تماس
021-66582923

پرستار بیمار روزانه معمولا ساعت کاری حدود 8 ساعت در طول روز دارد. همانطور که می دانید در روند زندگی روزمره اشخاص در جامعه نیاز های گوناگونی دخیل هستند که خوراک ، پوشاک، مسکن را میتوان مثال زد که جزو نیازهای ضروری انسان ها می باشد و با فقدان یکی از اینها زندگی دچار چالش و کمبود می‌شود .

در این میان نیازی دیگر وجود دارد که در زمره خود بسیار مهم و اساسی می‌باشد. پرستاری و مراقبتی از نیازهای ضروری و مهم قلمداد می‌شود که دارای قواعد و اصولی می باشد . وقتی که شخصی درون خانواده دچار بیماری و ناخوش احوالی می شود تمام اعضای خانواده را نیز با خود درگیر می‌کند و به طور مستقیم در روند عملکرد آنها تأثیرگذار می باشد .

نکته مهمی که در پرستاری و نگهداری بسیار کاربردی و مهم است نحوه ی پرستاری و مراقبت از بیمار می باشد زیرا اگر به نحوه درست انجام شود در نتیجه کلی پیشرفت زیادی حاصل خواهد شد.

پرستاری از بیماران باید به طور دقیق و منظم انجام شود تا در روند درمان بیماری اختلال ایجاد نشود و روز به روز رو به بهبودی و سلامتی پیش رود .

تعریف پرستار بیمار روزانه :

پرستار روزانه به شخصی گفته میشود که ساعات کاری مشخصی دارد و موظف است از ساعات تعیین شده در خدمت بیمار باشد و خدمات پرستاری و نگهداری را به بیمار ارائه دهد . زمانی که فردی از اعضای خانواده در بستر بیماری است اعضای خانواده دوست دارند که خود از او پرستاری و نگهداری کنند و به بیمار انگیزه ی لازم را بدهند تا زودتر به زندگی روزمره خود بازگردد.

اما بر اثر شاغل بودن و فقدان زمان خود توانایی انجام کارهای بیمار را ندارند و یا اگر وقت و زمان لازم را برای پرستاری از بیمار دارند تخصص و تجربه کافی را در امر پرستاری ندارند و به این می رسند که پرستار بیمار از بیمار عزیزشان مراقبت و نگهداری کند.

شما می‌توانید با استخدام یک پرستار روزانه بیمار یا شبانه روزی برای برای پرستاری از بیمار در منزل خود، با خیال راحت به کارها و مشغله های خود رسیدگی کنید و اطمینان داشته باشید که با دانش و تخصصی که پرستار دارد تمام تلاشش را در بهبود بیمار عزیزتان خواهد کرد. پرستار وظیفه دارد تا زمانی که شما در بالین بیمار عزیزتان نیستید بیمار را به طور درست و مرتب پرستاری و نگهداری کند .

ویژگی های پرستار بیمار :

  • پرستار باید طبق ساعتی که برای او تعریف شده بر بالین بیمار حاضر باشد
  • احساس مسئولیت داشتن در قبال بیمار و خانواده بیمار
  • داشتن تخصص کافی و تجربه لازم
  • دارا بودن مدارک لازم و دوره های آموزش دیده
  • مهربانی و عطوفت از خصوصیات بارز یک پرستار بیمار روزانه میباشد

پرستار شیف روز چه وظایفی دارد :

دادن قرص و دارو سر موقع به بیمار:

پرستار باید توجه داشته باشد که داروهای اشتباهی را به بیمار ندهد و حتما در مورد چگونگی مصرف این قرص ها باید با دکتر بیمار مشورت کند.

غذا دادن به بیمار در منزل و در بیمارستان و مراکز درمانی:

در بعضی شرایط پرستارِ منزل  باید غذای بیمار را درست کند و غذای مناسب با شرایط بیمار را فراهم سازد . ولی گاهی اوقات پرستار بیمار در بیمارستان و مراکز درمانی از بیمار پرستاری و مراقبت می کند که در چنین شرایطی غذای بیمار توسط این مراکز تهیه می‌شود.

