تماس
021-66582923
پرستار کودکپرستاری در منزل

پرستار برای نگهداری نوزاد در منزل

خدماتی که یک پرستار برای نگهداری نوزاد ارائه می دهد را می توان متفاوت با خدماتی دانست که پرستاران به کودکان ارائه می دهند. خدماتی که پرستاران به نوزادان ارائه می دهند باید با برنامه ریزی دقیق ارائه شود چون یک نوزادی که تازه متولد شده نمی تواند مشکلات خود را با زبان و یا با بدن خود اعلام کند پس یک پرستار نوزاد باید از تجربه ی بالایی برخوردار باشد تا بتواند به درخواست های نوزادان جواب مثبت بدهد.

پرستار برای نگهداری نوزاد

پرستار برای نگهداری نوزاد در منزل یکی از حساس ترین مراقبت های خانگی می باشد که حتما پرستار منزل باید تجربه ی مادر شدن را داشته باشد تا بتواند به خوبی از نوزاد شما نگهداری کند. امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی افراد، خانم های جوان پس از وضع حمل به استراحت بیشتری نسبت به گذشته نیاز دارند و دلیل آن را هم می توان در کاهش توان جسمی بانوان بخصوص در چند سال اخیر و شاغل شدن بانوان جستجو کرده به همین دلیل مراقبت از نوزادان تازه متولد شده توسط زوج های جوان به مراتب سخت تر از گذشته شده است .

همان طور که خودتان مستحضر هستید نوزادان در مراحل ابتدایی زندگی شان به جز گریه کردن هیچ واکنش دفاعی دیگری نمی توانند از خودشان نشان دهند و به هیچ وجه توانایی محافظت کردن از خودشان را ندارند و این امر لزوم مراقبت کردن از آنها حتی هنگامی که خواب هستند را نشان می دهند .

بنابراین اگر والدین نوزاد، توان نگهداری کامل از نوزاد دلبند خود را ندارند پس بهتر است از فردی که تجربه کافی در زمینه نگهداری از نوزادان را دارد کمک بگیرد .

استخدام پرستار برای نگهداری نوزاد

یکی از بهترین روشها برای مراقبت از نوزادان، استخدام پرستار برای نگهداری نوزاد با تجربه است . استخدام کردن یک پرستار با تجربه در واقع کمک شایانی به والدین در امر نگهداری از نوزاد دارد. زیرا متاسفانه در برخی از موارد می بینیم که نوزادان تازه متولد شده ، دارای مشکلاتی از قبیل تنفسی یا جسمی هستند ، پس ما بهتر است که به دلیل شرایط روحی و عاطفی مادر پس از وضع حمل ، مراقبت از نوزاد را بر عهده ی مراقب نوزاد بگذاریم .

نگهداری کردن از نوزادی که بیمار است ، می تواند برای مادر تجربه ای دردناک و غم انگیز باشد ولی در عوض نگهداری آن توسط یک پرستار با تجربه می توان توانایی عکس العمل ما را هنگام مواجه با وقایع غیره منتظره بالا ببرد . زیرا تمرکز اصلی یک پرستار  صرف مراقبت و نگهدای از کودک می شود.

خصوصیات یک پرستار برای نگهداری نوزاد

در مرحله ی اول برای بکارگیری از یک پرستار نگهداری نوزاد در منزل شما می بایست که به سن پرستار توجه داشته باشید. استفاده از پرستاری که سن و سال کمی دارد و کم تجربه یا بی تجربه است و تا کنون در موقعیت های حساس قرار نگرفته، اشتباه است . زیرا تصمیم گیری اشتباه ممکن است برای نوزاد زیان های غیر قابل جبرانی داشته باشد .

یک پرستار مراقبت کودک و نوزاد باید بتواند که در مواقع حساس کاملا به خودش مسلط باشد و موقعیت را به درستی مدیریت کند . بهترین سن برای پرستاری نوزاد بازه ی سنی 30 تا 45 سال است . پرستاران بالای 45 سال هم به دلیل اینکه انرژی و علاقه ی کافی برای این کار را ندارند ، توصیه نمی شود .

مطلب دیگری که در زمینه ی نگهداری از نوازدان قابل توجه است این است که نوزادان از بدو تولد دائما از اطرافیانشان الگو برداری می کنند . شما باید این نکته را بدانید که در واقع تنها وظیفه ی یک پرستار تروخشک کردن نوازد نیست ، بلکه پرستار در واقع الگویی است که نوزاد دائما وی را تحت نظر دارد ، بنابراین نگهدار نوزاد شما می بایست فردی مهربان و دلسوز و با حوصله و با انرژی باشد و توان برقراری ارتباط با نوزادتان را داشته باشد .

اساسا نوزادان از اینکه با آنها محبت شود لذت می برند و به طریقی حرف زدن با نوزاد می تواند سیستم شنیداری کودک را تکامل ببخشد . اگر پرستار شما علاقه ای به صحبت کردن با نوزاد ندارد پس نمی تواند پرستار خوبی برای نوزادتان باشد . زیرا نوزادان برای این که بتوانند زبان باز کنند ، باید برایشان قصه خواند، با آنها صحبت کرده و وقت گذراند ، لالایی خواند و … .

