تماس
021-66582923

هنر درمانی در سالمندان چه مزیت هایی دارد ؟؟؟

پرستار بیمار, پرستار سالمند, پرستاری در منزل
بدون دیدگاه
مزیت های هنر درمانی در سالمندان

هنر درمانی یک روش بسیار خلاقانه برای افراد سالمند می باشد که با استفاده از آن می توان میزان قابل توجهی از درد ، اضطراب ،بهبود عملکرد حافظه عدم تحرک و بسیاری از مشکلات عاطفی و جسمی آن ها را مدیریت کرد تفاوتی ندارد که شما یک هنرمند متبحر هستید یا فقط از هنر برای لذت و سرگرمی و علاقه ای که به آن دارید از آن بهره می‌ برید در هر صورت روش هنر درمانی در سالمندان می‌ تواند روی سلامت روحی و عاطفی سالمندان بسیار موثر واقع شود .

مزیت های هنر درمانی در سالمندان :

هنر یعنی خلاقیت و ابداع هر چیز جدیدی که باعث حس رضایت مندی سالمند شود. این حس رضایت مندی را می‌ توان هم به صورت انفرادی و هم در کارهای گروهی انجام بدهند که دارای مزیت های فراوانی می باشد که ما در اینجا چند نمونه از آن را برای شما سالمندان و پرستار سالمند در منزل شرح میدهیم :

1- هنر درمانی می‌ تواند توانایی های حرکتی آن ها را بالا ببرد :

همان طور که می دانید با افزایش سن فعالیت‌ های بدن افراد مسن کمتر می شود و این باعث تحلیل عضلات آن ها می گردد و اگر از هنر درمانی برای سالمندان استفاده شود. یعنی آن ها به کارهای هنری و خلاقانه مانند ساخت مجسمه ، کشیدن نقاشی و یا نویسندگی بپردازند به مراتب جریان گردش خون در بدن آن ها بالا می‌ رود و باعث بالا رفتن تحرک بدنی آن ها و هماهنگی لازم بین حرکاتشان می‌ شود. لازم به ذکر است سالمندانی که به آرتروز و اختلالات مفاصل درگیر شدند با هنر درمانی می توانند دردهای خود را کنترل نمایند .

2-هنر درمانی روی عملکرد شناختی روانی آن ها تأثیر مثبت می‌گذارد :

سالمندانی که از هنر استفاده می‌ کنند این روش باعث می‌ شود فعالیت و تحرک مغزی آن ها افزایش پیدا کند و به دنبال راه های جدید برای کسب مهارت های خود باشند و از این رو افراد سالمندی که دچار بیماری‌ های مربوط به حافظه هستند این اختلال را با هنر درمانی می توانند به حداقل برساند زیرا مغز خود را وادار به فعالیت و تحرک می نمایند .

3- باعث بالا رفتن سلامت روانی و کاهش افسردگی می‌ شود :

افراد سالمند زمانی که از هنر خلاق خود یعنی کشیدن نقاشی یا نویسندگی استفاده می کنند حس مثبت و منفی درون آن ها بیدار می شود و باعث می شود مثبت فکر کنند به همین دلیل هنر درمانی می‌ تواند آن ها را از تنهایی بیرون بکشند و عارضه هایی مانند افسردگی که حاصل تنهایی آن ها می باشد مقابله نمایند و سلامت روانی خود را تحت کنترل داشته باشند .

4- باعث ارتباطات اجتماعی می شود :

هنر درمانی در سالمندان شرایطی برای افراد مسن ایجاد می‌ کند که باعث شود آن ها در ارتباطات اجتماعی حضور پیدا کنند استفاده از هنر در افراد مسن گاهی باعث می‌ شود این افراد در محیط های اجتماعی قرار بگیرند و رابطه خود را با دیگران گسترش بدهند در نتیجه روی روحیه آنها اثر مثبت می گذارد .

5- ایجاد هدف در زندگی:

افراد سالمند زمانی که باز نشسته می‌ شوند احساس می‌ کنند در زندگی خود دیگر هدف مشخصی ندارد حال اگر در کلاس های هنری شرکت کنند و از هنر هایی که در وجود شان است بهره ببرد می‌ توانند در زندگی خود حس هدف مندی را به وجود بیاورند و با خلق آثار هنری هدفمندی خود را نمایش بدهند .

هنر درمانی چگونه روی حافظه افراد سالمند تأثیر می‌ گذارد و باعث بهبود آن ها می‌ شود؟

افراد سالمندی که عملکرد حافظه های آن ها کمتر شده است هنر درمانی باعث می شود یک روند بهبودی برای درمان آن ها ایجاد شود. به طور مثال کسی که به آلزایمر و زوال عقل مبتلا شده باشد با کشیدن یک نقاشی در مورد چیزی که به آن علاقه‌ مند است باعث می‌ شود تداعی خاطرات گذشته در ذهن او مرور شود و اگر روتین این فرآیند را تکرار کنند می‌توانند روی حافظه آن ها تاثیر بگذارد و باعث بهبودی آن ها شود.

همچنین هنر درمانی می تواند از اختلالات حافظه که در این سن برایشان پیش می آید پیشگیری نماید شاید بسیاری از سالمندان خیلی نتواند صحبت کنند و یا چیزی را بنویسند اما یک نقاشی می تواند تمامی منظورت و خاطراتی که در ذهنش به وجود می‌ آید را با یک تصویر نشان دهد این روش به غیر از تأثیر مثبت بر روی حافظه که از اختلالات آن جلوگیری می کند اعتماد به نفس سالمند را نیز افزایش می دهد .

هنرنمایی هایی که سالمندان می‌ توانند انجام بدهند شامل چه مواردی می باشد ؟

  • ساختن مدل های متفاوت با خاک رس
  • خیاطی کردن
  • بافندگی و ریسندگی
  • استفاده از ابزار موسیقی
  • رقصیدن
  • نقاشی کردن روی بوم های نقاشی
  • ساختن جواهرات و زیورآلات
  • ساختن مجسمه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × 5 =

فهرست