برقراری رابطه دوستانه و صمیمی با بیمار:

 بیماران به دلیل ضعف جسمانی که در دوران بیماری شان برای آنها رخ می دهد گاهی امید و انگیزه کافی را ندارند و این امر به سلامتی آنها صدمه وارد می‌کند. پرستار بیمار روزانه باید با توانمندی که در مدیریت و نگهداری از بیمار دارد بستری را فراهم سازد تا بیماران همیشه احساس خوبی داشته باشند و با امید و انگیزه به درمان بیماریش بپردازد . کارهایی از قبیل کتاب خواندن برای بیمار، قصه تعریف کردن برای ، اگر بیمار کودک باشد باید با او بازی کند ، آواز خواندن ملایم برای بیمار از بیمار بخواهد که با او همخوانی کند .

انجام کارهای شخصی بیمار:

انجام کارهای شخصی بیمار اعم از نظافت و حمام بردن بیمار. اگر بیمار قادر نبود که به حمام برود باید دست و صورت بیمار را اگر برای بیماری او مجاز باشد بشوید .

دستشویی بردن بیمار:

 گاهی اوقات بیماران چه کودکان و چه بزرگسالان توانایی این را ندارند که بلند شوند و به توالت بروند و در چنین حالتی پرستار بیمار روزانه باید با وسایلی که در اختیار دارد شرایط را فراهم سازد تا بیمار در جای خودش و با رعایت بهداشت کار خود را انجام دهد.

هماهنگی لازم با خانواده و والدین بیمار :

پرستار وقتی در منزل انجام وظیفه می کند چون خانواده بیمار آنجا حضور دارند نیاز نیست که روند درمانی بیمار را مرتب به خانواده بیمار گزارش دهد زیرا آنها خود شاهد روند حال بیمارشان هستند . اما گاهی پرستار در بیمارستان یا مراکز درمانی مشغول به پرستاری و نگهداری از بیمار است که در چنین حالتی اگر خانواده بیمار بنا به دلایلی نمی تواند همیشه در کنار بیمار باشد پرستار موظف است که مرتب روند درمان بیمار را به خانواده وی گزارش دهد مگر در شرایط اضطراری که به دستور پزشک معالج این کار منع گردیده است .

هماهنگی پرستار با پرسنل بیمارستان و مراکز درمان :

هنگامی که پرستار مراقب روزانه مشغول به پرستاری و مراقبت از بیمار در بیمارستان می باشد باید به قوانین و مقررات آنجا پایبند باشد و به دستورات پزشک معالج بیمار و پرستار مربوطه عمل کند تا در روند درمان بیمار اختلالی به وجود نیاید.

انجام کارهای خرید مربوط به بیمار: 

اگر بیمار چه در منزل و چه در بیمارستان نیاز به خرید داشته باشد پرستار موظف است با هماهنگی خانواده بیمار این خرید ها را برای بیمارانجام دهد .

بیماران تحت مراقبت شامل چه بیمارانی می باشد

  • بیماران کودک که شامل تمام کودکان بیمارمی باشد
  • بیماران زخم و بستری چه در منزل و چه در مراکز درمانی
  • بیماران آلزایمری
  • بیماران دارای بیماری های خاص شامل سرطان ،قند ، دیابت و… چه در منزلش چه در مراکز درمانی
  • بیمارانی که توانایی جابجا شدن ندارند مانند بیماران ضایعه نخاعی ، فلج ، قطع عضو، آسیب دیدگی و…
  • پرستاری از بیماران ریوی و تنفسی
  • پرستاری و مراقبت از بیماران آی سی یو
  • پرستاری و نگهداری از بیماران سکته مغزی
  • پرستاری و مراقبت از بیمارانی که عمل جراحی انجام داده اند
  • پرستاری و نگهداری از بیماران MS و ALS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − 13 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست