تماس
021-66582923
وسایل ورزشی مناسب برای سالمندان

وسایل ورزشی مناسب برای سالمندان

انجام فعالیت های ورزشی در دوران سالمندی از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است که سالمندان تقریباً 30 دقیقه از برنامه ی روزانه ی خود را به انجام فعالیتهای ورزشی اختصاص دهند. زیرا علاوه بر تحرک و افزایش جریان خون در بدن که موجب بهبود عملکرد قلب و عروق می‌شود، با تعریقی که در پی دارد به کاهش وزن و حذف سموم بدن نیز کمک کرده و برای سالمند شادابی و نشاط به دنبال دارد.

اما باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر سالمندتان تاکنون به انجام فعالیت های ورزشی نپرداخته، باید با تمرینات سبک از جمله پیاده‌روی با شدت پایین و در زمان کوتاه شروع کند و با آماده تر شدن عضلاتش، بر تنوع ، سرعت و مدت این فعالیتها بیفزاید تا دچار گرفتگی عضلات و درد ناشی از آن نشود و از آن جایی که شرایط بدنی سالمندان بسیار حساس است و توانایی انجام هر ورزشی را ندارند، باید در انتخاب نوع وسایل ورزشی برای آنها بسیار محتاطانه عمل کنید و حتما برای این امر یکی از اعضای خانواده و یا پرستار سالمند در منزل ، سالمند را همراهی کند و مراقب او باشد .

در ادامه قصد داریم به معرفی چند نوع از بهترین وسایل ورزشی ایمن برای سالمندان بپردازیم پس اگر به دنبال وسایل ورزشی برای سالمند عزیزتان هستید با ما در ادامه همراه باشید.

انواع وسایل ورزشی مناسب برای سالمندان

اسکی فضایی یا الیپتیکال

یکی از دستگاه های ورزشی مناسب برای سالمندان الیپتیکال است. زیرا پدال زدن در حین استفاده از این دستگاه علاوه بر تقویت عضلات پا به علت هوازی بودن این ورزش به تقویت قلب و ریه سالمند نیز کمک می‌کند و شکل خاص آن و قابلیت تغییر شیبی که دارد موجب می شود که در صورت تنظیم صحیح آن متناسب با شرایط سالمند، نسبت به تردمیل فشار کمتری بر زانوها و مفاصل وارد کند و در عین حال چربی سوزی بیشتری به دنبال بیاورد.

همچنین این امکان را به سالمندان می دهد که در صورت داشتن ضعف در عضلات یکی از پاهایشان آن را از حالت مستقل خارج کنند و در حالت وابسته قرار دهند تا هر دو پا به کمک هم پدال را به حرکت در آورند و پای ضعیف و آسیب دیده فشار کمتری را احساس کند.

توپ پیلاتس

یکی از وسایل ورزشی جذاب که نظر سالمندان را به خود جلب می‌کند توپ طبی می باشد. زیرا حتی اگر سالمند برای ورزش های استقامتی از آن استفاده نکند و فقط بر روی آن بنشیند،باز هم به علت تعادل زیادی که می‌طلبد ناخودآگاه تعداد زیادی از عضلاتش را به فعالیت وا می‌دارد و اثرات خوبی بر روی آنها میگذارد.

حال اگر سالمند با کمک آن به ورزش های کششی، دراز نشست ،اسکوات و غیره نیز بپردازد چون همزمان عضلات مختلفی در بدنش برای حفظ تعادل و انجام این حرکات به تکاپو می‌افتند،تعداد ماهیچه های در حال فعالیت دو چندان شده وتاثیرات بیشتری بر روی عضلاتش خواهند داشت.

دستگاه زیر بغل

یکی از دستگاه های ورزشی برای تقویت عضلات پشت و کاهش درد کمر در سالمندان دستگاه زیر بغل در حرفه بدنسازی می باشد که اگر به درستی از طریق کم یا زیاد کردن وزن ها متناسب با توان بدنی سالمند تنظیم شود،می‌تواند در تقویت عضلات کتف، آرنج وسرشانه های انها تاثیر بسزایی بگذارد.

در نظر داشته باشید که استفاده از این دستگاه نسبت به بارفیکس برای سالمندان آسیب کمتری به دنبال خواهد داشت زیرا هنگام کار با بارفیکس شما وزن را به بالا میکشید ولی در کار با این دستگاه با کمک قرقره و با وارد کردن فشاری به میله به سمت پایین،وزنه ها را به سمت بالا جابجا می کنید و با تکرار آن در ست های منظم، علاوه بر حفظ ایمنی و مختل نشدن وضعیتتان، درگیری عضلانی بیشتری در بدنتان احساس خواهید کرد.

(( در ادامه پیشنهاد می شود مقاله آموزشی نقش مشاور در برطرف کردن مشکلات روحی سالمندان را حتما مطالعه نمایید ))

وزنه مچ دست یا پا

یکی از وسایل ورزشی ارزان و بسیار کاربردی برای سالمندان وزنه مچ پا یا دست می باشد زیرا به راحتی می‌توانند از آنها هنگام پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دویدن و یا هر ورزش دیگری استفاده کنند تا با افزودن کمی وزن به دست یا پا،بدون زیاد کردن زمان ورزششان تاثیر حرکات ورزشی برای عضلات خود را بیشتر کنند. همچنین جنس پارچه ای آن موجب می شود که برای پوست حساس سالمندان هیچگونه ناراحتی به وجود نیاورد و آن را در لیست یکی از بهترین وسایل ورزشی برای سالمندان قرار دهد.

دوچرخه ورزشی خوابیده

این وسیله برای سالمندانی که به دوچرخه سواری علاقه دارند ولی به دلایل ناتوانی و عدم کنترل درست آن نمی‌توانند از مزایای این ورزش پر اهمیت استفاده کنند مناسب می باشد زیرا به گونه‌ای طراحی شده که افراد می‌توانند متناسب با قدرت بدنی خود فشار وارد بر پاها را تنظیم کنند و آن را افزایش و یا کاهش دهند و از این طریق عضلات ساق پا و سایر ماهیچه های درگیر را تقویت کنند.

اما در نظر داشته باشید که این وسیله نسبت به دوچرخه ایستاده کاهش وزن کمتری به دنبال دارد و در صورتی که سالمندان به قصد لاغری از آن استفاده میکنند، باید برای داشتن نتیجه ی بهتر،مدت انجام فعالیتشان را با آن افزایش دهند، زیرا خوشبختانه استفاده طولانی مدت از آن به علت قرار گرفتن بدن برروی سطح ارگونومیکی،هیچگونه ضرری برایشان نخواهد داشت.

ماشین قایقرانی

یکی از دستگاه هایی که برای سالمندان همه فن حریف حساب میشود و با کمترین فشار به مفاصل بیشترین درگیری را برای ماهیچه های مختلف بدن آنها از جمله جلو ران ها ،پشت رانها،دوسر بازو و ساعدشان به وجود می‌آورد و آنها را تقویت می‌کند، ماشین قایقرانی می باشد زیرا به راحتی متناسب با توان بدنی افراد قابل تنظیم است و برای کشش عضلات و تقویت زانو و بسیار مناسب میباشد.

اما اگر بخواهیم عملکرد آن را با دستگاه تردمیل مقایسه کنیم باید بگوییم که اگرچه نسبت به تردمیل، تعداد و تنوع عضلات درگیر کننده آن بیشتر است اما کالری سوزی کمتری نسبت به آن دارد و برای کاهش وزن به تردمیل ارجحیت ندارد وبرای انعطاف پذیری و تقویت عضلات کارایی بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

3 × 5 =

فهرست