تماس
021-66582923

پرستاری از زوج سالمند در منزل یکی دیگر از خدمات مهم در موسسه آتیه پرستاران سلامت می باشد که خانواده های محترم در تهران ارائه می شود. گذر عمر و تاثیر آن بر سلامت جسم و روح انسان ، امری اجتناب ناپذیر است . والدین که گنج های خانواده و قطب عاطفی خانه هستند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با افزایش سن ، ممکن است دوچار ناتوانی و بیماری های متعددی شوند که به واسطه ی آن ، همواره نیازمند این باشند که فردی در انجام کارهای شخصی به آنها یاری رساند.

این در حالی است که به دلیل صنعتی شدن جامعه ی امروز و بیشتر شدن دغدعه ی کاری ، پرستاری از سالمند برای اعضای خانواده امکان پذیر نیست و دور شدن از محیط خانه و خانواده نیز ، برای شخص سالمند به دلیل روحیه ی حساس سخت و دلهره آور است .

پرستاری از زوج سالمند با پرستار خانم یا آقا ؟؟؟

بدین منظور می توان از اشخاصی که تحت عنوان پرستار سالمند در جامعه فعالیت می کنند و تجربه و دانش کافی در این زمینه دارند بهره برد . باید در نظر بگیریم که چنانچه سالمندان تحت مراقبت زوج باشند، برای انجام امور مراقبتی ، پرستار خانم گزینه ی بهتری است زیرا تجربه نشان می دهد که سالمند خانم با پرستار خانم ارتباط بهتر و صمیمی تری برقرار می کند و وجود احساسات مادرانه و حس حمایتی قوی در خانم ها ، باعث می شود بتوانند با سالمند آقا نیز رابطه ی خوبی برقرار کنند و تمامی امور مربوطه را به نحو احسن انجام دهند.

برای انتخاب پرستار ، بهتر است بصورت شخصی عمل نکنیم و برای این امر از یک مرکز معتبر و دارای مجوزهای لازم کمک بگیریم تا خیالمان از نظر کارآمدی و متعهد بودن شخص معرفی شده راحت باشد. اینگونه در صورت نارضایتی از شخص ، مرکز مسئولیت جایگزین کردن پرستاری مناسب را نیز برعهده می گیرد.

هزینه ی دریافتی پرستاری از زوج سالمند :

افراد خانواده بسته به برنامه ی شخصی که در زندگی دارند ، در بازه های زمانی روزانه ، ساعتی یا 24 ساعته برای مراقبت از سالمند ، به پرستار منزل شبانه روزی نیاز دارند که به طبع با افزایش ساعت کاری ، هزینه ی دریافتی در ازای ارائه ی خدمات نیز افزایش می یابد .

از دیگر موارد موثر بر هزینه ، می توان به میزان توانایی شخص سالخورده در انجام امور اشاره کرد .زیرا پرستار برای فردی که توانایی انجام کارهای روزانه همچون استحمام ، تعویض لباس ، غذا خوردن و غیره را ندارد و یا از بیماری خاصی رنج می برد خدمات بیشتری در مقایسه با شخصی که فقط برای پر کردن تنهایی و اوقات فراغت خود تقاضای پرستار دارد ارائه می دهد . با این حال با در نظر گرفتن تمامی موارد باز هم هزینه ی وجود پرستار در منزل برای مراقبت ، نسبت به نگهداری سالمند در آسایشگاه ها بسیار مقرون به صرفه می باشد.

پرستار در قبال سالمند چه وظایفی دارد

پرستار برای نگهداری و رسیدگی به سالمند ، باید علاوه بر صبر و حوصله و خویشتن داری ( در مقابل بدخلقی های ناشی از بیماری یا کهولت سن ) ، نسبت به وی احترام ، محبت و دلسوزی داشته باشد و با او رابطه ای دوستانه برقرار کند تا در نبود فرزندان و اعضای خانواده ، احساس تنهایی نکند و محیط خانه برایش کسل کننده و بی روح نباشد و اگر سالمند به علت بیماری نیاز به مراقبت خاصی دارد ، پرستار موظف است مطابق با تعلیمات و آموزش های تخصصی که در این زمینه دیده است عمل کند و بیمار را برای چک آپ های دوره ای همراهی کند.

به طور کلی پرستار باید منظبت باشد و طبق زمان های تعیین شده در منزل سالمند حاضر شود و به امور بهداشتی ، تغذیه ، سلامت جسمی و روحی و حتی گاها انجام امور منزل رسیدگی کند.

رسیدگی پرستار به امور غذایی زوج سالمند:

اگرچه اکثر غذاها با ذائقه ی تمامی افراد سازگار است و خوردن آنها لذت بخش می باشد ، اما با افزایش سن و بروز بیماری های مختلف از قبیل چربی ، قند و فشار خون ، سالمندان ناچار هستند که رژیم غذایی خود را محدود کنند و از مواد غذایی که سلامت آنها را به خطر می اندازد ، استفاده نکنند.

پرستاری که وظیفه ی مراقبت را برعهده می گیرد همواره باید با آماده کردن به موقع غذاها و میان وعده های سبک و سالم که متناسب با سلیقه و علایق سالمند باشد در حفظ سلامت او بکوشد.

