تماس
021-66582923
پرستار کودکپرستاری در منزل

نقش بازی های فکری در کودکان که پرستاران کودک باید بدانند

بازی فکری چه نوع بازی میباشد؟ بازی های فکری جز بازی هایی هستند که به تلاش های ذهنی نیازمند هستند و طبق یک علم وسیع و گسترده بر اساس توانایی فرد قابل اجرا میباشد. این بازی فکری هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی اجرا میشود در این مبحث به مزایا و نقش بازی های فکری در کودکان خواهیم پرداخت که امیدواریم برای مادران و پرستاران کودک در منزل مفید واقع باشد.

ویژگی های یک بازی خوب برای کودکان

بازیهای فکری که پرستار کودک در منزل برای کودکان انجام می دهند باید دارای ویژگی هایی باشد که بتواند تاثیر مثبت بر روی کوکان داشته باشد این ویژگی ها شامل

  • بازی باید علاوه بر حالت سرگرم کنندگی برای کودک لذت بخش نیز باشد.
  • بازی کردن باید هدف معینی در آن باشد.
  • بازی باید با انتخاب کودک و داوطلبانه باشد.
  • بازی باید از ماهیت یک داستان در آن شکل گرفته باشد.

مزایای بازی های فکری برای رشد کودکان

یکی از مزیت های بازی فکری این است محیط جالب و پرهیجانی را برای رشد خلاقیت کودک ایجاد میکند. اینکه کودک شما در حین بازی خوشحال و شادمان میشود رکن مهمی برای رشد و نمو کودک به حساب می آید. بازی فکری که مناسب کودک شما باشد به گونه ای است که به توانمندی کودک برای داوری کردن کمک میکند و توانایی پاسخ دادن سریع را در وجود او شکل خواهد داد.

یکی دیگر از نقش های بازی فکری در کودکان این است که خیال سازی و قدرت تصویر سازی را در آنها تقویت میکند و باعث میشود کودکان علت برد و باخت خود را در بازی تجسم کنند. از طریق بازی هایی که یک کودک انجام میدهد میتوانیم به خصوصیات درون کودک پی ببریم به طور مثال از نوع بازی که انجام میدهد میتوانیم متوجه شویم که کودک حس فرمان دادن و رئیس بودن را دارد یا حس اطاعت کردن یا احساسات او دربازی دوستانه است یا خشونت آمیز.

به طور کلی میتوانیم آرزوهای کودک را از نوع بازی هایش حدس بزنیم.

تاثیرات بازی های فکری در کودکان :

از مزایای بارز بازی این است که باعث رشد کودک در زمینه های عاطفی، اجتماعی و ذهنی میشود.
1)رشد یا بلوغ عاطفی:
بازی کردن باعث پرورش و رشد عاطفی میشود وحس نیاز او را به ارتباط آموزش و ترس بالا میبرد.
2)رشد اجتماعی کودک:
بازی کردن باعث سرعت بخشیدن به رشد اجتماعی کودک میشود و باعث میشود استعداد های درونی کودک که به صورت مخفی هستند برون گرا شوند وهمچنین باعث میشود حس شکست و موفقیت را در حد کودکانه خود تجربه نمایند.
3)رشد فکری وذهنی:
نقش بازی های فکری در کودکان غیر قابل انکار است وباعث میشود فکر کردن واندیشیدن به مسائل دورتر را در او محکم تر کند.

نقش بازی های فکری در کودکان و تاثیر آن بر جسم و روان آنها :

تاثیر و نقش بازی فکری در کودکان هم بر جسم هم بر روان آنها بازتاب دارد این تاثیر زمانی بر جسم او نشان داده میشود که کودک بازی هایی را انجام میدهد که تحرک و فعالیت بالایی دارند. این فعالیت آنها باعث میشود قسمت های مختلف بدن آنها از نظر عضلانی تقویت شود. بازی هایی مانند توپ بازی یا گرگم به هوا یا فوتبال انرژی زیادی از کودک میگیرد و عضلات او را قوی میکند.

تاثیر بازی در روان کودک هم همانطور که در بالا متذکر شدیم باعث میشود کودک تمام احساسات و آرزوی های خود را در قالب نقشی که ایفا میکند بیان نماید.

چه نوع بازی های فکری برای کودکان وجود دارد؟

  • نقش بازی های فکری از جمله بازی با پازل میتواند در زمینه های مختلفی برای کودک مفید باشد.
  • بازی هایی که با حافظه کودک در ارتباط است.
  • بازی های تخته ای مانند شطرنج
  • بازی هایی که به صورت چیستان ومعما هستند.

تاثیر بازی پازل بر کودکان

  • یک کودک زمانی که یک قطعه از پازل را میخواهد سر جای خود بگذارد آن را چندین بار جا به جا میکند تا جای مناسب آن را پیدا کند این کار باعث میشود کودک راه مناسبی برای حل مشکلاتش پیدا کند.
  • در زمانیکه کودک پازل را میچیند با خود صحبت میکند و میگوید الان چه قطعه ای از پازل را اینجا بگذارم رنگ آبی یا زرد. این حالت باعث میشود کودک مهارت کافی را برای صحبت کردن خود پیدا کند.
  • پازل هایی که اعداد ریاضی را داشته باشند کودک برای ساخت آنها با اعداد و دسته بندی قطعات سر و کار دارد و این باعث میشود در آموزش ریاضی مهارت پیدا کند.
  • کودک با انجام بازی پازل بین چشم و دست و ذهن خود ارتباط عمیقی ایجاد میکند به این طریق که چیزی که چشمانش میبیند در ذهنش تصمیم میگیرد و آنرا با دست عملی میکند.
  • بازی پازل یک بازی سرگرم کننده برای کودک است و باعث میشود توان حرکتی پیداکند و عضلات دست او قوی شود و بتواند توانایی بدست گرفتن مداد را پیدا کند.
  • در بازی پازل کودکان برای کامل شدن پازل با یکدیگر صحبت میکنند و با همفکری یکدیگر مشکل را حل میکنند این مسائل میتواند اجتماعی شدن کودک را به دنبال داشته باشد.
  • یک کودک تا زمانی که پازل را تکمیل نکند از درست کردن آن دست بر نمیدارد و این کار باعث میشود حس پشتکار واعتماد به نفس در او ایجاد شود.
  • وقتی کودک در ساخت پازل به دنبال یک جای مناسب برای قطعه میگردد آن را ذهن خود منطبق میسازد که این روش باعث میشود قدرت فکر کردن انتزاعی را در وجودش پروش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 + 18 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست