تماس
021-66582923
خطر کمبود ویتامین دی (d) در زنان باردار

خطر کمبود ویتامین دی (d) در زنان باردار

  کمبود ویتامین دی در زنان باردار بسیار خطرناک است سلامتی کودک در دوران بارداری بستگی به سلامتی مادر داشته و سلامتی سال های بعدی زندگی اش نیز بستگی به همین دوران دارد. در دوران بارداری رژیم غذایی کامل و کافی سلامتی و زیبایی شما را حفظ کرده و رشد و نمو نوزادان را تامین می نماید. تامین همه ویتامین ها در این دوران برای زنان باردار ضروری و لازم است و کمبود آنها باعث ایجاد مشکلات و اختلالاتی برای مادر و نوزاد میشود .

از مهمترین ویتامین های D می‌توان به ویتامین D2 وD3 اشاره کرد.تهیه ویتامین D امروزه کار بسیار سخت و پیچیده‌ای نیست و به راحتی می توان آن را به دست آورد.ما در این مقاله قصد داریم درباره خطرات کمبود ویتامین دی ونحوه دریافت آن در زنان باردار سخن بگوییم.

 خطر کمبود ویتامین دی و عوارض آن در زنان باردار

 عملکرد ویتامین دی در زنان باردار بسیار با اهمیت است. زیرا عدم وجود ویتامین دی در زنان باردار باعث تولید بیماری‌های خطرناکی در آن ها می شود. ویتامین دی در بدن زن باردار مانند یک ژن عمل می کند و روی بقیه فعالیت های سیستمی بدن زن باردار تاثیر می گذارد.

کمبود ویتامین دی در زنان باردار باعث عوارضی چون عدم تقویت استخوان ها در بدن، عدم جذب کلسیم از مواد لبنی و عدم جذب منیزیم و فسفات ، همچنین عدم عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می شود. اگر خانم ها قصد بارداری دارند ابتدا باید میزان ویتامین دی در بدن شان را اندازه گرفته و در صورت کمبود به تقویت آن بپردازند تا بتوانند فرزند سالمی به دنیا بیاورند.

خطر کمبود ویتامین دی در زنان باردار و فشار خون کودکان

 زمانی که زن باردار دچار کمبود ویتامین دی است نه تنها به خود بلکه به کودکش هم آسیب میزند اگر ویتامین دی در زنان باردار موقع زایمان کاهش پیدا کند از همان لحظه زایمان، کودکش دچار بیماری هایی میشود که بسیار خطرناک هستند و با بالا رفتن سن کودکش این بیماریها بروز پیدا می‌کنند مانند بیماری فشار خون بالا.

حالا کودکانی که از همان کودکی دچار بیماری فشار خون بالا می شوند در آینده نیز به بیماری‌های دیگری چون بیماری قلبی وعروقی و اضافه وزن نیز دچار می شوند. علاوه بر این کمبود ویتامین دی باعث به خطر افتادن سلامت پوست  و بینایی، اختلال در رشد دندان‌ها و استخوانهای کودک می شود زیرا عامل جذب کلسیم در بدن زن باردار وجود ویتامین دی است.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی علت و درمان خشکی لب در دوران بارداری را حتما مطالعه نمایید ))

  از چه راههایی زنان باردار میتوانند ویتامین دی دریافت کنند؟

 راه هایی که یک زن باردار میتواند ویتامین دی را از آنها به دست آورد به شرح زیر است.

 ۱- نور خورشید:

یکی از مهمترین منابع دریافت ویتامین دی برای زنان باردار  تابش مستقیم نور خورشید بر روی پوست  زنان باردار است که کمبود ویتامین دی را در بدن آنها جبران می کند و آفتاب منبع اصلی این ویتامین می باشد. پزشکان به مادران باردار در زمستان توصیه می کنند، به علت کمبود نور خورشید قرص ویتامین دی مصرف کنند،تا با خطر کمبود ویتامین دی مواجه نشود.

۲-روغن امگا ۳:

انواع ماهی ها و یا روغن ماهی سرشار از ویتامین دی است و بدن زن باردار بدون ویتامین دی قادر به ساختن کلسیم و فسفر نیست. پس میزان احتیاج زن باردار به روغن ماهی رابطه مستقیم به مقدار مدتی دارد که در معرض تابش آفتاب قرار می گیرد.

در آب و هوای کم آفتاب و در شش ماه آخر بارداری ،یعنی زمانی که دندان‌های طفل تشکیل میشود،روغن ماهی اهمیت زیادی برای زنان باردار دارد. از طرف دیگر در صورتی که زن باردار بتوانند گاه گاه پوست خود را در معرض آفتاب قرار دهد به حدی که پوستش کمی رنگ بگیرد، روغن ماهی مورد نیاز نیست. چون این موقعیت در تمام مدت سال پیش نمی آید   اغلب پزشکان در ماه‌های زمستان برای زنان باردار ویتامین دی تجویز می کنند.

۳- تخم مرغ:

مادر باردار باید در روز ۲ الی ۳ بار از تخم مرغ استفاده کند. زیرا تخم مرغ منبع غنی از ویتامین دی و آهن و پروتئین است.

 ۴- شیرغنی شده:

شیر دارای مقدار زیادی از ویتامین ها است، از جمله ویتامین آ ویتامین ب که برای رشد و نمو و تکامل جنین لازم و ضروری می باشد. شیر کامل ترین غذای طبیعی برای مادر باردار است.حالا اگر علاوه بر ویتامین AوBبه این شیرویتامین دی هم اضافه کنند غذای مناسبی برای مادران  باردار میشود. مادران باردار باید روزی ۲ لیوان شیر بخورند تادچار خطر کمبود ویتامین دی نشوند.

(( در ادامه توصیه می شود مقاله آموزشی آیا کشیدن دندان در بارداری خطرناک است؟ را حتما مطالعه نمایید ))

  کمبود ویتامین دی در زنان باردار چگونه معلوم میشود؟

 اگر زن باردار با علامت هایی که در پایین برای شما گفته می‌شود روبه‌رو شدند باید بداند که دچار کمبود ویتامین دی شده و خطر کمبود ویتامین دی، آنها را تهدید می کند. این علائم عبارتند از:

 ۱-ایجاد تب و لرز ناشی از عفونت .

۲- عدم نشاط و شادابی و خستگی دائمی.

۳-انزواطلبی و دوری از جمع.

۴- دیر خوب شدن زخم های بدن .

۵-افزایش ریزش مو.

۶- از بین رفتن تراکم استخوان ودچار پوکی استخوان شدن .

۷-ایجاد دردهای عصبی.

 سخن آخر

حالا که با خطرات کمبود ویتامین دی وعلایم آن وخطرات آن برای کودک وراههای دریافت آن در زنان باردار آشنا شدید می توانید با تغذیه مناسب در رفع کمبود ویتامین دی در آنها کوشا باشید و در خطراتی را که باعث تهدید مادر و فرزند میشود ازبین ببرید.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 4 =

فهرست