تماس
021-66582923

راه های نگهداری از نوزاد در منزل توسط پرستار نوزاد

پرستار کودک, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه

نکات مهم نگهداری از نوزاد یک ماهه

نگهداری از نوزاد یک وظیفه سخت و حساس برای والدین می باشد که اگر والدین برای اولین بار است که از نعمت یک فرزند بهره می برند و راه های نگهداری از نوزاد را تا کنون تجربه نکرده اند این وظیفه به مراتب سخت تر و مشکل تر می باشد.

هدف ما کارشناسان بخش مراقبت از نوزادان در موسسه آتیه پرستاران سلامت ، آموزش و کمک به مادرانی که نوزاد تازه متولد شده دارند و همچنین کمک به پرستارانی که وظیفه نگهداری از نوزاد در منزل را برعه دارند، می باشد. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان کاربرد داشته باشد و بتوانید به خوبی از نوزادتان مراقبت و نگهداری کنید. پس با ما همراه باشید.

راه های نگهداری از نوزاد

پرستار کودک یا مادران در نگهداری از نوزاد باید نکات مهمی را مد نظر بگیرند تا خدایی نکرده مشکلی برای نوزاد یا کودک ایجاد نشود. ما در زیر به تعدادی از این نکات مهم اشاره کرده ایم که شامل

حرکات نوزاد را مدنظر بگیریم

مادران و افرادی که وظیفه نگهداری از نوزاد را برعهده دارند می توانند با حرکات نوزاد یک ماهه بفهمند که آیا نوزاد در سلامت کامل است یا نه . همیشه مراقبت از نوزاد در بدو تولد تا یک ماهگی بسیار حساس می باشد. مخصوصا برای مادرانی که تجربه ی اولین نوزاد را دارند. در خصوص نوزادان یک ماهه نکاتی در مورد رشد آنها وجود دارد که مادران حتما باید بدانند.

شرایط مادران در ماه اول تولد نوزاد

در ماه اول ، نگهداری از نوزاد برای مادران هم بسیار خوشایند است هم تا حدودی ناراحت کننده . اضافه شدن شخص جدیدی به زندگی انسان بسیار خوشایند و باعث خوشحالی است مخصوصا خانواده هایی که اولین نوزاد آنها می باشند. اما در کنار این خوشحالی ها سختی هایی هم برای مادر بوجود می آید . گریه های نوزاد ، به دهان نگرفتن پستان مادر  ، حساس بودن نوزاد به صداهای اطراف و مواردی از این قبیل باعث خسته شدن مادر می شود .

در این موارد مادران سعی کنند نگران نباشند چون کم کم به این شرایط عادت می کنند . بنا بر پیشنهاد کارشناسان آتیه پرستاران سلامت برای رهایی از این خستگی هرچند وقت یک بار نوزاد خود را به دست همسر، خواهر یا مادر سپرده و برای بالا رفتن روحیه خود به خرید بروند، با دوستان ملاقات داشته باشند، سینما بروند یا ورزش کنند و از این موارد که تاثیر بالایی در بالا رفتن روحیه ی مادر دارد.

همچنین سعی شود حداقل در ماه اول زایمان از خدمات پرستاری از کودک در منزل که توسط شرکت های پرستاری در منزل ارائه می شود، استفاده نمایند و یا  یکی از نزدیکان شما که تجربه ی مادر شدن دارد مانند خواهر یا مادر در کنار شما باشند تا هم تجربیات خود را به شما انتقال دهند و هم به شما در مراقبت از نوزاد کمک کنند.

رشد نوزاد در یک ماه اول:

نوزاد تازه متولد شده در ابتدا حس های ششگانه ی او بسیار ضعیف می باشد. به همین خاطر است که اجسام اطراف خود را واضح نمی بیند. معمولا اجسام را تا حدود 15 سانتی متر خوب می بیند پس توصیه می شود به مادران که وقتی با نوزاد خود حرف می زنند صورت خود را در این فاصله قرار دهند .

وقتی  با نوزاد خود صورت به صورت حرف می زنید به مرور زمان  نوزاد با شما ارتباط برقرار می کند و تقریبا بعد از یک ماه شما را می تواند شناسایی کند.  وقتی شما را شناسایی کرد کم کم با شما ارتباط برقرار می کند.

معمولا کودکان  چند روز بعد از  به دنیا آمدن،  وزن کم می کنند که این  موضوع  جای نگرانی ندارد  چون نوزاد هنگام تولد با مایعات اضافی بدن متولد می شود و بعد از تقریبا دو هفته کم کم وزن می گیرد

رشد نوزاد در ماه اول تولد

مهارت های حرکتی :

سیستم های عصبی نوزاد در بدو تولد در حال بلوغ می باشد. اما بطور ذاتی نوزاد از خود حرکاتی نشان می دهد  مانند مکیدن نوک سینه های مادر و یا وقتی انگشت خود در کف دست نوزاد قرار می دهید متوجه می شود که انگشت شما را محکم می گیرد . حتی نوزاد در سن یک ماهگی  غریزه ی راه رفتن در او وجود دارد اما ماهیچه های پای نوزاد ،  او را یاری نمی کنند.

حتی  نوزاد در اوایل تولد با شنیدن صدا از طریق چشم ها و یا سر عکس العمل از خود نشان می دهد  اینها غریزه های ذاتی نوزاد می باشند . اما حتما مادران مواظب باشند وقتی نوزاد به حالت ایستاده است حتما سر و گردن او را با دست بگیرید چون ماهیچه های گردن برای حمایت از سر فعلا ضعیف هستند.

یک توصیه مهم اینکه اگر نوزاد به صداها واکنش نشان نمی دهد حتما این موضوع را به پزشک متخصص اطلاع دهید.

خواب نوزاد:

یکی از نکات نگهداری نوزاد ، تنظیم خواب نوزاد می باشد . نسبت به خواب نوزادان باید حساس بود  . معمولا نوزادان در ماه اول بین 15 تا 16 ساعت می خوابند. سعی شود اطراف نوزاد در هنگام استراحت بسیار آرام و بدون سروصدا باشد. چون نوزادان به صدا بسیار حساس می باشند و با کوچکترین صدا از خواب بیدار می شوند و بیدار شدن آنها احتمال دارد به عادت تبدیل شود که این خوب نیست.

غذا خوردن:

معمولا نوزادان در ماه اول تقریبا بین 8 تا 12 بار در طول روز از شیر مادر تغذیه می کنند یعنی هر 2 یا 3 ساعت یکبار . اگر از کمک غذایی مانند شیرخشک استفاده می کنید سعی شود بین  6 تا 8 بار در روز نوزاد خود را تغذیه دهید.

معمولا نوزادان اگر گرسته باشند وقتی دست به گونه هایش می زنید دهان را می چرخاند و باز می کند. و معمولا وقتی که سیر است می خوابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 4 =

فهرست