از جمله ویژگی های دیگری که یک پرستار خوب باید داشته باشد تحصیلات است . تحصیلات مرتبط با کودکان به برقراری رابطه ی خوب بین نوزاد و پرستار کمک می کند . تحصیلات به پرستار کودک کمک می کند که بداند در موقعیت های مختلف چه کاری کند و تصمیم درستی بگیرد . در ادامه خصوصیات پرستاران نوزاد که در بالا به آنها اشاره کردیم یک سری خصوصیات دیگری نیز پرستار نگهدار نوزاد باید داشته باشد که شامل:

  • حتما باید پرستار خود مادر شده باشد که بتواند از نوزاد یا کودک شما به خوبی مراقبت نماید
  • پرستار حتما باید از سلامت کامل برخوردار باشد.
  • پرستار باید صبور باشد و به کودکان و نوزادان علاقه داشته باشد.
  • پرستاران باید کودک درونشان فعال باشد تا بتوانند با کودکان و نوزادان ارتباط برقرار نمایند.
  • پرستاران باید با آرامش موارد بحرانی را به خوبی رد کنند.

نیازهای اساسی و مهم نوزاد که پرستار نگهداری نوزاد در منزل باید بداند

بدون تردید می توان گفت یکی از شیرین ترین لحظات زندگی یک زوج ، لحظه ی به دنیا آمدن اولین نوزاد است . زیرا آن لحظه والدین می توانند ثمره ی زندگی خود را از نزدیک ببینند و آن را در آغوش بکشند . اما باید دانست که در پس این صحنه های تکرار نشدنی و لحظه های به یاد ماندنی ، سختی هایی هم به کمین نشسته اند .

اصلی ترین وظیفه ای که والدین برعهده دارند ، رفع نیازهای نوازد تازه متولد شده است . این نیازها متنوع اند و شامل تغذیه ی خوب ، پوشک ، بهداشت نوزاد ، فراهم کردن مکان مناسب ، حرف زدن و وقت گذراندن و بازی کردن با نوزاد و نیاز داشتن خواب کافی از جمله مهمترین آن نیازها هستند .

همان طور که خودتان می دانید قسمتی از بلوغ نوزادان در زمانی که خواب اند اتفاق می افتد . پس خواب کافی برای نوزادان بسیار مهم است. میزان خواب نوزاد به طور کلی چیزی بین 16 تا 20 ساعت است . البته باید دانست که این ساعات خواب پیوسته نیست و نوزاد هر وقت که گرسنه شود یا مشکلی داشته باشد از خواب بیدار می شود و دوباره به خواب می رود .

بیشترین زمانی که یک نوزاد می تواند بدون وقفه بخوابد چیزی حدود 4 الی 5 ساعت است و هرچقدر که سن نوزاد بیشتر شود میزان خواب او کمتر می شود . از آنجا که نوزدان توانایی صحبت کردن ندارند پس برای پی بردن به نیازهای آنان باید به نوزادمان توجه کنیم و از علامت ها و سیگنال هایی که کودک برایمان می فرستد مثل گریه کردن یا گرد کردن چشمانش مشکلاتش را حدس بزنیم .

باید دانست که گریه های یک نوزاد برای فریب دادن و گول زدن ما نیست بلکه دلیلش احساس ناراحتی و کمک خواستن او از ماست . همچنین می توان برای رفع نیازهای نوزاد از ابتکار و خلاقیت بهره برد. مثلا ممکن است نوزادی از خاموش و روشن شدن لامپ لذت ببرد یا این که صدای سشوار یا بادی که از آن خارج می شود را دوست داشته باشد .

پس برای رفع نیازهای کودک خود خلاق باشید و اگر این که شما برای اولین بار است که مادر شدن را تجربه می کنید از سوال پرسیدن هیچگاه خجالت نکشید. حال که با نیازهای نوزادان آشنا شدیم ، وقت آن رسیده که با وظایف پرستار نوزاد آشنا شویم .

خدمات نگهداری از نوزادان در منزل

همانطور که در بالا اشاره شد وجود پرستار کودک در منزل توانسته زندگی خانواده هایی که دارای فرزندان کوچک هستند را تا حدود زیادی سامان ببخشد. اما این پرستاران چه خدماتی ارائه می دهند که توانسته رضایت والدین را به خود جلب نمایند؟ خدمات این پرستاران شامل:

  • مراقبت از کودک و نوزاد شما همانند یک مادر در هنگامی که شما در منزل حضور ندارید.
  • غذا و یا شیر دادن به کودکان و نوزادان
  • انجام بازی های سرگرم کننده که باعث می شود کودکان و نوزادان نبودن مادران را احساس نکنند.
  • خواباندن نوزادان و کودکان زمانی که نیاز به استراحت داشته باشند.
  • کمک به ایجاد محیطی امن و آرام برای کودکان و نوزادان