پرستار برای پر کردن اوقات فراغت سالمند چه تدابیری می اندیشد:

سالمندی دورانی است که در آن به علت تنهایی و احساس مفید نبودن ، اغلب افراد روحیه ی حساستذری دارند. از طرفی به علت بازنشستگی یا ناتوانی ، به کار خاصی نیز نمی پردازد در نتیجه اوقات زیادی از روز را بیکار هستند .

مراقب زوج سالمند باید برای سرگرمی و حفظ روحیه ی سالمندان برنامه ای متناسب با سطح سواد و علایقش مانند مطالعه ی روزنامه ، تماشای تلویزیون ، گوش دادن به موسیقی و غیره در نظر بگیرد و در صورت تمایل خانواده ، با انجام کارهایی مانند پیاده روی ، گردش و هم صحبتی با هم سن و سالهایش در فضای آزاد ، تلاش کند تا از شکل گیری حس خمودگی و افسردگی در او جلوگیری کند.

توجه ویژه ی پرستار به سلامت روحی و روانی زوج سالمند:

برخلاف گذشته در دنیای امروز ، جذابیت ها و سرگرمی های بسیاری مانند وقت گذراندن در فضای مجازی ، بازی های کامپیوتری و … وجود دارد که اکثر افراد تمایل دارند تا اوقات فراغت از کار خود را صرف انجام آن کنند. این امر باعث می شود که به افراد سالمندی که در خانواده زندگی می کنند و تمایلی به انجام این کار ندارند ، احساس بی ارزشی و کم توجهی دست بدهد.

این درحالی است که اکثرا چون توانایی بدنی آنها کم شده و نمی توانند مانند سابق فعالیت داشته باشند ، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. در این بین ، این پرستار است که با انجام کارهایی مانند همنشینی و همدلی با سالمند و مشارکت دادن او در کارها و استفاده از تجربیاتش برای دستور پخت غذا یا کار خاصی می تواند روحیه ی او را تقویت کند و این احساس را در او کم رنگ کند.

حفظ نظافت و بهداشت زوج سالمند:

در نگهداری از سالمندان ، تلاش برای حفظ به داشت و نظافت شخصی حرف اول را می زند زیرا رعایت نکردن بهداشت ، خود عامل به وجود آمدن بسیاری از بیمار ها برای سالمند می باشد . مراقب سالمند وظیفه دارد به طور مرتب به امور بهداشتی و نظافتی سالمند از قبیل استحمام ، کوتاه کردن ناخن ، تعویض لباس ، شانه زدن موها و کمک به رفتن به توالت و یا عوض کردن مداوم پوشک در صورت ناتوانی ، رسیدگی کند.

خدمات پرستار در جهت بهبود وضعیت جسمی و درمانی سالمند:

بیماری در همه ی سنین گریبانگیر افراد است . اما در سنین بالا به علت ناتوانی بدنی و ضعف سیستم ایمنی اشخاص بیشتر درگیر بیماری می شوند . علاوه بر بیماری ، کم شدن خواب و اختلال در شنوایی که در سالمندی رخ می دهد برایشان بسیار آزار دهنده است و سطح کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد.

پرستار سالمند با آگاهی و دانشی که در زمینه ی بیماری و راه های درمان دارد، باید همواده به علائم و نشانه های شخص توجه کند و در صورت داشتن سابقه ، به طور منظم فشار و قند خون او را تحت کنترل بگیرد و زمان داروها را به وی یادآوری کند و اگر از بیماری جسمی حادی رنج می برد ، وظیفه ی تعویض سوند ، پانسمان ، تزریقات و انجم تمرینات فیزیوتراپی را نیز عهده دار است .

وظیفه ی مراقب در پرستاری از زوج سالمند در رسیدگی به امور منزل

رسیدگی به امور منزل و تمیزی آن ، برای افراد شاغل امری سخت و طاقت فرساست. زیرا به علت اشتغال ، وقت و انرژی لازم برای انجام کارهای خانه را ندارند و زمانی که پس از فارق شدن از کار ، به منزل باز می گردند با دیدن شرایط نامناسب محیط و آماده نبودن غذا ، دوچار پریشانی و سردرگمی می شوند.

چنانچه شخصی تحت عنوان پرستار سالمند در خانه فعالیت می کند ، می توانیم از او بخواهیم کارهایی مانند مرتب کردن خانه ، شستشوی ظرف ها ، پخت و پز ، نظافت سرویس بهداشتی و گردگیری را نیز انجام دهد. تا همواره از آماده بودن محیط خانه رای رفع خستگی و ایجاد احساس آرامش در آن اطمینان حاصل کنیم.

پرستاری از زوج سالمند در منزل نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و خدمات حرفه‌ای دارد تا از سلامت و راحتی آنها مطمئن شود. نگهداری و پرستاری سالمند در منطقه تجریش با تمرکز بر خدمات شخصی‌سازی شده و استفاده از فناوری‌های نوین، به بهبود کیفیت زندگی این افراد کمک می‌کند. این خدمات به صورت شبانه‌روزی و تحت نظر تیم‌های متخصص ارائه می‌شود، تا از مراقبت‌های مداوم و به موقع برخوردار شوند.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج + 4 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست