تماس
021-66582923

نحوه تغذیه بیماران سکته مغزی

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

نحوه تغذیه بیماران سکته مغزی – ارائه کلیه خدمات پرستاری و مراقبتی از بیماران سکته ی مغزی در منزل به صورت شبانه روزی

اصول تغذیه بیماران سکته مغزی

نحوه تغذیه بیماران سکته مغزی | وقتیَ که قسمتی از مغز بر اثر فشار عصبی (در آن اختلال خون رسانی رخ میدهد) رگ خونی آن قسمت یا پاره میشود و یا دچار لختگی می شود سکته مغزی رخ میدهد. در واقع اگر قسمتی از مغز در امر خونرسانی دچار اختلال گردد دیگر آن قسمت قادر نیست به روند طبیعی خود برگردد و عملکرد مناسب را داشته باشد در نتیجه سکته مغزی رخ خواهد داد.

بر اساس آمار دانشمندان میزان رخ دادن سکته مغزی در زنان بیشتر از مردان می باشد زیرا در خانمها بیماریهای ژنتیکی بیشتری وجود دارد. در ادامه این قسمت از مقاله های پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت می خواهیم به تغذیه بیماران سکته مغزی بپردازیم با ما همراه باشید.

آیا سکته مغزی قبل از اتفاق افتادن علائمی دارد ؟

علائمی که قبل از اتفاق افتادن سکته مغزی رخ بدهد وجود ندارد اگر هم وجود داشته باشد بسیار سطحی و جزئی میباشد اما به محض وجود سکته مغزی در افراد باید بلافاصله در بیمارستان بستری شود تا از به وجود آمدن صدمات مغزی به مغز جلوگیری شود و روند درمان را سپری کند. از عوارض سکته مغزی میتوان به عوارض خفیف و گذرا و تار دیدن اشاره کرد اما در اوقات حاد میتواند به فلج شدن بیمار و یا مرگ وی بینجامد.

بر اساس آمار جهانی سازمان بهداشت و درمان ، سومین عامل مرگ و میر در انسانها سکته مغزی میباشد و اگر شخصی سکته مغزی برایش اتفاق افتاد و این حالت بعد از یک روز از بین رفت احتمال دوباره سکته مغزی در این فرد وجود دارد و باید بسیار مواظب باشد و زیر نظر یک پزشک قرار بگیرد و توصیه ها و دستورات لازم را جدی بگیرد.

سکته مغزی مثل خیلی از بیماریهای دوران میانسالی ریشه در روند نادرست و شیوه زندگی ما در سنین جوانی دارد. برای سلامتی خودتان و عزیزانتان توصیه های پزشکی را جدی بگیرید تا خدایی نکرده این اتفاقات پیش نیایند.

نقش تغذیه در بیماران سکته مغزی

بعد از به وجود آمدن سکته مغزی نقش تغذیه بسیار مهم و ضروری میباشد و باید غداهایی مصرف شود که میزان کلسترول را پائین بیاورد و به شدت باید از چربیهای مصنوعی پرهیز شود. یکی از روشهایی که بیماران سکته مغزی میتوانند استفاده کنند استفاده از یک پرستار منزل حرفه ای می باشد که این پرستار باید زیر نظر پزشک و طبق دستورالعمل های آن ، تمام کارهایی را که پزشک تغذیه میگوید مو به مو برای بیمار انجام دهد تا به روند زندگی طبیعی خود بازگردد.

یکی از نکات مهم در بیماران سکته مغزی تغذیه سالم است و اگر بیمار از تغذیه سالمی بعد از بروز سکته مغزی استفاده کند امکان ابتلا دوباره به سکته مغزی کاهش می یابد . به گفته کارشناسان مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت کسی که تجربه سکته مغزی دارد باید برنامه غذایی خود را اصلاح کند و چربی و نمک را از برنامه غذایش حذف کرده و سبزیجات و میوه را جایگزین کند زیرا مواد غدایی مضر باعث میشود خطر سکته دوم در بیماری که تجربه سکته مغزی دارد افزایش یابد و در معرض خطر دوم قرار گیرد. شخص بیمار میتواند با مشاوره با دکتر تغذیه مورد نظرش برنامه غذای خودرا دریافت کند.

