تماس
021-66582923
نفس کشیدن از طریق بینی

چرا نفس کشیدن از طریق بینی بهتر از دهان است ؟

طی تحقیقاتی که صورت پذیرفته است به این نتیجه رسیدند که نفس کشیدن از طریق بینی بهتر از دهان باشد زیرا اگر از طریق دهان تنفس کنید به احتمال زیاد یک سری از بیماری ها را وارد بدن خود می کنید اما سیستم بینی به گونه ای می باشد که این خطر را ندارد و می‌ تواند مزیت‌ های زیادی داشته باشد که ما در این مبحث به بررسی این مزیت ها خواهیم پرداخت.

مزیت های نفس کشیدن از راه بینی :

نفس کشیدن از طریق بینی (Breathe through the nose) دارای مزیت های خاص می باشد که ما در زیر به آن اشاره کرده ایم

۱) نفس کشیدن از راه بینی می تواند با انواع عفونت ها به مقابله بپردازد :

یکی از مزایای نفس کشیدن از طریق بینی این است که می‌ تواند میکروب‌ های مضر را از بین ببرد به این طریق که زمانی که شما نفس می‌کشید بینی شما از داخل گرم می شود و هوای تنفسی درون آن پاک سازی می‌ گردد و عفونت و میکروب‌ آن را را مهار می‌ کند که این عامل باعث از بین بردن میکروب های مضر می شود و همچنین راه‌ های عروق و مویرگ را برای نفس کشیدن باز تر می کند.

۲) بالا رفتن جریان خون و حجم ریه :

زمانی که از طریق بینی نفس می‌ کشید باعث می‌ شود که گردش خون در بدن بالا برود و با افزایش گردش خون به مراتب اکسیژن بیشتری به خون می‌ رسد و این عامل می‌تواند حجم ریه را بیشتر نمایند.

( در ادامه توصیه می شود مقاله راه های سلامت ریه را مطالعه نمایید)

۳) متعادل نگه داشتن حرارت بدن :

تنفس از طریق بینی می تواند ضمن تهویه و پاک سازی هوا رطوبت بازدم را نیز بازیابی کند و می تواند حرارت بدن را حفظ نماید.

۴) افزایش عملکرد مغز و حافظه :

یکی دیگر از علت‌ هایی که می‌ توان گفت نفس کشیدن از طریق بینی بهتر از دهان است این می باشد که روی عملکرد مغز انسان تأثیر بهتری خواهد گذاشت. زمانی که از طریق سوراخ بینی راست هوا را تنفس می کنید باعث می شود فعالیت سمت چپ مغز شما بهتر عمل کند .

همچنین زمانی که از طریق سوراخ چپ هوای بیشتری وارد بدن شود باعث می شود قسمت راست مغز فعالیت بیشتری داشته باشد. زیرا مغز است که دستور به تمامی اعضای بدن از جمله ضربان قلب ،فشارخون ، گرسنگی و حتی خواب انسان می دهد همچنین تنفس از طریق بینی نیز توسط غده هیپوتالاموس در مغز کنترل می گردد که به تنفس از طریق بینی فعالیت مغز را بهبود می بخشد .

۵) از ابتلا به بیماری سرما خوردگی تا حد زیادی به دور می مانید :

یکی دیگر از علت های بهتر بودن نفس کشیدن با بینی نسبت به دهان این است که باعث می‌ شود شما کمتر به بیماری‌ های سرما خوردگی مبتلا شوید زیرا غشای داخل بینی به دلیل وجود گلبول های سفید از ورود میکروب به درون بدن محافظت می نماید و در نتیجه کمتر به بیماری مبتلا می شوید اما درون دهان این مخاط وجود ندارد و فرد را می‌ تواند به بیماری‌ هایی مانند سرما‌خوردگی و ایجاد عفونت نیز مبتلا کند.

۶ ) پایین آمدن استرس و تنش های روانی :

نفس کشیدن از طریق بینی می تواند میزان استرس و فشار خون را در افراد کاهش بدهد زیرا بینی می تواند میزان سرعت جریان هوا به بدن را تحت کنترل و مدیریت داشته باشد.

۷) انجام فعالیت‌ های ورزشی را راحت‌ تر می‌ کند :

اگر قصد انجام فعالیت‌ های ورزشی را دارید بهتر است از بینی خود نفس بکشید تا به عضلات شما اکسیژن بیشتری برسد زیرا اگر از طریق دهان نفس بکشید روی عملکرد بدن شما در هنگام ورزش تاثیر منفی می گذارد و می تواند باعث ضعف در انجام تمرینات گردد و تمرکز لازم شما را روی فعالیت ورزشی خواهد گرفت و با تنفس از طریق بینی اکسیژن رسانی به عضلات قلب و مغز خود را افزایش بدهید.

معایب نفس کشیدن از طریق دهان :

در بالا ما مزایای نفس کشیدن از طریق بینی را برای شما شرح دادیم حال در ادامه می خواهیم معایب نفس کشیدن با دهان را برای شما شرح دهیم .این معایب شامل:

۱) ایجاد تغییر در دهان :

طی تحقیقات به عمل آمده به این نتیجه رسیدند که تنفس از طریق دهان می‌ تواند یک سری از عوارض و معایب را در بدن افراد ایجاد کند و به همین دلیل اگر از همان دوران کودکی به تنفس از طریق دهان عادت داشته باشید تا بزرگسالی شما این روند عادت می شود و باعث بروز مشکلاتی از قبیل تغییر شکل یافتن سقف دهان و تحولاتی در شکل ساختاری دندان ها ایجاد می کند که باعث پوسیدگی آن می گردد .

۲) اختلالات در روند خواب و رشد بدن :

یکی از عوارضی تنفس از طریق دهان ایجاد یک سری از اختلالات روی خلق و خوی افراد، نحوه خوابیدن و پایین آمدن رشد بدن می باشد که این عوامل می‌ تواند روی آموزش و یادگیری اشخاص تاثیر منفی داشته باشد .

۳) تاثیرگذاری منفی روی قلب و ریه :

زمانی که از طریق دهان تنفس می کنید باعث کاهش اکسیژن رسانی به بدن خود می شوید که این عامل روی عملکرد قلب و ریه شخص تاپیر منفی می‌ گذارد زیرا باعث ورود حجم بالای اکسیژن به قلب می شود که نمی تواند تاثیر خوبی داشته باشد در نتیجه خون رسانی در رگ ها کاهش پیدا می‌ کند و می‌ تواند منجر به سرگیجه شخص شود.

۴) انسداد عروق :

با تنفس از طریق دهان شما حجم بالایی از‌ اکسیژن را وارد بدن خود می کنید و سیستم قلب و عروق را با مشکل مواجه می کنید زیرا وقتی اکسیژن با حجم بیشتری به رگ ها و عروق وارد شود دفع دی اکسید کربن کاهش پیدا می‌ کند و باعث گرفتگی و انسداد عروق خونی می گردد و می تواند به نفس کشیدن را به آهستگی و کندی مواجه نماید .

۵) تاثیر منفی روی حواس :

داشتن حس های بویایی و چشایی بسیار خوشایند می باشد که توسط مغز این حس به ما منتقل می‌ شود تنفس از طریق بینی و از طریق هر یک از سوراخ های آن می‌ تواند هوا را فیلتر کند و اعضای داخلی بدن را مرطوب نگه دارد و بدن را از لذت بوهای خوب بهره‌مند کند اما اگر تنفس از طریق دهان صورت بگیرد این عارضه را ایجاد می‌کند که حس چشایی و بویایی در شما ضعیف شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

10 − 8 =

فهرست