باشد می توانید  زیر نظر یک سری از انجمن ها قرار بگیرید تا به شما کمک کنند از آن ها دوری نمایید و در شما انگیزه لازم را برای ترک آن ایجاد نمایند .

۹) دور مانند از  استرس و اضطراب می تواند سلامت بدنی شما از جمله سلامت کلیه ها را تضمین نماید و با انجام یک سری از روش‌ ها میزان استرس را از خود دور کنید تا از نظر روحی و جسمی در شرایط بهتری قرار بگیرید فرد سالمند می‌ تواند با حرکات یوگا ، مدیتیشن و تای چی استرس را از خود دور می نماید .

۱۰) فرد سالمند برای پیشگیری از حاد شدن و نارسایی کلیه در خود باید حتماً به صورت دوره‌ای نزد پزشک بروند و مورد بررسی قرار بگیرند در صورتی که لازم باشد یکی از سری دارو ها برای آن ها حذف می‌ شود و یک سری از  دارو های جدید برای آن ها تجویز می‌ شود توصیه می شود هرگز خودسرانه دارو را حذف یا اضافه نکنید.

چگونگی تشخیص نارسایی کلیه در سالمندان :

 ۱)  انجام آزمایش خون  :

یک پزشک از طریق مواد درون خون از جمله  اوره و کراتین می تواند به تشخیص نارسایی کلیه در سالمندان پی ببرد در صورتی که میزان این دو ماده افزایش پیدا کند بیانگر  اختلال در کلیه می باشد

۲)  ازمایش ادرار :

 بررسی کردن میزان ادرار افراد می‌ تواند پزشک را به   تشخیص نارسایی کلیه ها رهنمون سازد .

۳)انجام سونوگرافی :

از مهم ترین روش های تشخیص نارسایی در کلیه انجام سونوگرافی و ام آر آی می باشد

۴) انجام نمونه برداری از کلیه :

 از آخرین مراحل تشخیص نارسایی کلیه انجام نمونه برداری از بافت کلیه می باشد که توسط یک سوزن مقداری از پوست بافت کلیه برداشته می شود و مورد آنالیز قرار می‌ گیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

13 − چهار =

فهرست