نکات ضروری در تغذیه بیماران سکته مغزی :

  • وقتی که شخص دچار سکته مغزی میشود بدنش مواد مغذی و مفید را به سختی جذب میکند
  • حتما با مشاوره گرفتن از کارشناسان گفتار درمانی ، روند بهبود بیمار خود را بهتر نمایید .
  • حتما از دکتر تغذیه برای بهبودی بیمار خود مشاوره کامل بگیرید.
  • تغذیه مناسب می تواند جلوگیری کند از سکته ی دباره بیمار

چه اتفاقاتی بعد از سکته مغزی برا ی بیمار سکته مغزی رخ میدهد

  • غذا خوردن برای بیمار سخت میشود زیرا از دستانش نمیتواند کمک بگیرد
  • بر اثر سکته مغزی فرد دچار بی اشتهای میشود و گرسنگی میکشد
  • با اتفاق افتادن سکته مغزی برای بیمار اختلالاتی در بلع رخ میدهد که خطراتی برای بیمار دارد زیرا بدنش تغدیه دریافت نمیکند

وجود این مشکلات در بیمار سکته مغزی باعث میشود بیمار تمام مواد مغزی را نتواند دریافت کند و در روند بهبودی اختلال ایجاد شود. همچنین باعث میشود دوران نقاهت بیمار طول بکشد . در شرایطی که بیمار قادر به خوردن نبوده و نمیتواند دست و پاهای خود را حرکت دهد پیشنهاد میشود که پیش یک متخصص کار درمان برای مشاوره مراجعه نماید تا راهکارهای مناسب را دریافت نموده و روند درمانشان را سریع پشت سر بگذراند.

غذاهای افراد سکته مغزی

غذاهای مفید و مقوی برای بیماران سکته مغزی :

یکی از مواردی که مراقبین و پرستار بیمار در منزل باید نسبت به آن دقت لازم را داشته باشد نحوه ی تغذیه افراد سکته مغزی می باشد که در زیر ما به این موارد اشاراتی کرده ایم .

  • خوردن سبزیجات رنگارنگ و متنوع
  • خوردن لوبیا و حبوبات
  • مصرف میوه
  • استفاده از غلاتی که فیبر زیادی دارند مانند جو دو سر، برنج ، پاستا
  • استفاده از پروتئینهای سالم و مفید مانند گوشت ماهی ،گوشت فاقد چربی، تخم مرغ
  • استفاده از لبنیات سالم و تازه مانند ماست ، شیر . توجه شود که حتما لبنیات کم چرب باشند
  • نوشیدن آب زیاد در طول شبانه روز
  • حذف غذاهایی که زیاد شیرین و شور هستند.
  • مصرف نکردن غذاهای چرب و مصنوعی

نیاز بدن به غذاهای سالم بعد از سکته مغزی

یک مراقب در ارائه خدمات مراقبتی در منزل برای بیمار سکته مغزی باید بداند که با مصرف میوه و سبزیجات، آنتی اکسیدان به بدن وارد می شود که باعث میشود خطر آسیب دیدگی رگها را کم کند و با فیبری که در میوه و سبزیجات وجود دارد کلسترول فرد بیمار کاهش یابد و تنظیم شود .

غلات حاوی ماده فولاد میباشد که مصرف آن نقش زیادی در روند کنترل بیماری دارد، مصرف ماهی و بادام می تواند در روند کنترل بیماری سکته مغزی موثر باشد.

بعد از سکته مغزی تغذیه فرد باید به چه شکل باشد

کسانی که دچار عارضه سکته مغزی شده اند انرژی لازم را برای میل غذا و درست کردن غذا ندارند زیرا در این شرایط برای بعضی از بیماران جویدن و بلع غذا سخت میباشد. در این حالت بیماران باید زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرند تا دوباره راه حل خوردن غذا با لذت را بیاموزد و بتواند بر افسردگی خود غلبه کند. همچنین استفاده از یک پرستار منزل برای انجام خدمات پرستاری در منزل برای این بیماران بسیار مهم می باشد.

در زیر به چند راهکار برای بیماران سکته مغزی ارائه شده است که سبب میشود در دوران نقاهت پس از سکته مغزی روش صحیح و مناسب برای تغدیه بهتر داشته باشند.

  • در زمانی انرژی و توان لازم را دارند یک وعده غذایی سنگین سرو کنند
  • همیشه همراه بیماران میوه خرد شده باید باشد زیرا برایشان بسیار مفید میباشد
  • از غذاهای نرم برای سرو کردن استفاده کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج + 11 =

فهرست