تماس
021-66582923
نقش کلسیم در بدن

نقش کلسیم در بدن برای سلامتی

اولین چیزی که در مورد کلسیم به ذهن خطور می‌ کند استحکام استخوان‌ ها و دندان‌ ها توسط این ماده معدنی می باشد اما لازم است بدانید که کلسیم در بدن نقشی فراتر از این مورد دارد و برای حفظ سلامتی و عملکرد درست بدن  بسیار ضروری می‌ باشد ما در این مقاله می خواهیم در مورد نقش کلسیم در بدن توضیحاتی را ارائه بدهیم تا پایان بحث ما را  دنبال کنید .

کلسیم در بدن انسان چه نقشی دارد  ؟

کلسیم  یک ماده معدنی و  ضروری در بدن انسان محسوب می‌ شود که بدن برای ادامه حیات خود به آن  نیاز دارد این ماده چیزی نیست که درون بدن به خودی خود  تولید شود هر انسانی می بایست از طریق مصرف مواد غذایی و مکمل ها آن را به بدن خود برساند زیرا در بسیاری از عملکرد های بدن انسان نقش مهمی ایفا می‌ کند .

تاثیر کلسیم بر انقباضات عضلات :

 کلسیم  می‌ تواند میزان انقباضات عضلانی در بدن را منظم نماید به این معنی که هرگاه یک عصب در بدن انسان عضله را به تحریک وا می دارد  کلسیم به قسمت پروتئین های عضله کمک می‌ کند تا فرایند انقباض را به صورت منظم انجام بدهد

تاثیر گذاری کلسیم در انعقاد خون :

 انعقاد خون یکی از موارد خیلی مهم است که در سلامتی  انسان تاثیر می گذرد این مورد برای فرایند عملکرد خود به یکی از مواد شیمیایی نیاز دارد یکی از  این مواد شیمیایی کلسیم می باشد پس از مهم ترین نقش های کلسیم در بدن تاثیر گذاری آن در انعقاد خون می باشد .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله علائم هشدار دهنده کمبود کلسیم در بدن را حتما مطالعه نمایید ))

تاثیر گذاری کلسیم در استخوان‌ ها :

از دیگر های کلسیم در بدن استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها می باشد اگر کلسیم لازم به بدن خود برسانید به مراتب استخوان های بدن شما قدرت و استحکام بهتری پیدا می‌ کند همچنین روی دندان های شما تاثیر مثبت می گذارد .

تاثیر گذاری کلسیم روی قلب :

شاید حتی به ذهن شما خطور نکرده باشد که کلسیم می‌ تواند روی سلامت قلب نیز نقش داشته باشد اما لازم است بدانید قلب برای انتقال پیام های عصبی و ترشح هورمون برای سلول‌ های بدن به این ماده معدنی نیاز دارد  این ماده مهم که تاثیر زیادی روی بدن دارد تنها درصد ناچیزی از آن به مقدار یک درصد در بدن مورد استفاده قرار می گیرد اما همین درصد کم اگر با یک سری تغییرات شدید در خون مواجه شود خطراتی را برای شخص به همراه دارد و می‌ تواند انقباضات شدید عضلانی را  که ممکن است مرگ را به همراه داشته باشد حاصل نماید.

نقش کلسیم در بدن مواد غذایی

مواد غذایی کلسیم دار  :

برای رساندن کلسیم بدن بهترین روش استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم می باشد غذایی که دارای کلسیم هستند شامل شیر ،ماست و پنیر می باشد توصیه می شود اگر چربی خون شما بالا است از این مواد غذایی به صورت کم‌ چرب آن را به مصرف برسانید.

از دیگر مواد غذایی می‌ توان به کلم بروکلی ، اسفناج و شلغم اشاره کرده که دارای مقدار زیادی کلسیم می باشد که می توانید با مصرف آن ها  به صورت روزانه ماده معدنی مهم را به بدن خود برسانید ماهی  سالمون و ساردین ، نان ، غلات غنی شده  ،آب پرتغال نیز دارای کلسیم هستند لازم است بدانید با مصرف این مواد غذایی در یک وعده کلسیم  لازم به بدن شما راه پیدا نمی کند و شما باید این مواد غذایی را در چندین وعده  به صورت روزانه مصرف کنید تا بدن کلسیم  مورد نیاز بدن را تامین  کند .

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی علائم کم خونی و کمبود آهن را حتما مطالعه نمایید ))

مصرف مکمل های کلسیم  :

با توجه به نقش کلسیم در بدن بسیاری از افراد هستند که کلسیم را از طریق مواد غذایی به بدن خود نمی رسانند توصیه می‌ شود این افراد از مکمل‌ های کلسیم استفاده نمایند توصیه لازم در مورد مصرف مکمل کلسیم این است که اعضای آن را در چند وعده به مصرف برسانید و به صورت یک جا مصرف نکنید زیرا مقدار مازاد آن از طریق گوارش دفع می‌ شود.

همچنین شما را به یبوست مبتلا می‌ کند از این رو توصیه ما این است که مکمل کلسیم را با منیزیم به مصرف برسانید تا از این مشکلات به دور باشید اگر بدن شما با کمبود ویتامین دی مواجه باشد نمی‌ تواند کلسیم  را جذب نماید و آن را از طریق گوارش دفع می کند پس برای این که کلسیم  بهتر جذب بدن شود از ویتامین های دی نیز استفاده کنید و غذا هایی که دارای  این ویتامین هستند را مصرف کنید .

اگر بدن با کمبود کلسیم مواجه شود چه مشکلاتی برایش به وجود می آید ؟

کمبود کلسیم در بدن می تواند عوارض جدی در بدن به وجود بیاورد  از جمله این عوارض پوکی استخوان می باشد که در سنین بالا با کوچک ترین آسیب و ضربه منجر به شکستگی استخوان‌ ها خواهد شد که درصد این مشکل در خانم ها به نسبت به آقایان بالاتر می باشد .

چه افرادی مستعد ابتلا به کمبود کلسیم هستند ؟

۱)  خانم هایی که به دوران یائسگی رسیدند زیرا بدن آن ها هورمون استروژن تولید نمی‌ کند

۲)  زنانی که کار های سخت و  سنگین بدنی انجام می‌ دهند مانند زنان ارتشی

۳) زنانی که عادت ماهیانه نمی شوند مستعد  ابتلا به کمبود کلسیم هستند

۴) افرادی که بدن آن ها تحمل لاکتوز را ندارد و از لبنیات نمی‌ توانند مصرف نمایند

نحوه محاسبه کلسیم در استخوان ها :

برای این که بتوانید از میزان کلسیم در استخوان های خود اطلاع پیدا کنید باید ازمایش تراکم استخوان را انجام بدهید این آزمایش که توسط اشعه ایکس انجام  می شود می‌ تواند درصد  کلسیم در استخوان‌ ها را تشخیص دهد در صورتی که کلسیم در آن ها با کمبود مواجه شود شما دچار پوکی استخوان می شوید زیرا تراکم استخوان ها باعدم کلسیم کاهش پیدا می‌ کند در همچین شرایطی می بایست به ورزش های مناسب  به همراه رژیم غذایی کلسیم دار روی بیاورید  تا بتوانید از پوکی استخوان جلوگیری نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

17 − شانزده =

فهرست