شرح وظایف پرستار برای نگهداری نوزاد

همانطور که گفتیم اصلی ترین وظیفه ی یک پرستار نوزاد خوب در مراکز خدمات پرستاری کودک ، مراقبت کردن و نگهداری از نوزادان است . این مراقبت و نگهداری شامل ابعاد مختلفی است که در ادامه به معرفی آنان می پردازیم :

1- تغذیه و مراقبت از نوزاد در زمان شیر خوردن :

 از آنجا که نوزاد سریعا در حال رشد است پس تغذیه ی نوزاد مساله ای کاملا مهم است . همچنان پرستار می باید که در زمان شیر خوردن نوزاد کاملا هوشیار باشد تا خطری متوجه نوزاد نشود

2- تعویض لباس و پوشک نوزاد: 

مراقب نوزاد باید این نکته را بداند که دیر عوض کردن پوشک نوزاد احتمال سوختگی و بیماریهای پوستی برای نوزاد خواهد شد . پس حتما باید پوشک و لباس نوزاد را مرتبا چک کرد.

3- استحمام و شستن نوزاد :

 از جمله وظایف یک مراقب نوزاد ، شستن دست و صورت ، تمیز کردن گوش و بینی و حمام کردن نوزاد است . تمیز نگه داشتن نوزاد باعث شادابی و مانع از بیماری می شود .

4- وقت گذراندن و بازی کردن با کودک : 

همان طور که قبل تر گفته شد صحبت کردن با نوزادان باعث رشد و تکامل سیستم شنیداری و بازی کردن با آنها باعث افزایش ضریب هوشی و هوشیاری نوزادان می شود . پس لازم است که پرستاران باعشق ، علاقه و انرژی با نوزادان صحبت کنند و برایشان قصه بخوانند و لالایی بگویند.

5- صحبت کردن با نوزادان :

نوزادان از بدو تولد متوجه نحوه ی رفتار اطرافیانشان هستند. به همین دلیل نوزادان به هنگام بدرفتاری با آنها گریه و با دیدن پدر و مارشان خوشحال می شوند . صحبت کردن با نوزادان علاوه بر اینکه کاری لذت بخش است می تواند به ایجاد محیطی صمیمی برای رشد کودک کمک کند و هم به شکل گیری شخصیت ابتدایی نوزاد کمک کند .

6- توان نگهداری از نوزاد بیمار :

گاها دیده شده که نوزادان تازه متولد شده دارای مشکلاتی مثل بی قراری ، کاهش قدرت مکیدن ، استفراغ های مکرر ، عدم دفع ادرار و مدفوع و … هستند . پرستار نوزاد در منزل باید تجربه ی چنین مشکلاتی را داشته باشد تا بتواند در این موارد تصمیم گیری درستی کند .

علاوه بر این موارد ممکن است که والدین نوزاد بنابر سنت های قدیمی رفتار های پرخطری در قبال نوزاد داشته باشند . مثلا بعضی از والدین به چشمان نوزاد سرمه می کشند . این کار باعث آلودگی چشم نوزاد می شود . پس پرستار نوزاد می بایست خطرات این گونه کارها را به والدین گوشزد کند و با آنها در این مورد حرف بزند و آنان را قانع کند که این گونه کارها باعث آسیب دیدن نوزاد می شوند و به این طریق از نوزاد مراقبت کند .

پرستار برای نگهداری نوزاد در تهران

موسسه آتیه پرستاران سلامت یکی از چندین موسسه معتبری می باشد که در تهران به فعالیت های ارائه خدمات پرستار کودک و نوزاد می پردازد. این موسسه با سابقه ای چند دهه توانسته حامی خوبی برای والدین در مراقبت از فرزندان باشد. البته ناگفته نماند که این خدمات فقط مختص والدین شاغل نیست بلکه والدین و یا مادرانی نیز هستند که خانه دار می باشند اما به علت ناتوانی در مراقبت از کودکان و نوزادانشان نیاز به یک حامی دارند که بتواند در کنار خود از فرزندشان مراقبت و نگهداری کند که این حامی کسی نیست جز پرستار کودک و نوزاد.

پرستار برای مراقبت از نوزاد در کرج

همانطور که در بالا اشاره شد آتیه پرستاران سلامت جزو موسساتی می باشد که توانسته در حمایت از خانواده ها دست به ارائه خدمات پرستاری در منزل بزند. این موسسه برای والدینی که ساکن شهر کرج هستند نیز این حمایت ها را در نظر گرفته تا والدین عزیز در کرج بتوانند از این خدمات استفاده نمایند. وجود پرستارانی کارکشته و با تجربه باعث شده خانواده ها به استفاده از این خدمات روز به روز امیدوار تر شوند و از اینکه این خدمات را دریافت می کنند خوشحال و خوشنود باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک + 13 =

درخواست مشاوره پرستاری از آتیه پرستاران سلامت
فهرست