تماس
021-66582923
پرستار کودکپرستاری در منزل

ورزش برای گردن گرفتن نوزاد با کمک پرستار نوزاد

ورزش برای گردن گرفتن نوزاد : گردن گرفتن نوزاد یکی از دغدغه هایی است که ذهن اکثر والدین مخصوصا مادران و همچنین پرستاران نوزاد که وظیفه مراقبت و نگهداری از نوزادان تازه متولد شده را برعهده دارند، را درگیر خود کرده است. ما در این بخش از مقالات آموزشی در مرکز پرستاری آتیه پرستاران سلامت و بنا بر درخواست مادران و افرادی که وظیفه پرستاری از کودک را برعهده دارند، قصد داریم انواع ورزش برای گردن گرفتن نوزاد را شرح دهیم. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

نکات ضروری برای گردن گرفتن نوزاد

  • برای انجام ورزش های لازم برای گردن گرفتن نوزاد باید دقت لازم را داشته باشید زیرا این ناحیه در نوزاد بسیار ظریف و حساس است و میتواند در صورت مراقبت نکردن باعث آسیب به کودک شود.
  • اگر نوزاد شما دچار یک بیماری خاص است از انجام ورزش برای گردن گرفتن او خودداری کنید و آن را به پزشک محول کنید.
  • حتما لازم نیست در همان بدو تولد اقدام به گردن گرفتن نوزاد شود.
  • کج گرفتن گردن نوزاد مربوط به ضعف عضلات گردن نوزاد میباشد و با تقویت آن با انجام ورزش از بین میرود.

نحوه ی انجام ورزش های مربوط به گردن گرفتن نوزاد به شرح زیر است:

مادران و افرادی که خدمات نگهداری کودک در منزل را برعهده دارند می توانند با روشهای خانگی که در زیر به آنها اشاره کرده ایم، کمک کنند به سفت شدن گردن نوزاد. این روشها شامل:

  • اولین حرکت این است که نوزاد را روی شکم بخوابانید. به این روش اصطلاحا تامی تایم میگویند . و سر او را به یک سمت ببرید و بعد از چند ثانیه به سمت دیگر ببرید.
  • دومین حرکت که در 6 ماهگی به بعد باید انجام شود این است که زمانی که کودک طاق باز خوابیده است سرش را کمی به سمت بالا بیاورید.
  • انجام ورزش های کششی در زمانی که کودک در بغل شما خوابیده میتواند عضلات او را قوی کند به این صورت که سر او را به سمت راست بچرخانید و بعد مخالف آن را انجام دهید.
  • روش بعدی در حالت شیر دادن به کودک است در این موقعیت نوزاد را در زیر بغل خود نگاه دارید و با دست سینه ی آن را بگیرید. در این صورت کودک برای دیدن اطراف خود مجبور میشود سرش را بالا نگه دارد و این به سفت شدن گردن کودک کمک شایانی میکند.
  • استفاده از اسباب بازی هایی که برای کودک جالب باشد و صداهای حاصل از آن بتواند توجه او را جلب کند. مادر یا مراقب کودک می تواند کودک را به پشت بخواباند و این اسباب بازی ها را جلوی صورت او قراردهد و آن را به سمت چپ یا راست حرکت دهد تا کودک برای دیدن آنها مجبور شود گردن خود را تکان دهد. این حرکت میتواند کمک زیادی به تقویت عضلات گردن نوزاد بکند.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی روش حمام کردن نوزاد را حتما مطالعه نمایید ))

در چه زمانی باید گردن گرفتن نوزاد آغاز شود:

بنا بر نظر متخصصان و کارشناسان موسسه مراقبت و پرستاری آتیه پرستاران سلامت، گردن گرفتن نوزاد مراحل خاص خود را دارد که به مرور زمان این عمل از دو ماهگی اتفاق می افتد. که در زیر به طور کامل برای شما شرح داده شده است.

  • در 2 ماهگی کودک میتواند تا حدی سر خود را بلند کند و تا زاویه ی 45 درجه میتواند سرش را نگه دارد.
  • در پایان 3 ماهگی او سینه ی خود را به سمت بالا میگیرد و گردن خود را تا زاویه 90درجه میتواند بلند کند.
  • در 6ماهگی او یک کنترل کامل بر قسمت سروگردن خود خواهد داشت .

ویژگی های مهم گردن گرفتن نوزاد :

گردن گرفتن نوزاد یک حرکت مهم در مسیر رشد و توانایی پیدا کردن در حرکات او محسوب میشود این حرکت میتواند سایر مهارت های دیگر مانند نشستن و راه رفتن را نیز در او تقویت کند زمانی که نوزاد کنترل لازم را در گردن خود پیدا کند میتواند دید گسترده تری را داشته باشد.

علت به تعویق افتادن گردن گرفتن نوزاد:

کنترل داشتن سر و گردن در بسیاری از نوزادان و کودکان با تاخیر همراه است علت این تاخیر میتواند مشکلات ناشی از فلج مغزی باشد که مانع از تحرکات بدنی کودک میشود. یکی دیگر از علت های تعویق حرکات گردن و سر در کودکان کوتاهی عضلات گردن کودک میباشد که با انجام تمرین های مخصوص سهولت در کنترل سر کودک به وجود خواهد آمد.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مادران و پرستاران کودک مقاله آموزشی تاثیر ماساژ درمانی برای نوزادان را حتما مطالعه نمایید ))

انجام حرکات کششی به روش کار درمانی و ورزش برای گردن گرفتن نوزادان

والدین، مراقبین و پرستاران نوزاد علاوه بر روشهای خانگی که در بالا به آن اشاره شد، می توانند از روشهای کار درمانی نیز به گردن گرفتن نوزادان کمک شایانی کنند. البته ناگفته نماند که در روشهای کار درمانی حتما باید از پزشک متخصص مشورت گرفته شود.

  • کودک را در بین پاهای خود قرار دهید و یک دست خود را روی چانه کودک بگذارید و دست دیگر را روی سر او بگذارید و به تدریج و آرام بدون اینکه بخواهید کودک را تکان دهید گردن او را به سمت جلو و پایین حرکت دهید و عضلات پشت گردن را نیز به حالت کششی دربیاورید.
  • گذاشتن کودک روی رولر : کودک خود را به شکم روی وسیله ی استوانه ای شکل بخوابانید طوری که سنگینی وزن کودک را بگیرد و سپس دو دست او را جلوتر از کتف او قرار دهید و برای چند دقیقه کودک را در این حالت قرار دهید .
  • کودک را روی سطح دارای شیب قرار دهید طوری که سر او بالاتر از بدنش قرار بگیرد این روش میتواند اثر جاذبه را کم کند و کودک راحت تر گردن خود را بلند کند .
  • میتوانید کودک را روی یک توپ بزرگ به روی شکم بخوابانید و با دست های خود باسن کودک را به سمت پایین فشار دهید و او را به سمت جلو و عقب حرکت دهید این کار باعث میشود کودک گردن خود را بالا بگیرد .
  • روش دیگر برای تقویت عضلات گردن کودک این است که کود ک را به پشت بخوابانید و زانو های او را بسمت سینه او خم کنید و آن را ثابت نگه دارید و از کودک بخواهید سر خود را به سمت بالا بیاورد .
  • کودک را روی سطح شیب دار به شکم بخوابانید و دو آرنج او را به حالت باز و با فاصله از هم نگه دارید و کف دست های کودک را طوری که انگشت شست او از بقیه دور باشد روی زمین قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × یک =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست